لق شدن دندان

با بزرگ شدن کودکتان، دندانهای شیری اش لق می شود و سر انجام می افتند تا جای آنها را دندان های دائمی پر کنند. افتادن دندان های شیری یک اتفاق طبیعی است. اما در مورد بزرگسالان نیز گاهی دندان ها لق می شوند که علت لق شدن دندان می تواند بیماری، حادثه یا عوامل دیگر باشد. پس برای درمان و حفظ دندان هایتان هر چه سریعتر با پزشک خود مشورت کنید.

لق شدن دندان در کودکان

معمولاً، یک کودک اولین دندان­های شیری خود را در حدود سن شش سالگی از دست می­دهد. این دندان ها می­توانند برای اولین بار در سنین چهار و پنج سالگی لق شوند. معمولاً تصور می­شود دخترها زودتر از پسرها دندان خود را از دست می­دهند.

دندان­های کودک معمولا با لق شدن دندان جلو و به ترتیب زمان در آمدن لق شده و می­افتند. بنابراین ابتدا دو دندان جلوی پایین، سپس دو دندان جلو بالایی، و در ادامه بقیه دندان­ها می­افتند. دوره زمانی لازم برای افتادن همه دندان­های کودک می­تواند بر اساس تحقیق انجام شده توسط کلینیک مایو تا شش سال طول بکشد.

فرزندان با والدین خود درباره لق شدن دندان­ هایشان صحبت می­کنند. در این زمان کودک را تشویق کنید که با کشیدن زبان در اطراف دندان سعی کند دندان لق شده را از محل خود تکان دهد. به این ترتیب کودک می­تواند ارتباط باقیمانده بین ریشه و دندان لق شده را قطع کند. هنگامی که دندان می­افتد، فرزند شما احتمالاً یک صدای پاپ احساس می­کند که به خاطر جدا شدن دندان از لثه و ریشه­ها است.

کودک خود را تشویق نکنید که دندان لق خود را با دست خود تکان دهد، مگر اینکه خود او تمایل به انجام این کار داشته باشد. پس از تکان دادن دندان لق شده به میزان کافی، دندان آماده برای افتادن می­شود. این فرآیند ممکن است به روزها، هفته­ها، یا در برخی موارد ماه­ها زمان نیاز داشته باشد. تا زمانی که دندان و بافت لثه اطراف آن قرمز نشده یا ورم نکرده است، شما باید صبر کنید تا دندان لق شده خود به خود بیفتد. هنگام افتادن دندان لق شده ممکن است کودک صدای پاپ بشنود و موضع آن در دهان کمی خون­ریزی کند. با توجه به عادی بودن این شرایط، نیازی به نگرانی در این رابطه نیست.

خارج کردن دندان لق شده با زور

اگر کودک شما بخواهد از دست دندان لق شده خلاص شود یا دوست دارد دندان خود را در حالت آویزان از یک نخ ببیند، شما می­توانید دندان لق شده را خود از دهان کودک خارج کنید. برای این کار دستان خود را بشویید و با استفاده از یک تکه گاز استریل، به دندان ضربه زده و آن را بکشید. اگر دندان لق شده با اولین تلاش خارج نشد، چند روز صبر کنید. توجه داشته باشید خارج کردن دندان از دهان قبل از سست شدن کافی ریشه­ها می­تواند منجر به ایجاد عفونت در ناحیه مورد نظر شود.

لق شدن دندان­ها در بزرگسالان

لقی دندان1

لقی دندان ­ها در افراد بزرگسال معمولاً در نتیجه بیماری پریودنتیت اتفاق می­افتد و بافت لثه اطراف دندان، استخوان دندان و ریشه برقرار کننده ارتباط بین استخوان و دندان را تحت تاثیر قرار می­دهد. هر چند شایع­ترین دلیل برای لق شدن دندان ها در افراد بزرگسال بیماری پریودنتیت است (بیماری لثه)، اما صدمه، آسیب یا تومور نیز می­توانند دارای تاثیر مشابه بر دندان­ها باشند.

در حالت عادی مقدار مشخصی حرکت در بین دندان­ها طبیعی و عادی است، زیرا دندان­ها دقیقاً در محل خود تثبیت نشده­اند. در عمل دندان­ها از طریق یک بافت دارای قابلیت ارتجاع محدود به استخوان متصل هستند و به همین خاطر امکان حرکت محدود و ناچیز دندان­ها در محل آنها وجود دارد. این حرکت را معمولاً زمانی می­توان احساس کرد که دندان­ها به هم ساییده می­شوند. به هر حال، در صورتی که حرکت دندان­ها از نظر شما قابل رویت است، احتمالاً شما با مشکل لق شدن دندان­ها مواجه هستید. در این حالت بافت اطراف دندان لق شده قرمز، متورم و غیر عادی می­شود. همچنین فرد در محل مورد نظر درد و ناراحتی در زمان جویدن غذا احساس می­کند. درمان مورد نیاز در این رابطه بستگی به دلیل ایجاد مشکل دارد و شامل رویه­هایی است که در آنها بافت لثه تمیز شده، نحوه گاز گرفتن دندان­ها از طریق روش­های ارتودنسی اصلاح می­شود و یا از محافظ شبانه برای رفع مشکل استفاده می­شود. برای استفاده از این روش های درمانی لازم است التهاب لثه نیز درمان شود.

دلایل لق شدن دندان­های افراد بزرگسال چه هستند؟

بیماری پریودنتیت (بیماری لثه). این بیماری شایع­ترین دلیل برای لق شدن دندان دائمی در افراد بزرگسال است. عدم رعایت مناسب بهداشت دهان، سیگار کشیدن، دیابت، و تمیز نکردن منظم دندان­ها می­تواند باعث ایجاد بیماری پریودنتیت شود. انباشته شدن باقیمانده مواد غذایی و باکتری­ها بر روی دندان نیز می­تواند باعث ایجاد التهاب لثه شود. در طول یک دوره زمانی، این عفونت به بافت ریشه موجود بین دندان و استخوان نفوذ می­کند و در نهایت می­تواند استخوان دندان را تحت تاثیر قرار دهد. التهاب و آسیب وارد شده به استخوان می­تواند ساختاری را که دندان بر روی آن قرار دارد تحت تاثیر قرار داده و در نهایت باعث لق شدن دندان شود.

آسیب­های ناشی از تصادف. آسیب­های وارد شده در نتیجه وارد شدن ضربه مستقیم به دندان در تصادفات می­توانند یکی از دلایل دیگر لق شدن دندان­ها باشد.

آسیب مربوط به جفت شدن دندان­ها (آسیب در ناحیه گاز گرفتن). اگر یک دندان خارج از ردیف دندان­ها قرار گیرد، ممکن است فشار به نسبت بیشتری را در زمان گاز گرفتن یا جویدن تحمل کند. در این حالت غیر زوج بودن این دندان و افزایش مقدار فشار بر روی آن در زمان جویدن می­تواند باعث لق شدن دندان شود. دندان قروچه یا ساییدن دندان­ها به یکدیگر نیز می­تواند باعث لق شدن دندان­ها به خاطر فشار زیاد وارد شده به آنها شود.

التهاب و ورم کردگی. ایجاد التهاب در لثه نیز می­تواند باعث لق شدن دندان­ها شود.

تومور. تومور استخوانی که می­تواند باعث ایجاد آسیب در ساختار استخوان­ها شود نیز می­تواند یکی از دلایل لق شدن دندان­ها باشد.

علائم و نشانه ها

بیمارانی که با مشکل لق شدن دندان­ها مواجه هستند، از مسائل زیر معمولاً شکایت می­کنند:

• ناراحتی در زمان جویدن غذا
  • وجود درد به خاطر حرکت دندان­ها در دهان
  • قرمز شدن، ورم کردگی یا ایجاد جراحت در بافت لثه موجود در اطراف دندان لق شده.

درمان

در این رابطه راه حل درمان لق شدن دندان بستگی به دلیل آن دارد و می­تواند شامل روش­های درمانی زیر باشد:

• تمیز کردن همه لثه­ها
  • اصلاح نحوه قرار گرفتن دندان­ها در کنار یکدیگر (اصلاح موقعیت گاز گرفتن دندان­ها)
  • استفاده از اسپیلینت
  • استفاده از محافظ شبانه

تمیز کردن همه لثه­ها

تمیز کردن دندان لق شده از همه توده­های باکتری موجود بر روی آن می­تواند باعث کاهش حرکت آن شود. انجام این کار همچنین می­تواند به کنترل بیماری پریودنتیت لثه که در آن ریشه علت حرکت دندان و لق شدن آن است، کمک کند.

اصلاح نحوه قرار گرفتن دندان­ها در کنار یکدیگر

گاز گرفتن (جفت شدن دندان­ها مثل نحوه قرارگیری آنها کنار یکدیگر) می­تواند باعث ایجاد تغییرات ناچیز در سطح دندان شود و در صورت قرارگیری صحیح دندان­ها در کنار یکدیگر، این فشار می­تواند کاهش پیدا کند. به همین خاطر اصلاح نحوه گاز گرفتن از طریق درمان­های ارتودنسی سریع یک روش موثر برای حل مشکل لق شدن دندان است.

استفاده از اسپیلینت

هنگام استفاده از اسپیلینت دندان لق شده به دندان­های مجاور آن متصل می­شود تا به این ترتیب فشار ناشی از گاز گرفتن در سطح دندان بین یک گروه از دندان­ها پخش شده و فقط به دندان لق شده منتقل نشود.

محافظ شبانه

دندان­هایی که به علت دندان قروچه در خواب یا عادت ساییدن دندان­ها به هم لق شده­‌اند را می­توان با استفاده از محافظ شبانه تقویت کرد. این محافظ بر روی دندان­ها قرار گرفته و از ساییده شدن آنها به یکدیگر جلوگیری می­کند. الیته بهتر است به جای استفاده از محافظ، در جهت درمان دندان قروچه کودکان در خواب اقدام شود.

کشیدن دندان

دندان­هایی که لق شده­ اند و در تمام جهت­ ها حرکت می­کنند ممکن است نیاز به کشیدن دندان بدون درد داشته باشند. برای بررسی موضوع کشیدن دندان با دندان­پزشک خود مشورت کنید. برای ردیف کردن دندان ها بعد از کشیدن یا افتادن دندان های کودکان نیز ممکن است از ارتودنسی استفاده شود. درمورد هزینه نیز، معمولا هزینه کشیدن دندان به عوامل مختلفی از جمله نوع ماده بی‌حسی و سطح کلی هزینه‌ها در محل سکونت شما  بستگی دارد.

لق شدن دندان بعد از ارتودنسی

ارتودنسی

بلافاصله پس از سیم­کشی دندان­ها، دندان­ها شروع به حرکت می­کنند. در چند روز اول، شما ممکن است حس کنید بعضی از دندان­ها در دهان لق شده­اند. به دلیل اینکه این شرایط با توجه به حرکت دندان­ها به محل صحیح آنها به خاطر درمان ارتودنسی عادی و معمول است، نیازی به نگرانی در این رابطه نیست. در این رابطه فرد ممکن است با لق شدن یا باز شدن فضایی بین دندان­ها مواجه شود که قبلاً وجود نداشته است. با حرکت و قرارگیری دندان­ها در محل مناسب و صحیح آنها، این فضای باز بسته شده و دندان­ها مجدداً در محل خود محکم خواهند شد.

بسیاری از لق شدن های دندان بزرگسالان قابل درمان است و گاهی اصلا نیازی به درمان نیست (مانند لق شدن دندان بعد از ارتودنسی). اما در هر صورت بهتر است در صورت احساس لق شدن دندان دائمی با پزشک مشورت کرده تا دچار عوارض ثانوی آن نشوید.