درمان کیست لثه

اگر شما به بیماری لثه مبتلا باشید، ممکن است هنگامی‌که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، لثه‌های شما خونریزی کند و یا دهان شما بوی بدی داشته باشد. این علائم مربوط به مراحل اولیه بیماری لثه است که تحت عنوان بیماری‌های لثه شناخته می‌شود. اگر بیماری‌های لثه به ‌موقع درمان نشود، ممکن است باعث ایجاد حالت پیشرفته‌تری از بیماری لثه شود که آن را پریودنتیت می‌نامند. از بیماری های دیگر لثه کیست لثه می‌باشد که در ادامه به طور مفصل درمورد آن بحث خواهیم کرد.

با شنیدن اسم کیست ممکن است نگران شوید، با این حال کیست لثه که در زیر یا روی آن بوجود می آید، عوارض آنچنانی ندارد و جزو بیماری هایی است که هم در نوزادان و هم در بزرگسالان دیده می شود که به ندرت عفونی شده و نیاز به جراحی لثه پیدا می کند.

کیست لثه چیست؟

کیست لثه یک کیست سطحی کوچک است که در غشای مخاطی دهان ایجاد می­شود و همانطور که از اسم آن مشخص است، یک ضایعه استخوانی آلئولار نیست.

کیست لثه یک کیسه یا توده تشکیل شده در زیر پوست یا در استخوان است. این کیست می­تواند خالی بوده یا حاوی مایع باشد. همچنین کیست یک عامل سرطانی نیست. کیست در عمل یک نوع بافت خاص است که به آن بافت پوششی یا اپیتلیوم گفته می­شود. این نوع از بافت بطور معمول در لایه ­های رویی بدن همچون پوست یا داخل دهان ایجاد می­شود. کیست­ها ممکن است از سلول­های پوششی تشکیل شوند و با حرکت به لایه­های زیرین بدن شروع به تکثیر کنند.

کیست­های دهانی در سر یا گردن مشاهده می­شوند. در عمل این نوع کیست می­تواند در استخوان فک، یا در بافت­های نرم همچون غدد بزاقی، پوست یا داخل دهان ایجاد شود. در عمل انواع بسیار زیادی از کیست وجود دارد.گاهی اوقات یک کیست استخوان فک در بافتی ایجاد می­شود که دندان­ها را می­سازد. به این نوع کیست در اصطلاح کیست ادونتوژنیک گفته می­شود. این نوع از کیست فک می­تواند به میزانی رشد کند که باعث حرکت و جابجایی دندان از موقعیت صحیح آن و ایجاد مشکل در عمل گاز گرفتن و جویدن غذا شود.

یک کیست ادونتوژنیک بزرگ همچنین می­تواند منجر به ضعیف شدن فک شود. در این حالت کیست تشکیل شده جایگزین بافت سخت استخوان می­شود و باعث می­شود احتمال شکستگی فک بیشتر شود. استخوان فک در صورت ایجاد این نوع کیست می­تواند متورم شده، عفونت کرده و دردناک شود. یک نوع از کیست ادونتوژنیک به نام ادونتوژنيک کراتوسيست با سرعت بسیار زیاد رشد می­کند. به همین خاطر درمان این نوع کیست دشوار است و بیشتر از سایر موارد کیست­ها امکان بازگشت و عود مجدد آن وجود دارد. افرادی که دارای یک مشکل ارثی به نام سندروم مادرزادی سلول­های بنیادی هستند به احتمال بیشتر به این نوع کیست مبتلا می­شوند.

رایج­ترین نوع کیست­هایی که در دهان ایجاد می­شوند کیست پری آپیکال است. این نوع کیست در نتیجه ایجاد عفونت در پالپ یا عصب دندان ایجاد می­شود. پوسیدگی دندان علت اصلی شکل­گیری این نوع خاص از کیست است. یک کیست دنتیگروس در تاج دندان زمانی ایجاد می­شود که هنوز تاج در دهان ظاهر نشده است. این نوع کیست می­تواند منجر به تحلیل رفتن ریشه­های دندان­هایی شود که در ناحیه مورد نظر به تازگی در آمده­اند.

در عمل دو نوع کیست لثه وجود دارد:

  1. کیست لثه نوزادان
  2. کیست لثه بزرگسالان

کیست لثه نوزادان

کیست لثه نوزادان یک نوع کوچک، سطحی و کراتینه است که بر روی بافت لثه نوزادان ظاهر می­شود. در عمل امکان مشاهده این نوع کیست تقریباً بین 50% نوزادان وجود دارد. کیست لثه همزمان با ترکیدن آن در دهان ناپدید می­شود و به خاطر همین ویژگی به ندرت به آن توجه شده یا از آن نمونه­برداری می­شود.

علت ها و دلایل کیست لثه در نوزدان

این نوع کیست از بقایای لایه دنتال لامینا ایجاد می­شود.

انواع تشخیص

مروارید اپشتاین

ندول بن

ویژگی ها

کیست لثه نوزادان با اندازه کوچک به صورت جوش­های سفید متعدد بر روی بافت داخل دهان ایجاد می­شود

قطر این کیست­ها معمولاً بیش از 2 تا 3 سانتیمتر بر قطر دایره نیست

کیست آرواره > کیست فک پایین

ویژگی­های امراض بافتی

بررسی یک کیست لثه سالم و دست نخورده نوزاد در این حالت وجود کیست نازک و مسطح مخاطی را بر روی پوست نشان می­دهد

این موضوع نشان دهنده وجود کیست است

حفره کیست دارای آثار باقیمانده کراتین است

در این حالت ممکن است کودک با مشکلات تغذیه نیز مواجه باشد

درمان کیست لثه نوزادان و بهبود آن

هیچ درمانی برای کیست لثه نوزادان وجود ندارد زیرا آسیب ایجاد شده خود به خود با ترکیدن کیست بر طرف می­شود و جای آن بر روی غشای مخاطی باقی نمی­ماند.

این نوع کیست به ندرت پس از سه ماهگی نوزاد مشاهده می­شود.

مروارید اپشتاین چیست؟

در این حالت بقایای مخاطی در قسمت برجستگی کام مشاهده می­شود.

برجستگی­ها مشاهده شده معمولاً در ناحیه پالاتین است.

درمان مروارید اپشتاین

هیچ درمان خاصی برای علت کیست دندان نوزادان لازم نیست. این نوع از کیست­ها در طول چند هفته پاره شده و جمع می­شوند. در برخی موارد، کیست­های لثه ممکن است ناپدید شده و دوباره در طول شش ماه اول پس از تولد عود کنند. در صورتی که این کیست باعث ایجاد مشکل در غذا خوردن شود یا به نظر برسد کودک درد دارد، با متخصص اطفال در این رابطه مشورت کنید.

ندول بن چیست؟

این مشکل ناشی از بزاق مخاطی در قسمت برجستگی کام است.

این مورد در سقف دهان در محل تلاقی بافت نرم و سخت ایجاد می­شود که در اکثر مواقع در قسمت جلو و گاهی نیز در بخش عقب دهان مشاهده می­شود.

کیست لثه بزرگسالان

کیست لثه بزرگسالان یک ضایعه غیر معمول است. این نوع کیست در بافت نرم اطراف دندان­ها ایجاد می­شود.

منشاء:

کیست لثه افراد بزرگسال ناشی از تجدید ساختار لایه مینای دندان است.

به چه علت کیست­های دندانی تشکیل می­شوند؟

کیست دندانی می­تواند در بالای ریشه­های دندان مرده ایجاد شود. این نوع کیست همچنین می­تواند در اطراف تاج دندان (و ریشه­ها) در دندان­های از بین رفته ایجاد شود. اکثر کیست­ها به این علت تشکیل می­شوند که دندان محل ایجاد کیست مرده است (به خاطر عفونت یا آسیب). سایر انواع کیست به دلیل یک اشتباه در مسیر رشد دندان می­توانند ایجاد شوند (شامل ناتوانی دندان برای رشد صحیح در دهان). به ندرت، کیست­های دندانی بخشی از یک سندروم ژنتیکی هستند و کیست­های ژنتیک دارای علائمی متفاوت از این نوع کیست­ها هستند (مثل سندروم گورلین). دندان­پزشک یا متخصص جراح دهان می­توانند توضیحات بیشتری درباره انواع کیست در اختیار شما قرار دهند.

همه دندان­ها می­توانند محل ایجاد کیست­های دندان باشند. اکثر افراد فقط با یکی از این کیست­ها در هر بار مواجه می­شوند، اما برخی افراد استعداد بیشتری برای ابتلا به این کیست­ها دارند که دلیل آن شرایط خاص دندان­های فرد یا وجود ویژگی­های ارثی است که کیست­های دندان بخشی از علائم آن هستند.

علائم کیست دندان

کیست دنداناغلب می­تواند در نتیجه ایجاد صدمه یا آسیب در دندان تشکیل شود، اما در بسیاری از مواقع پوسیدگی دندان باعث ایجاد یک سوراخ در دندان می­شود که معمولاً نقطه شروع یک عفونت است. ایجاد پلاک در دهان در نتیجه تمیز نکردن دندان­ها و تغذیه غیر سالم و ایجاد باکتری به خاطر شکر موجود در برخی از غذاها باعث ایجاد اسید در دهان می­شود که می­تواند منجر به آسیب رسیدن به مینا و عاج دندان شده و در نهایت پالپ داخلی دندان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

افراد بیمار می­توانند از ایجاد علائم کیست دندان خود با مراقبت روزانه موثر از سلامت دهان، جلوگیری کنند که این مراقبت می­تواند شامل فعالیت­هایی همچون مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و نیز استفاده بیشتر از میوه­ ها و سبزیجات در رژیم غذایی باشد. رعایت این اصول می­تواند به حفظ سلامت کلی فرد کمک کند. پلاک و باکتری معمولاً هر روز بر روی دندان ایجاد می­شود و بطور خاص دسترسی به آنها در انتهای دهان دشوارتر و سخت­تر است.

تشخیص بیماری

معمولاً افراد مبتلا زمانی متوجه ایجاد یک کیست دندان می­شوند که دندان آنها عفونی شده و ورم می­کند. دندان­پزشک ممکن است به شما درباره ایجاد یک کیست پس از معاینه دندان­ها یا رادیولوژی فک اخطار دهد. در این حالت کیست­ها در نواحی تاریک­تر یا سوراخ­ها مشاهده می­شوند. برخی افراد ممکن است تنها زمانی به وجود کیست در دهان خود پی ببرند که در نتیجه یک آسیب، فک آنها دچار شکستگی شود. در این حالت فک فرد به خاطر ایجاد کیست ضعیف می­شود.

ایجاد تورم لثه و آبسه به خاطر کیست، عفونت جدی برای بیمار به همراه دارد که نیازمند معاینه فوری توسط دندان­پزشک است. در حالت­های نادر ممکن است شما اطلاعی از ورم نداشته باشید. با این وجود، این عفونت معمولاً با درد جدی، ایجاد ورم در لثه یا حتی صورت و گردن، و نیز گاهی اوقات بوی نامطبوع یا مزه بد در دهان همراه است. ورم یا آبسه می­تواند داخل یا نزدیک کیست دندان ایجاد شود که در این نقطه مشکلات احتمالی بعدی قابل مشاهده است. کیست دندان الزاماً عفونی نیست و می­تواند به آرامی در طول چند ماه یا حتی چند سال بدون هر گونه علامت خاص رشد کند.

انواع کیست دندان

در عمل بسیاری از انواع مختلف کیست دندان وجود دارند، اما پنج عدد از رایج­ترین این کیست­ها شامل موارد زیر هستند:

  1. کیست پری اپیکال: این نوع از کیست در اطراف نوک ریشه یک دندان تشکیل می­شود که معمولاً علت ایجاد آن به خاطر عفونت در دندان می­باشد. اگر یک دندان آسیب­دیده مورد بی­توجهی قرار گرفته یا فقط با استفاده از آنتی­ بیوتیک­ها درمان شود، این امکان وجود دارد که در اطراف ریشه دندان کیست ایجاد شود. یک کیست پری اپیکال درمان نشده می­تواند منجر به ایجاد آسیب استخوانی جدی در دندان شود. دندان آسیب­دیده در این حالت باید عصب کشی شده یا کشیده شود.
  2. کیست دنتیگروس: این نوع کیست در اطراف دندانی که هنوز در نیامده همچون دندان عقل نهفته ایجاد می­شود و باعث ایجاد آسیب برای استخوان فک در ناحیه مورد نظر می­شود. در عمل یک کیست دنتیگروس ایجاد شده در اطراف دندان عقل را با کشیدن دندان عقل و همچنین جراحی دندان عقل می­توان درمان کرد.
  3. کیست پریودنتال طرفی: این نوع از کیست یک مشکل پیشرفته است که معمولاً از طریق رادیولوژی دندان تشخیص داده می­شود و در حالت عادی بدون ایجاد درد خاص باعث از بین رفتن استخوان می­شود. این نوع کیست از طریق انجام عمل جراحی بر روی صندلی دندان­پزشکی درمان می­شود.
  4. کیست باقیمانده: این نوع از کیست یک نوع کیست پری اپیکال است که پس از کشیدن دندان باقی می­ماند و امکان درمان آن از طریق عمل جراحی بر روی صندلی دندان­پزشکی وجود دارد.
  5. کیست رویشی دندان: این کیست معمولاً بر کودکان تاثیر می­گذارد و زمانی ایجاد می­شود که دندان کودک در حال رویش از استخوان فک است و سعی می­کند از بافت لثه عبور کند. این نوع کیست معمولاً نیازی به درمان ندارد و با رویش کامل دندان در دهان خود به خود درمان می­شود.

عوارض کیست دندان چیست؟

کیست دندان می­تواند مشکلات متعدد برای فرد به همراه داشته باشد ولی با این وجود برخی از کیست­ها برای ماه­ها یا حتی سال­ها شناسایی و تشخیص داده نمی­شوند. بسیاری از کیست­ها زمانی مشکل ایجاد می­کنند که یکی از شرایط زیر اتفاق بیفتد:

  • عفونی شدن کیست (که باعث ایجاد درد یا ورم می­شود)؛
  • کیست به آرامی با بخشی از بافت استخوان جایگزین شود (این موضوع می­تواند باعث ضعیف شدن استخوان فک شود)؛
  • تحت فشار قرار دادن دندان و ساختارهای آن به واسطه ایجاد کیست؛
  • جلوگیری از عملکرد عادی دندان و بافت دهان.

درمان کیست لثه در بزرگسالان

  • رایج­ترین و موثرترین روش درمانی برای کیست ایجاد شکاف در کیست یا خارج کردن آن است. قبل از خارج کردن کیست، دندان­پزشک یا جراح دهان معمولاً از کیست نمونه­برداری می­کند. در نمونه­برداری یک بخش کوچک یا یک قطعه از کیست به عنوان نمونه برداشته می­شود. این نمونه از کیست برای یک آزمایشگاه ارسال می­شود تا بر روی آن بررسی­های لازم انجام شود و ویژگی­های کیست تشخیص داده شود.

    جراحی کیست لثه

    قبل از خارج کردن هر نوع کیست، جراح باید شناخت مناسب از کیست و بافت اطراف آن داشته باشد. اگر کیست در نتیجه ریشه آسیب دیده دندان یا عفونت در پالپ دندان ایجاد شده باشد، ابتدا باید آسیب و عفونت ایجاد شده قبل از جراحی کیست برطرف شود. جراحی کیست فرآیندی است که همراه با درمان آنتی بیوتیک انجام می­شود و برای انجام آن باید عفونت­های موجود کاملاً ریشه کن شده و خطر تشکیل مجدد کیست در آینده کاهش پیدا کند.

    کیست­هایی که شکل­گیری آنها به خاطر عفونت ایجاد شده در ناحیه ریشه نیست نیز ممکن است نیاز به عمل جراحی برای برداشتن و خارج کردن داشته باشند. در این موارد، خارج کردن کیست تا حدودی پیچیده­تر است، زیرا این کیست­ها معمولاً از طریق رادیولوژی شناسایی می­شوند و سپس لازم است با استفاده از عمل جراحی از استخوان فک خارج شوند. استفاده از این روش درمانی فقط زمانی توصیه می­شود که این کیست­ها ناراحتی زیادی را در ناحیه فک ایجاد کنند، زیرا در هنگام جراحی لازم است یک بخش کوچک از استخوان فک برداشته شود و این موضوع می­تواند تاثیرات مخرب و جدی بالقوه برای سلامتی دندان فرد مبتلا به همراه داشته باشد.

کیست در دهان نوزدان معمولاً نشانه ی مشکلی جدی نیست، ولی در بزرگسالان تشکیل کیست لثه دندانی می تواند نشانه ی خطر باشد و باید با جراحی و سایر روش ها نسبت به درمان آن اقدام کرد تا این کیست ها عفونی نشوند و سلامت دهان و دندان فرد با مشکل روبرو نشود.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان