uomo che ha mal di schiena

عصب سیاتیک در صورت وارد آمدن فشار بر پشت و کمر فرد و یا به طور کلی هر قسمتی از بدن، تحریک شده و دچار فشردگی می شود. در این زمان است که فرد احساس درد و ناراحتی خفیف تا شدید می کند.

با این حال هر نوع درد و ناراحتی در قسمت کمر، نشانه قطعی ابتلا به سیاتیک نخواهد بود.

علائم و تشخیص

دردهای تیر کشنده که به پا منتهی می‌شوند و بیماران از آن به حالت برق گرفتگی از پشت لگن تا پاشنه پا اشاره می‌کنند یا می‌گویند که احساس فرو رفتن میله داغی در ناحیه پا را دارند می تواند علائم درد سیاتیک باشد بر  حسب اینکه این فشار به چه میزان باشد و کدام قسمت از عصب یا ریشه‌های عصب سیاتیک  را درگیر کرده باشد مسیر احساس درد و کیفیت درد می‌تواند متفاوت باشد.

گاهی این درد در پشت ران تا زانو و گاهی هم تا پاشنه پا احساس می‌شود که البته از نظر حسی، اختلال حسی در پوست، پا را نیز به صورت‌های مختلف بروز می‌دهد.

احساس سوزن سوزن شدن در قسمت‌هایی از پا، احساس گرفتگی و بی‌حسی یا احساس سوزشی مثل ریختن آب جوش بر روی قسمتی از پا و احساس یخ کردگی و سرما در بخشی از پا نیز از جمله علائمی است که  برحسب میزان فشار روی عصب توسط بیمار  مبتلا به سیاتیک احساس می‌شود.

تشخیص

بررسی کامل سابقه بیماری و معاینه فیریکی در تشخیص سیاتیک بسیار مهم است. هیچگاه نمی توان تست کرد آیا ریشه عصب تحت فشار است یا خیر.

بلکه می توان با حرکاتی این شرایط را در فرد ایجاد کرد. این آزمایش باید بوسیله پزشک انجام شود و عبارت است از حرکت دادن پاها در جهت هایی و به میزانی است که اعصاب سیاتیک را تحت کشش قرار دهد در این هنگام اگر بیمار احساس درد داشت احتمال اینکه علت درد سیاتیک باشد زیاد است.

درمان

بعضی از این بیماران  مبتلا به سیاتیک بدون درمان خاصی بهبود می یابند و آن ها که احتیاج به درمان دارند معمولاً با یک سری درمان ها از قبیل مدت کوتاهی استراحت، و انجام ندادن بعضی حرکات و فعالیت ها همراه با دارو های کاهنده درد بهبود می یابند.

فیزویوتراپی و برنامه های ورزشی کششی و تقویتی برای برگشت بیمار مبتلا به درد سیاتیک به فعالیت های روزمره بسیار مفید هستند. همچنین در مواردی خاص برای بعضی از بیماران که درد شدید سیاتیک دارند و با توسل به مدارک پزشکی عینی مانند MRI که در آن مشخص شده است دیسک کمر تغییر شکل داده است ممکن است به عمل نیاز باشد.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)”