لبخند لثه ای

بعضی از مردم هنگام خندیدن لثه هایشان نیز پیدا می شود که شاید خوشایندشان نباشد. این مشکل را توسط پزشک می توان بررسی کرده و برای  اصلاح طرح لبخند شما از جراحی پلاستیک لب،جراحی فک و جراحی لثه استفاده کرد تا این حالت در لبخندشان تغییر یابد.

لبخند لثه ­ای چیست؟

تشخیص صحیح، عامل کلیدی در حل مشکلات پیچیده مربوط به زیبایی است. ظاهر لبخند دارای تاثیر خاص در هر دو حوزه زیبایی و احساس است. زمانی که افراد به دنبال روش­های درمانی زیبایی دندان و اصلاح طرح لبخند بخاطر وجود احساس ناخوشایند درباره لبخند خود می­روند، همواره این احتمال وجود دارد که فرد دارای یک مشکل واقعی در این رابطه باشد. برخی افراد احساس می­کنند بخش زیادی از بافت لثه آنها در حالت عادی نمایان است یا لثه­ های آنها در زمان لبخند زدن بیش از حد به چشم می­آید. صرف نظر از اینکه در این حالت دندان فرد کوچک به نظر می­رسد یا بخش زیادی از بافت لثه نمایان می­شود، در هر دو حالت دندان­ها دارای تماس مناسب با یکدیگر نیستند. همچنین لبخند لثه ای می­تواند احساس خجالت و کم رویی را برای فرد به همراه داشته باشد.

بنابراین تعریف لبخند لثه­ ایچیست؟ این موضوع یک مسئله احساسی است و بنابراین از فردی به فرد دیگر فرق می­کند. اما یک طرح لبخند دندان معمولاً زمانی که 4 میلیمتر (بطور تقریبی یک هشتم اینچ) از بافت لثه نمایان شود به عنوان لبخند لثه ای در نظر گرفته می­شود. زمانی لبخند «لثه ­ای» می­شود و نیاز به جراحی لبخند لثه ای داریم که وضعیت دندان، بافت لثه و فک بالا در هماهنگی و تناسب با یکدیگر نباشند.

بسیاری افراد از انتخاب­های قابل استفاده برای تصحیح یا تغییر ظاهر طرح لبخند لثه ­ای خود مطلع نیستند. اگر وجود لبخند لثه ­ای باعث شود زندگی فرد، راحتی، و اعتماد به نفس وی تحت تاثیر قرار گیرد، شاید زمان آن باشد که کاری برای اصلاح طرح لبخند انجام شود. در این رابطه روش­های مختلفی برای حل مشکل وجود دارد. برای این کار ابتدا شما نیاز به معاینه یک دندان­پزشک برای تعیین وجود لبخند لثه نما در صورت خود هستید. در این حالت تشخیص دقیق علت همواره می­تواند ما را به سمت بهترین راهکار برای اصلاح لبخند لثه ای هدایت کند.

علت ها و دلایل

لبخند لثه نما در زمانی ایجاد می­شود که دندان، بافت لثه و فک بالای فرد با یکدیگر تناسب و هارمونی نداشته باشند. در این حالت وضعیت لب بالا نیز می­تواند نقش تعیین کننده داشته باشد. علاوه بر این، لبخند گوشتی می­تواند تحت تاثیر یک مورد یا ترکیبی از شرایط زیر ایجاد شوند:

  1. مقدار نمایش بافت لثه
  2. اندازه و ظاهر دندان
  3. طول و میزان حرکت لب بالا
  4. موقعیت عمودی فک بالا و دندان در ارتباط با جمجمه

تشخیص

لبخند لثه­ای به دلایل مختلف وجود دارد و در مورد آن تشخیص صحیح ضروری است. در این رابطه اغلب ترکیبی از عوامل تاثیرگذار هستند. همچنین روش­های مختلف برای درمان لبخند لثه­ ای وجود دارد، اما موضوع مهم در این رابطه اینست که نباید روش درمانی انتخاب شده مشکل را بدتر کند. به همین دلیل تشخیص درست مشکل می­تواند بسیار مهم و با اهمیت باشد. معمولاً یک تیم، شامل افراد متخصص در زمینه دندان با یکدیگر کار می­کنند تا با انتخاب یک استراتژی مناسب بتوان لبخند مناسب با توجه به شخصیت فرد و با تقبل هزینه اصلاح لبخند لثه ای ایجاد کرد و به این ترتیب احساس خوبی به وی داد.

 gummy smile before and after

درمان های رایج

مشکل دندان و بافت لثه

در قلب این مشکل می­توان وضعیت دندان در بافت لثه را مورد توجه قرار داد. رشد دندان یک فرآیند فعال است که در آن دندان­ها از لثه خارج شده و ساختار آن در دهان قابل مشاهده می­شود. این مشکل در اکثر مواقع در بزرگسالان مشاهده می­شود، یعنی زمانی که رشد دندان­ها کامل می­شود و نیز زمانی که دندان­های دائمی (در فرد بزرگسال) با دندان پایین تماس برقرار می­کند (در این حالت دندان بالا با دندان پایین در فک مقابل برخورد می­کند).

اما این فرآیند در این مرحله متوقف نمی­شود؛ در ادامه بافت لثه و استخوان به عقب کشیده شده و این فرآیند معمولاً تا سن 19 سالگی در دختران و اوایل 20 سالگی در پسران تثبیت می­شوند. طول تاج ایده­آل (بخش قابل رویت دندان در بالای خط لثه) تقریباً 10 میلیمتر است که این مقدار عادی و طبیعی است. نسبت عرض تاج به طول آن در حدود 75 تا 85 درصد است که یک نسبت عادی محسوب می­شود.

تغییر در این مقادیر عادی در فرآیند رشد دندان می­تواند موجب ایجاد اشکال در تناسب و هارمونی موجود بین دندان­ها و بافت لثه شود. در این حالت فرد ممکن است با دندان­های کوتاه­تر در مقایسه با دندان­های عادی مواجه شود که در نتیجه آن لبخند لثه­ای ایجاد می­شود و نیاز به اصلاح لبخند لثه ای می باشد.

هنگامی که دندان بالا در ظاهر کوتاه باشد، جراحی پلاستیک دندان برای حذف بافت اضافی و بلند کردن دندان می­تواند مشکل لبخند لثه­ای را بر طرف کند.

با افزایش طول تاج دندان و روکش پروسلین امکان دستیابی به یک لبخند زیبا وجود خواهد داشت.

لبخند گوشتی که در عمل با نمایش بیش از حد بافت لثه با محو شدن تاج دندان مشاهده می­شود، با استفاده از تکنیک جراحی پلاستیک دندان که در اصطلاح به آن «افزایش طول تاج دندان» گفته می­شود، قابل اصلاح است. در طول این فرآیند، بافت اضافی لثه و استخوان زیر آن تغییر شکل می­دهند تا به این ترتیب بتوان تاج کامل دندان را مشاهده کرد.

افزایش طول دندان نیز می­تواند منجر به تغییر نسبت لثه به دندان شود. در این حالت می­توان با استفاده از روش­های مناسب طول دندان را کوتاه کرد. انجام این کار می­تواند باعث ایجاد فرآیندی شود که در اصطلاح به آن رشد جبرانی گفته می­شود و در آن دندان به آرامی به سمت دندان مقابل رشد و حرکت می کند تا به این ترتیب بخش کوتاه شده را جبران کند. در عمل این فرآیند سیستمی است که بدن شما بطور خودکار برای حفظ عملکرد صحیح جویدن فرد برای دندان­های کوتاه­ شده انجام می­دهد. در حقیقت، وجود این فرآیند می­تواند منجر به افزایش میزان لبخند لثه­ای شود، زیرا دندان به بافت لثه متصل است و با رشد دندان موقعیت بافت لثه تغییر می­کند. این موضوع در حالت ایده­آل با استفاده از روش­های ارتودنسی قابل درمان است و به این ترتیب می­توان دندان را به موقعیت صحیح آن باز گرداند. در این حالت امکان بازیابی ساختار از دست رفته دندان با استفاده از باندینگ یا روکش دندان پرسلین وجود دارد.

تاثیر ناشی از لب

برای لبخند زدن به فعالیت بسیاری از عضلات موجود در ناحیه صورت نیاز وجود دارد و بطور خاص در این حالت عضلات منقبض کننده لب­ها برای آشکار شدن دندان­ها و لثه تاثیر مشخص دارند. میانگین حرکت لب در این حالت بین 6 تا 8 میلیمتر از موقعیت نرمال آن در حالت استراحت به موقعیت ایجاد یک لبخند کامل است. اگر لب دارای حرکت بیش از اندازه باشد، این حرکت می­تواند باعث شود بخش زیادی از بافت لثه هنگام لبخند زدن آشکار شود.

در عمل روش­های متعدد برای اصلاح طرح لبخند لثه‌‌ایوجود دارد که از تزریق بوتاکس برای بی­حسی­ موقت (روش درمانی که معمولاً لازم است هر شش ماه یکبار بر روی فرد تکرار شود) تا تغییر موقعیت قرار گرفتن عضلات به منظور جلوگیری از حرکت زیاد آنها را در بر می­گیرد.

انجام یک عمل جراحی برای محدود کردن میزان حرکت لب بالا می­تواند تغییرات بسیار مشخص برای فرد به همراه داشته باشد. این عمل جراحی معمولاً توسط یک متخصص پروتز دندان (دندان­پزشکی که متخصص در زمینه ساختار و اسکلت دندان هستند)، یک جراح دهان، یا یک جراح پلاستیک انجام می­شود و مزیت اصلی آن در این است که نتایج حاصل از این روش درمانی دائمی و ماندگار می­باشد.

در عمل فرد ممکن است دارای حرکت عادی لب باشد اما لب بالایی وی کوچک باشد و به همین دلیل هنگام لبخند زدن بخش زیادی از بافت لثه ظاهر شود. در این حالت اصلاح حرکت لب نمی­تواند کمکی به این افراد کند، زیرا مقدار حرکت لب علت نمایش بیش از حد بافت لثه در زمان لبخند زدن نیست.

فک بالای بلند

امکان درمان مشکل فک بالای بلند با استفاده از روش جراحی فک وجود دارد.

در این حالت اندازه استخوان آرواره کوتاه می­شود تا به این ترتیب مقدار نمایش بافت لثه کاهش پیدا کند.

هنگامی که ترکیب دندان و بافت لثه نرمال باشد، ولی با این وجود بخش زیادی از بافت لثه در زمان لبخند زدن ظاهر شود، ممکن است علت مربوط به این موضوع باشد که فک بالا برای صورت فرد بسیار بلند است. وجود این مشکل را اغلب می­توان به اضافه بودن اندازه فک عمودی نسبت داد، زیرا در این حالت فک بالا (ماکسیلا) بیش از حد نسبت به پایه استخوان جمجمه­ای که به آن متصل است، بلند می­باشد.

درمان این مشکل می­تواند با انجام عمل جراحی فک امکان­پذیر باشد که در آن موقعیت فک بالا با انجام عمل جراحی اصلاح می­شود تا به این ترتیب مقدار نمایش دندان­ها و لثه در زمان لبخند زدن کاهش پیدا کند.

اگر خود دندان­ها (در مقابل استخوان فک) بسیار بلند باشند، این امکان وجود دارد که با استفاده از روش های ارتودنسی آنها را به سمت بالا منتقل کرد تا به این ترتیب کمتر به چشم بیایند.

هزینه اصلاح لبخند لثه ای به پیچیدگی مشکل و مقدار کار جراحی مورد نیاز بستگی دارد. متخصصان ما در جلسه مشاوره شرایط شما را بررسی کرده و پس از ارزیابی، هزینه اصلاح طرح لبخند لثه ای  و هزینه طرح لبخند دندان را به‌طور دقیق تعیین می‌کنند.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان