عصب کشی دندان با لیزر بدون درد و عوارض :درمان ریشه با لیزر

دندان دارای دو بخش است تاج و ریشه. تاج دندان شامل اجزای زیر می‌باشد مینا، عاج، مغز دندان یا همان پالپ. ریشه نیز از بخش‌های زیر تشکیل می‌شود  سمنتوم، عاج و کانال‌های ریشه ای پر از بافت پالپ. هنگامی که یک عفونت وارد دندان شود، از مینای دندان و عاج عبور کرده و به پالپ می‌رسد. در داخل پالپ، عفونت از طریق کانال‌های ریشه به ریشه می‌رسد و وارد استخوان زیر دندان می‌شود.

کانال ریشه ای، از بین بردن تمام عفونت‌های موجود در پالپ است. ناحیه تمیز و استریل در پالپ بسته شده و یک دندان با ترمیم دائمی پوشانده می‌شود. این درمان باید با نهایت دقت و بدون ابزار عفونی و دارای باکتری انجام شود، سپس آب بندی کامل دندان امکان پذیر است. اکنون با پیشرفت تکنولوژی، دندان‌پزشکان درمان ریشه را با کمک لیزر توصیه می‌کنند، که اثبات شده است که از جنبه‌های زیادی بسیار مفید است.

چگونه بدانیم که به عصب کشی دندان نیاز داریم؟ 


موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند به پالپ یا عصب دندان آسیب برساند. اغلب بیمار احساس درد یا علائم دیگری می‌کند که در نتیجه این علائم فرد به این نتیجه می‌رسد که باید دندان خود را عصب کشی نماید، اما در بسیاری از مواقع هیچ علامت یا هشدار خاصی نیز مشاهده نمی‌شود. در زیر برخی از دلایل شایع  نیاز به درمان و عصب کشی دندان وجود دارد.

درد

درد دندان شایع ترین علامت نیاز به عصب کشی دندان است. دردی که در اثر وجود مشکل در دندان ایجاد می‌شود ممکن است نشانگر این باشد که شما به عصب کشی دندان نیاز دارید. اگر دندان هنوز زنده باشد، فرد مبتلا نسبت به مایعات یا غذاهای گرم یا سرد احساس حساسیت شدید می‌کند و این حساسیت حتی پس از برداشتن محرک گرم یا سرد از دندان ادامه خواهد یافت. حساسیت به گرما، به جای سرما، علامتی است که مخصوص یک دندانی است که نیاز به درمان ریشه دارد، بسیار و خاص است. ممکن است دندان در اواسط شب به طور خودجوش آسیب ببیند، یا گاهی اوقات وقتی بیمار حتی از دندان آسیب دیده استفاده نمی‌کند برای خوردن یا نوشیدن استفاده کند. درد می‌تواند به یک سردرد کلی بسیار شدید منجر شود که ممکن است باعث شود فرد حتی آنچه را که در ابتدا باعث ایجاد درد شده است فراموش کند.

آبسه (عفونت) 

اگر دندان شما دارای آبسه شود، به عصب کشی و درمان ریشه احتیاج دارد. آبسه نوعی عفونت است که هنگام ریزش پالپ دندان ایجاد می‌شود و یک کیسه چرکی در اطراف انتهای ریشه شکل می‌گیرد. چرک در ناحیه ای از بافت عصبی مرده که به باکتری‌ها آلوده است، جمع می‌شود. گاهی اوقات آبسه یک برآمدگی را تشکیل می‌دهد که مانند یک جوش در قسمت بیرونی لثه‌ها ظاهر می‌شود. یک بیمار حتی ممکن است متوجه چرکی شدن لثه و دندان یا متوجه طعم بد دهان شود.

حفره عمیق 

اگر پوسیدگی دندان به عمق دندان کشیده شود و به پالپ برسد، پالپ به باکتری آلوده می‌شود. وقتی این اتفاق بیفتد، یا ملتهب و دردناک خواهد شد، یا می‌میرد و به بافت پوسیده تبدیل می‌شود. بعضی اوقات درد وجود نخواهد داشت ، اما تنها راهی که دندان‌پزشک می‌تواند تمام پوسیدگی دندان را از دندان خارج کند ، انجام عصب کشی دندان و برداشتن عصبی است که به آن مبتلا شده است.

تروما 

اگر دندان با قدرت زیاد ضربه خورده باشد، عصب موجود در انتهای ریشه قطع می‌شود و در نهایت می‌میرد. این ممکن است بلافاصله پس از حادثه آسیب زا اتفاق بیفتد، یا ممکن است در طی سال‌های متمادی پس از این ضربه اتفاق بیفتد.

شکستگی

اگر دندان دچار شکستگی شود، ممکن است به عصب کشی ریشه دندان شکسته شده احتیاج داشته باشد. اگر دندان به شکلی دچار شکستگی شده باشد که ساختار دندان زیادی در بالای لثه برای تاج یا ترمیم دیگر باقی نماند، ممکن است یک عصب کشی دندان انجام شود تا بتواند پستی را در زیر کانال دندان قرار دهد.تا به حفظ ترمیم کمک کند.

جذب 

جذب ریشه شرایطی است که به وسیله آن ساختار دندان به عنوان واکنشی در برابر آسیب، تروما، کاشت دندان یا حرکت تهاجمی دندان هنگام ارتودنسی از بین می‌رود. همه دلایل جذب کاملاً درک نشده است. اگر نقص از بیرون ریشه شروع شود و به سمت داخل برود، به آن جذب ریشه خارجی گفته می‌شود. اگر دندان از وسط یا داخل دندان حل شود و به سمت خارج پیشرفت کند، به عنوان جذب داخلی طبقه بندی می‌شود. در هر شرایطی، جذب می‌تواند به کانال پالپ و عصب و عروق حیاتی موجود در آن حمله کند. در صورت بروز این مسئله، دندان نیاز به درمان ریشه در ترکیب با تهویه تخصصی و ترمیم نقص سریع قبل از تخریب بیشتر ساختار دندان دارد.

مزایای عصب کشی دندان با لیزر


مزایای عصب کشی دندان با لیزر نسبت به عصب کشی دندان به روش سنتی عبارتند از:

  • درمان با لیزر دقیق تر و صحیح تر از درمان سنتی عصب کشی دندان است.
  • لیزرها می‌توانند با دقت بیشتر به حفظ بیشتر ساختار سالم دندان کمک کرده و تنها باکتری‌ها و منطقه آلوده را هدف قرار دهند.
  • در کاهش حداقل 99.7٪ تعداد باکتری‌ها در کانال ریشه تاثیر دارد و می‌تواند در استریل کردن ریشه دندان از هر گونه عامل عفونی نقش مهمی داشته باشد.
  • دندان قوی تر خواهد شد و از محافظت کافی در برابر پوسیدگی و آسیب بیشتر برخوردار خواهد بود.
  • در کاهش خطر عفونت کمک می‌کند.
  • این تکنیک با حداقل تهاجم ساختار اصلی دندان را حفظ می‌کند، یعنی دندان طبیعی را ذخیره می‌کند و به مدت طولانی عملکرد آن را حفظ می‌کند. همچنین کمک می‌کند تا از بین بردن بافت دندان به حداقل برسد.
  • از آنجا که لیزر توانایی دستیابی و تمیز کردن کانال ریشه عصبی را دارد، درزگیر کانال ریشه می‌تواند به سمت راست در انتهای کانال ریشه برسد که منجر به مهر و موم بهتر کانال ریشه می‌شود که بیشتر از عفونت بعدی دندان جلوگیری می‌کند.
  • با از بین بردن صداهای مزاحم دریل و همچنین محدود کردن نیاز به بی حسی موضعی، ناراحتی را برای بیماران کاهش می‌دهد.
  • از آنجا که درمان با لیزر نسبت به روش‌های سنتی تهاجمی تر است، خونریزی و التهاب کمتر وجود دارد، همچنین باعث کاهش ناراحتی و عفونت بعد از عمل می‌شود.
  • همچنین انجام عصب کشی دندان با لیزر در انجام یک عمل ساده مجرای ریشه ای نشسته در بیماران واجد شرایط، کمک کننده است

عصب کشی دندان با لیزر چگونه انجام می‌شود؟


در عصب کشی دندان با لیزر و لیزر کانال ریشه، از فناوری پیشرفته ای برای دسترسی به محفظه پالپ دندان و تمیز کردن آن استفاده می‌شود. در اصل  مانند عصب کشی سنتی دندان انجام می‌شود اما برای تقویت اثربخشی از لیزر ایمن دندان استفاده می‌کند. در طول عصب کشی دندان با لیزر، از یک مته لیزر برای دسترسی به محفظه پالپ دندان استفاده می‌شود. این مته لیزر امکان حذف دقیق تر ساختار دندان آسیب دیده را فراهم می‌کند و در هنگام استفاده باعث اصطکاک کمتری می‌شود.

پس از دسترسی به محفظه پالپ، دندان‌پزشک پالپ دندانی بیمار را خارج می‌کند. از لیزر بافت نرم برای کمک به استریل کردن ساختار دندان، از محفظه گرفته تا لوله‌های عاج منتهی به مرکز دندان، استفاده می‌شود. محفظه توخالی سپس با یک ماده بی اثر پر می‌شود و دندان پر می‌شود.

روکش دندان بعد از اتمام عصب کشی با لیزر 


پس از اتمام عصب کشی دندان با لیزر، دندان‌پزشکان برای محافظت از دندان‌های درمان شده از باکتری‌ها و تقویت آن‌ها، از پرکننده‌های دائمی استفاده می‌کنند. با این حال، برای بسیاری از عصب‌کشی‌های دندان با و بدون لیزر، قرار دادن روکش دندان روی دندان‌های پر شده به دلیل خطر بالای شکستگی بدون وجود محافظ اضافی، ضروری است. یکی دیگر از مزایای تاج این است که آن‌ها ظاهر طبیعی دندان‌های شما را بازیابی می‌کنند.

در چه صورت عصب کشی با / بدون لیزر بی فایده است و دندان باید کشیده شود؟ 


هر دندان به صورت موردی برای تعیین جوانب مثبت و منفی در مورد درمان ریشه در مقابل کشیدن دندان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. درمان عصب کشی دندان با لیزر در تلاش برای نجات دندان انجام می‌شود، اما فقط به این دلیل که دندان با یک کانال ریشه قابل درمان است به معنای آن نیست که باید فقط از این روش استفاده شود. موارد زیر دلایلی که ممکن است دندان به وسیله کشیدن دندان بهتر از عصب کشی دندان با یا بدون لیزر درمان شود، ذکر گردیده است:

  • شکستگی ریشه: دندان که دچار شکستگی در ریشه یا از طریق بخش قابل توجهی از تاج دندان می‌شود، حتی پس از انجام عصب کشی دندان با لیزر، آسیب دیده یا آلوده می‌شود و در نهایت دندان مورد نظر کشیده می‌شود.
  • فقدان ساختار دندان باقیمانده: اگر ساختار دندان سالم در بالای استخوان برای اتصال یک تاج وجود نداشته باشد، درمان عصب کشی دندان با لیزر بی فایده است. بعضی اوقات، روش طولانی کردن تاج می‌تواند انجام شود، که استخوان را برای قرار گرفتن بیشتر دندان از بین می‌برد. اما معاینه دقیق باید توسط دندان‌پزشک ترمیم کننده انجام شود تا مشخص شود چنین روشی معایب دیگری نیز دارد و آیا باید از آن اجتناب کرد یا خیر.
  • دندان مولر سوم: دندان‌های مولر سوم یا دندان عقل اغلب در وضعیت عملکردی قرار ندارند و به جای اینکه با درمان ریشه حفظ شوند باید کشیده شوند.
  • جذب قابل توجه: اگر مقدار زیادی از دندان به دلیل جذب داخلی یا خارجی از بین برود، ممکن است عصب کشی دندان با لیزر نتواند آن را حفظ کند. بسیاری از دندان‌ها در این شرایط باید کشیده شوند.
  • کانال‌های ریشه چندگانه: هر بار درمان کانال ریشه بر روی دندان بعد از اولین بار انجام شده، درصد احتمال موفقیت کاهش می‌یابد. اگر بیمار قبلاً عصب کشی دندان با لیزر داشته باشد و آن‌ها بعداً نیاز به درمان مجدد کانال ریشه را بر روی همان دندان داشته باشند ، باید درمان کانال ریشه را با سایر گزینه‌های درمانی که جایگزین دندان بعد از کشیده شدن است، مقایسه کنند. در بیشتر موارد، تاج پشتیبانی شده از ایمپلنت شانس بیشتری برای موفقیت از دندان نیاز به کانال ریشه سوم یا چهارم دارد.

هزینه عصب کشی دندان با لیزر چقدر است؟ 


چیزی که در مورد آن شک خواهید کرد، هزینه عصب کشی دندان با لیزر است. با توجه به هزینه درمان هزینه عصب کشی دندان با لیزر، استفاده از این روش یا روش‌های جایگزین دیگر به بیمار بستگی دارد. هزینه درمان عصب کشی دندان با لیزر با توجه به عوامل مختلفی از قبیل موارد زیر متفاوت است:

  • موقعیت دندان در دهان
  • تعداد اعصاب موجود در دندان شما.
  • انحنای ریشه در دندان‌های شما
  • در صورت نیاز به مراجعه مستمر.
  • اگر عفونت از اولین بررسی انجام شده بیشتر گسترش یافته باشد.

همه این عوامل در هزینه درمان عصب کشی دندان با لیزر نقش دارند. با این وجود، تحقیق و مشاوره از متخصص ارتودنسی برای بررسی میزان کارآیی روش درمان کانال ریشه با لیزر بسیار مهم است.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان