با کمر درد خود با احتیاط برخورد کنید و گرنه عواقب بیشتر و وخیم تری در انتظار شماست.

تقریبا هر کسی کمر درد را در طول زندگی خود تجربه می کند. شاید بعد از یک اسباب کشی یا ورزش های سنگین یا حتی یک فعالیت ساده به کمر درد دچار شده اید و اکنون مجبورید در خانه استراحت کنید و از کار و زندگی عقب بمانید. این کمر درد ها ممکن است به علت یک تصادف ناگهان شدت پیدا کند یا ممکن است کم کم و در طول چند ساعت شدت آن زیاد شود در بیشتر موارد کمر درد نتیجه کشش یا پیچش نا خواسته است در بیشتر موارد با 2 تا 6 هفته درمان می تواند درمان شود البته هیچ درمان قطعی و تضمینی برای کمر درد وجود ندارد. و همینطور تشخیص صحیح درد می تواند در آرام کردن آن نقشی اساسی ایفا نماید.

علت کمر درد من چیست؟

عللی که باعث ایجاد کمر درد می شوند شامل:

شرایط فیزیکی که می توانند منجر به کمر درد شوند یا عبارتند از:

ماساژ درمانی نیز از دیگر روش های موثر در بهبود کمردرد است. البته باید توجه داشت این کار از سوی فردی متخصص، ورزیده و آشنا به علوم پزشکی انجام شود که قادر به تشخیص صحیح و بررسی عکس یا سی تی اسکن بیمار باشد.

در برخی موارد فتق شدید، دیسک یا تنگی کانال نخاع، ماساژ می تواند خطرناک یا عارضه دار باشد و نباید انجام شود. بنابراین بررسی گرافی ( عکس ) یا ام. آر. آی بیمار قبل از انجام ماساژ ضروری است.
انجام همزمان طب سوزنی و ماساژ در مواردی می تواند به تسریع روند درمان کمک کند.

بادکش گذاری ( Cupping ) که شامل گذاشتن بادکش در برخی نقاط بدن، طب سوزنی روی کمر یا اندام تحتانی است نیز از دیگر روش های کمکی محسوب می شود.

گرم نگه داشتن موضع، استفاده از کیسه آب گرم و قراردادن جریان آب گرم روی کمر روزانه برای حدود ۱۵ ۱۰ دقیقه نیز می تواند کمک کننده باشد.

استفاده از چسب های مخصوص حاوی مواد گیاهی ضد درد از جمله منتول در موضع درد نیز می تواند به شل شدن عضلات و کاهش درد بینجامد.

تغییر شیوه زندگی نیز از نکات بسیار مهم دیگر است.

استفاده از توالت فرنگی، پرهیز از دوزانو نشستن یا ایستادن به مدت طولانی، استفاده از کفش مناسب، استفاده از تشک طبی، پرهیز از بلند کردن اجسام و استراحت کافی، از جمله این نکات است.

Low-Back-Pain

روش های ثابت شده و مطمئنی برای تسکین درد کمر

طب سوزنی

اگر از فکر قرار گرفتن سوزن های متعدد روی پوستتان ناراحتید، به این فکر کنید که شاید طب سوزنی کلید حل مشکل کمردرد مزمن شما باشد. در یک تحقیق مشخص شد که افرادی که درمان های طب سوزنی را دریافت می کنند بیشتر از افرادی که درمان های رایج دارند، تسکین می یابند.

گفتار درمانی

صحبت کردن در مورد کمر دردتان با یک تراپیست به شما آرامش و تسکین می دهد. در یک پژوهش انگلیسی، مشخص شد افرادی که کمردرد دارند و به مدت شش ماه یک بار در هفته به مدت 90 دقیقه در گروه های درمان ادراکی رفتاری حضور می یابند، کمردرد کمتری دارند. درمان ادراکی رفتاری روی حل مشکل از طریق تغییر در افکار و رفتار متمرکز است. یک سال بعد 59 درصد آنها اعلام کردند که کمردرد آنها کاملاً درمان شده است.

ورزش های قدرتی

کتی کاهلر، مربی فیتنس ستاره ها، یک تست برای شما دارد: کنار دیواری بایستید و پشتتان را به دیوار تکیه دهید بطوریکه شانه ها به دیوار بخورند. آیا می توانید به مدت چند دقیقه در این وضعیت بمانید؟ اگر اینطور نیست، باید کمر و بالاتنه خود را قوی کنید. قوی کردن این قسمت های بدن به پیشگیری و تسکین کمردرد کمک می کند.

فیزیوتراپی

چیزهای خوب در انتظار کسانی است که صبر می کنند، بجز وقتی که صحبت از درمان کمردرد باشد. شروع فیزیوتراپی باید در مدت دو هفته از شروع کمردرد باشد تا ریسک نیاز به درمان های بعدی کاهش یابد و هزینه های کلی سلامت نیز کمتر شود.

آب درمانی

آب درمانی در واقع همان فیزیوتراپی در استخر است. بجای آنکه با وزنه تمرین کنید، از مقاومت آب برای فیزیوتراپی استفاده می کنید. مطالعات نشان داده اند که آّب درمانی درد کمر را به میزان زیادی کاهش می دهد. در یک تحقیق که در سال 2013 انجام شد، افراد بزرگسال که بیشتر ساکن بودند، در آزمایشی به مدت دو ماه، 5 بار در هفته آب درمانی شدند و در نهایت کمردرد آنها کاهش یافت و کیفیت زندگی آنها بالا رفت. در تحقیق دیگری مشخص شد که آب درمانی به بانوان بارداری که کمردرد دارند نیز کمک می کند.

تای چی

این فرم آهسته از ورزش های رزمی چینی هم می تواند برای درمان کمردرد مؤثر باشد. در مطالعه ای که در کالج روماتولوژی آمریکا در سال 2011 انجام شد، افرادی که دو بار در هفته به مدت 10 هفته، جلسات 40 دقیقه ای تای چی داشتند، در مقیاس 0 تا 10، به انداز 1.3 از شدت درد آنها کاسته شد.

تکنیک الکساندر

این تکنیک نوعی از فیزیوتراپی است که پزشکان به بیماران یاد می دهند تا بیمار در فعالیت های روزانه اش حالت بدنش را اصلاح کند و بدین ترتیب تنش و استرس عضلانی او کاهش یابد. در یک تحقیق دیگر مشخص شد که افرادی که درس های تکنیک الکساندر را می گذرانند، بهبودهای بلندمدتی داشته و درد آنها تسکین می یابد و در کل کیفیت زندگی آنها بهتر می شود.

پیلاتس

وقتی از کمردرد رنج می برید، به راحتی وسوسه می شوید تا ورزش را کنار بگذارید، ولی باید خودتان را مجبور کنید که به ورزش و تمرین ادامه دهید. پیلاتس گزینه بسیار خوبی است. در تحقیقی که در سال 2014 انجام شد و در مجله اروپائی پزشکی توانبخشی جسمانی چاپ شد، پژوهشگران دریافتند که بیمارانی که از کمردرد مزمن رنج می برند و به مدت شش ماه 5 ساعت در هفته پیلاتس کار می کنند، بهبود و کاهش درد کمر و در کل بهبود سلامت روانی بیشتری دارند. در این میان افرادی که غیرفعال می مانند درد کمرشان بدتر می شود. در تحقیق دیگری ثابت شد که دو جلسه کلاس پیلاتس یا کلاس های ورزشی دیگر در هفته به مدت شش ماه، کمردرد را تسکین می دهد و کیفیت زندگی را بالا می برد.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)