2218_orig1

آرتروز شایعترین و مهم ترین بیماری مفاصل است و آرتروز زانو شایعترین مفصل مبتلا در  فرایند آرتروز مفاصل است. در ادامه به علائم و درمان آرتروز زانو پرداخته شده است.

علائم و نشانه ها

نشانه‌ها و علایم آرتروز زانو ممکن است درارتباط با موارد زیر باشد:

زانو درد با پیشرفت آرتروز زانو ایجاد می‌شود

-تغییر وضعیت عناصرمفصلی همانند التهاب تاندون‌ها و بورس‌ها، ضخیم شدن غشاء سینوویال و درگیرشدن استخوان‌های زیرغضروف از علائم آرتروز زانو هستند که موجب ایجاد درد مفصل زانو می‌باشند

– خشکی مفصلی

–  کاهش دامنه حرکتی مفصل که در مراحل پیشرفته بیماری ایجاد می‌شود

-ضعف و آتروفی عضلات اطراف مفصل که در موارد کاهش دامنه حرکتی بوجود می‌آید

– تغییرشکل در مفصل که درارتباط با آرتروز زانو بیشتر به صورت زانوی پرانتزی (Genu Varum) است

– احتمال ایجاد کیست در ناحیه پشت مفصل که به کیست بیکر(Baker Cyst) معروف است

مهمترین علائم

مهمترین علائم آرتروز زانو ، تخریب تدریجی غضروف مفصلی است.قسمت دو انتهای هر استخوان، از غضروف که بافتی است انعطاف پذیر ساخته شده‌است.

با شروع بیماری آرتروز زانو، غضروف انتهای تحتانی استخوان فمور(ران) و غضروف قسمت فوقانی استخوان درشت‌نی به تدریج دچار تغییرات تخریبی(دژنراتیو) می‌گردد.

به همین ترتیب درگیری و آسیب غضروف کشکک به آرتروز این ناحیه منجر می‌شود.بنابراین آرتروز  زانو در دو ناحیه تیبیوفمورال (مفصلی که بین استخوان ران و ساق ایجاد می‌شود) و مفصل کشککیرانی می‌تواند ایجاد شود.

علت اصلی تخریب غضروف در بیماری آرتروز زانو ، عدم وجود عروق خونی جهت تغذیه این ناحیه می‌باشد و ازطرفی غضروف مفصلی فاقد عصب است و به هنگام آسیب دردی حس نمی‌شود که همین مسئله زمینه تخریب بیشتر را فراهم می‌کند.

البته تغذیه غضروف ازطریق غشاء سینوویوم و حرکات مفصل انجام می‌شود.

راه و روش درمان

*کم کردن سطح فعالیت های بدنی

*استفاده کمتر از پله و زمین های شیب دار

ورزش

انجام نرمش های کششی و تقویتی می تواند تا حد زیادی قابلیت انعطاف مفاصل را حفظ کرده و آن ها را قوی نگه دارد تا بتوانند از عهده انجام فعالیت های روزمره برآمد.

شنا و پیاده روی از ورزش های زانو درد خوب در درمان آرتروز زانو هستند.

کاهش وزن

اگر چاق هستند کم کردن وزن می تواند تا حد زیادی درد ناشی از آرتروز زانو را کم کند.

حتی چند کیلو کاهش وزن هم تاثیرات مهمی در درمان علائم بیماری  آرتروز زانو دارد. اگر وزن متعادل دارید باز هم کم کردن وزن می تواند در کاهش علائم بیماری  آرتروز زانو به شما کمک کند.

وسایل کمکی

استفاده از وسایلی مانند بریس های زانو، کفی های مخصوص کفش  میتواند در کاهش و درمان درد آرتروز زانو موثر باشد

گرما

گرم نگه داشتم مفصل مبتلا به آرتروز  زانو می تواند تا حدی درد ناشی از آن را کاهش دهد.

این گرما می تواند با استفاده از لباس های کلفت تر بدست آید و یا با استفاده از وسایل کمکی مانند کیسه آب گرم  می توان مفصل مبتلا به آرتروز زانو را گرم کرد

دارو می تواند درد و التهاب ناشی از آرتروز زانو را کاهش دهد.

عمل جراحی

از اعمال جراحی متفاوتی در درمان آرتروز زانو استفاده می شود. درمان های جراحی معمولا برای بیمارانی بکار برده می شود که درد و ناراحتی آن ها به اقدامات درمانی قبلی پاسخ مناسبی ندهد

“از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)