images

وقتی که به بیماری‌ها و ناراحتی‌های رایج در میان مردم فکر می‌کنید، احتمالا کمر درد را یکی از آن ها تلقی نمی‌کنید، اما کمر درد نیز یکی از دردها و ناراحتی‌های شایع در میان مردم است.

کمر درد را نمی‌توان یک ناراحتی و مشکل جدید قلمداد کرد و اجداد ما نیز دچار آن می‌شدند، اما ظاهرا تعداد افرادی که از کمردرد رنج می‌برند این روزها بیشتر شده است، مخصوصا دردی که در قسمت پایین کمر می‌پیچد این روزها بیشتر شده است، علت افزایش این درد میان مردم هنوز نامشخص است، اما متخصصان می‌گویند که چاقی و کمبود تحرک فیزیکی نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند.

این دردها خیلی سخت درمان می‌شوند و هر چند وقت یکبار گریبان گیر فرد می‌شوند. اضافه وزن و حمل چربی بیشتر باعث ایجاد فشار بیشتر روی مفاصل و عضلات می‌شود و حرکت نداشتن به اندازه کافی نیز باعث سخت ‌تر شدن و افزایش فشار در این نقاط می‌شود.

برخی از انواع کمردردها بسیار تیز هستند و به طور ناگهانی بروز می‌کنند، مثل وقتی که مبل سنگینی را تکان می‌دهید و یا ورزش سنگین انجام می‌دهید، اما اغلب کمر دردها ناشی از عادات هر روزی ما هستند که به آن ها بی‌اهمیت هستیم و رفته‌ رفته بزرگ‌ تر و حاد تر می‌شوند.

کمر درد می تواند  در هر سنی  شیوع پیدا کند، آن به طور قابل توجهی بیشتر در میان بزرگسالان بین سنین 35 تا 55 سال شایع است.درد کمر در قسمت های  پایین تر ممکن است به  د لیل ستون فقرات کمری استخوانی، دیسک بین مهره ها، رباط های اطراف ستون فقرات و دیسک، نخاع و اعصاب، عضلات کمر، شکم و اندام های داخلی لگن خاصره، و اطراف ناحیه کمری مرتبط باشد

دردی که بیمار مبتلا به کمر درد احساس می کند ممکن است خصوصیات زیر را داشته باشد

•    کمر درد ممکن است با خم شدن و یا بلند کردن اجسام بیشتر شود

•    درد ممکن است با نشستن شدید تر شود

•   درد ممکن است با ایستادن و راه رفتن بدتر شود

•    درد ممکن است بعضی روزها شدید باشد و بعضی روزها خفیف بوده یا اصلاً وجود نداشته باشد

•   درد ممکن است به پشت باسن یا قسمت خارجی لگن انتشار پیدا کند ولی پایین تر نرود

•    درد ممکن است به ساق انتشار پیدا کند. این درد ممکن است همراه با احساس خواب رفتگی و گزگز و یا حتی احساس ضعف و سستی در ساق و پا باشد. به این حالت سیاتیک می گویند. توجه داشته باشید که سیاتیک ،ممکن است بدون کمر درد باشد.

بررسی های تشخیصی

پزشک معالج بعد از صحبت با بیمار راجع به مشکلات وی، و بعد از معاینه ممکن است از آزمایشات یا روش های تصویربرداری برای مشخص کردن علت کمر درد استفاده کند. این روش های تصویربرداری عبارتند از

رادیوگرافی ساده X-ray

گر چه تصاویر حاصله از یک رادیوگرافی ساده فقط استخوان را نشان می دهند ولی می توانند اطلاعات مهمی مثل شکستگی استخوان، تغییرات ناشی از روند پیری در مهره و تغییر شکل و دفرمیتی های ستون مهره را نشان دهد.

ام آر آی MRI

ام آر آی می تواند اطلاعات بیشتری را راجع به بافت های نرم مثل عضلات، لیگامان ها، دیسک بین مهره و نخاع و اعصاب نخاعی در اختیار پزشک قرار دهند. هرنی دیسک کمر  را می توان با این روش بهتر تشخیص داد.

سی تی اسکن

با سی تی اسکن می توان مشکلات استخوانی مهره را بهتر مشاهده کرد.

اسکن استخوانی

که به آن اسکن رادیوایزوتوپ هم می گویند. می تواند در مواردی مانند عفونت، سرطان، روماتیسم، اسپوندیلولیستزی و یا سایر علل به تشخیص کمک کند.

تست تراکم استخوان

در تشخیص پوکی استخوان که می تواند از علل زمینه ای و مساعد کننده کمر درد باشد کمک می کند

“از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

مشاوره رایگان