لکه های سفید روی دندان

آیا لکه ­های سفید ایجاد شده روی دندان فقط یک مسئله تاثیرگذار بر زیبایی فرد است یا یک مشکل مربوط به سلامتی می­باشد؟ خانمی از مراجعین من می گفت:

«من دو لکه سفید و خال سیاه روی دندان  بر روی هر یک از دندان­های جلوی خود دارم و . چگونه می­توانم از این لکه­ها خلاص شوم؟ به نظر می­رسد وضعیت این لکه­ ها هر روز بدتر می­شود و فکر می­کنم با مسواک زدن این لکه­ ها روشن­تر می­شوند. لطفا به من کمک کنید!» لکه قهوه‌ای روی دندان ، سفید، زرد یا حتی سبز زمانی که بر روی دندان‌ها ایجاد شوند، می‌توانند خجالت‌آور باشند. دندان‌های لکه‌دار اغلب می‌توانند بر میزان اعتماد بنفس افراد در هنگام خندیدن و ظاهر کلی آنها تاثیر بگذارد.
جدا از دلایل زیبایی، برطرف کردن لکه قهوه‌ای روی دندان  و سایر لکه‌ها به این دلیل مهم است که این لکه‌ها می‌توانند به طرق مختلف بر سلامتی شما اثر بگذارند.

نگرانی این خانم درباره انواع لکه ­های دندان و لکه های سیاه روی دندان تعجب­ برانگیز نیست. اگر این خانم دارای احساسات مشابه در اکثر خانم­ها باشد، در حدود 62 بار در طول روز لبخند می­زند (بسیار بیشتر از میانگین تعداد دفعات لبخند زدن مردان که حدود 8 لبخند در روز است). بنابراین، احتمالاً این زن بطور عادی می­داند که در زمان لبخند زدن در نظر دیگران ظاهر و طرح لبخند مطلوبی ندارد و به همین خاطر دچار نگرانی شده  به دنبال اصلاح طرح لبخند خود است.

به هر حال، بطور خاص وجود لکه­های سفید و سیاهی دندان در دندان­ها  رایج و عادی است. شما ممکن است افرادی را بشناسید که دارای لکه­های سفید در دندان­های جلوی خود هستند یا ممکن است خود شما نیز به این عارضه بر روی دندان­هایتان مبتلا باشید.

لکه­ های سفید بر روی دندان­ها دقیقاً چه هستند؟

لکه های سفید روی دندان معمولاً نشان دهنده از بین رفتن ماده موجود بر روی سطح دندان است (مینای دندان). دندان­پزشکان به این موضوع به عنوان هيپوكلسيفيكاسيون اشاره می­کنند و لکه سفید روی دندان ناشی از این موضوع را هیپوپلازی می­نامند.

صرف نظر از نگرانی­های مربوط به حفظ زیبایی در بسیاری از افراد، این مشکل در واقع می­تواند باعث ایجاد پوسیدگی و از بین رفتن دندان­ها نیز بشود. در حقیقت، دندان­پزشک ممکن است به شما بگوید اولین شواهد پوسیدگی دندان مربوط به ایجاد لکه­های سفید بر روی دندان­ها است… به این معنی که مینای دندان در محل لکه سفید روی دندان کودک دچار تغییر رنگ می­شود و از این نقاط، فرآیند پوسیدگی دندان شروع می­شود.

چه عواملی باعث ایجاد لکه­های سفید بر روی دندان می­شود؟

با توجه به اینکه دلایل مختلف و متنوع برای ایجاد لکه­ های سفید وجود دارد، بهتر است دندان­پزشک وضعیت دندان­­های شما را بررسی کرده تا به این ترتیب بتواند دلیل اصلی ایجاد لکه­های سفید را تشخیص دهد.

علت ها و دلایل

  • خشکی دهان. اگر شما به خشکی دهان مبتلا هستید و بزاق کافی برای حفظ سطح پی هاش نرمال در دهان شما ترشح نمی­شود، اسیدهای ایجاد شده در نتیجه فعالیت باکتری­ها افزایش پیدا کرده و به دندان­های شما حمله می­کنند.
  • استفاده از غذاها و نوشیدنی­های اسیدی. لکه­های سفید می­توانند در نتیجه مصرف زیاد مواد غذایی و نوشیدنی­های اسیدی ایجاد شوند. برای مثال، اگر شما حجم زیادی از نوشیدنی­های تقویتی برای انجام فعالیت­های ورزشی مثل آب ویتامینه، نوشیدنی­های غیر الکلی، لیموناد، یا سرکه سیب استفاده می­کنید، سطح اسید بالای موجود در این نوشیدنی­ها می­تواند به سرعت باعث از بین رفتن مینا و مواد معدنی موجود در سطح دندان شما شود. استفاده از غذاها و خوراکی­های ترش که از لیمو یا سرکه تولید می­شوند نیز می­توانند باعث ایجاد این لکه­ها شوند.
  • رفلکس اسیدی معده. اگر شما از رفلکس اسیدی معده رنج می­برید، سطح اسید موجود در دهان شما بیشتر از سطح عادی آن خواهد بود. این محیط اسیدی می­تواند به دندان­ها آسیب وارد کرده و باعث ایجاد لکه­های سفید شوند.
  • ایجاد پلاک به خاطر عدم رعایت مناسب بهداشت دهان. پلاک یک لایه چسبنده و بدون رنگ از باکتری و مواد غذایی است که پس از خوردن کربوهیدرات­ها (همچون شکر و نشاسته) بر روی دندان ایجاد می­شود.
  • بیماری سیلیاک. این بیماری یک اختلال در سیستم خود ایمنی است که 4% جمعیت را تحت تاثیر قرار می­دهد. بیماری سیلیاک می­تواند باعث ایجاد لکه­های سفید بر روی دندان شود. برای مثال، اگر شما در ناحیه­ای زندگی می­کنید که آب آشامیدنی حاوی سطح بالای فلوراید است، احتمال ابتلای شما به این بیماری افزایش پیدا می­کند.
  • استفاده از نوارهای سفید کننده. گزارش­هایی وجود دارند که نشان می­دهد برخی از مارک­های نوار سفید کننده می­توانند باعث ایجاد لکه­های سفید شوند، به خصوص اگر این نوارها برای چند ماه بر روی دندان قرار بگیرند. این نوارها به شدت اسیدی هستند و در طول زمان می­توانند باعث از بین رفتن مینای دندان شوند.
  • ناهنجاری­های ژنتیک. در برخی موارد، لکه­ های سفید موجود بر روی دندان شما می­توانند به خاطر ناهنجاری­های ژنتیک ایجاد شوند.
  • استفاده از سیم­کشی بر روی دندان. سیم­کشی دندان­ها نمی­توانند بطور مستقیم باعث ایجاد لکه­های سفید شوند، اما عدم رعایت مناسب بهداشت دهان در زمان استفاده از آنها می­تواند این مشکل را به همراه داشته باشد.

لکه­های سفید بر روی دندان­های کودک

فرزندان بسیار کوچک نیز می­توانند به لکه ­های سفید بر روی دندان­های خود مبتلا شوند، اما دلیل این موضوع متفاوت از دلایل ابتلای افراد بزرگسال است. این مشکل معمولاً تحت عنوان تغییر رنگ دندان کودکان تازه راه افتاده شناخته می­شود و معمولاً در نتیجه بیماری، مصرف دارو، فقر ویتامین و کمبود برخی از مواد معدنی، استفاده از مقدار زیاد فلوراید، پوسیدگی دندان، عدم رعایت مناسب بهداشت دهان، و استفاده از برخی غذاهای خاص ایجاد می­شود.

سفید کننده های دندان

بسیاری از افراد تلاش می­کنند از روش­های خاص مربوط به سیستم­های متعدد سفید کننده دندان لکه­های سفید دندان را در خانه از بین ببرند. به هر حال انجام این کار می­تواند در برخی مواقع اشتباه باشد. آنچه در عمل اتفاق می­افتد این است که محصولات سفید کننده فقط دندان شما را سفید نمی­کنند، بلکه لکه­های سفید را نیز روشن­تر می­کنند و به همین خاطر فقط جلب توجه این لکه­ها را بیشتر می­کنند. بهترین راهکار برای حل این مشکل ملاقات با دندان­پزشک در اولین فرصت ممکن است. تا زمان ملاقات با دندان­پزشک، سعی کنید از غذاها و نوشیدنی­های اسیدی کمتر استفاده کنید و نکات حفظ سلامت دهان را رعایت کنید.

درمان

آنچه دندان­پزشک می­تواند برای درمان لکه های سفید روی دندان شما انجام دهد، بستگی به عوامل مختلف همچون اندازه لکه­های سفید، دلیل پیدایش آنها، وضعیت مینای دندان، یا کل تعداد لکه­ های سفید بر روی دندان کودکان و بزرگسالان دارد.

بهتر است شما هنگامی که برای اولین بار متوجه وجود این لکه­ها می­شوید به دندان­پزشک مراجعه کنید تا به این ترتیب از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری کنید. اگر وضعیت دندان شما در مراحل اولیه شناسایی شود، یکی از راه­های متداول برای حل مشکل روش میکرو ابریژن است.

دندان­پزشک با این روش می­تواند با استفاده از یک ماشین از جنس الماس لکه­های ایجاد شده را از روی دندان پاک کند و سپس ناحیه درمان شده را با مواد مخصوص بپوشاند. در برخی موارد، دندان­پزشک می­تواند از این روش به همراه روش­های سفید کردن دندان به همراه جرم گیری دندان استفاده کند تا نتایج بهتری به واسطه آن ایجاد شود.

از طرف دیگر، اگر لکه­های سفید بزرگ باشند یا تعداد آنها بسیار زیاد باشد، دیگر استفاده از روش درمانی میکرو ابریژن بهترین راهکار نخواهد بود. در این حالت، دندان­پزشک ممکن است استفاده از روش­های زیبایی دندان را برای رفع مشکل به شما پیشنهاد کند که شامل روکش دندان، استفاده از پرکردگی سفید رنگ یا مواد پرسلین است.

اگر لکه­های سفید روی دندان­ها نشان دهند شما با کمبود مواد معدنی یا مشکل در مینای دندان مواجه هستید، دندان­پزشک ممکن است به شما توصیه کند از دهان­شویه­ های حاوی فلوراید استفاده کنید. در عمل ممکن است با استفاده از دهان­شویه لکه­های سفید دندان محو شوند. این موضوع متفاوت از تاثیرات ناشی از مصرف فلوراید در حالت عادی است. علاوه بر این دندان­پزشک یا متخصص  ارتودنسی دندان می­توانند به شما استفاده از خمیردندان­های دارای فرمول خاص یا ژل­هایی را توصیه کنند که می­تواند به تامین مواد معدنی مورد نیاز مینای دندان کمک کنند.

چگونه می­توان از ایجاد لکه­های سفید بر روی دندان جلوگیری کرد؟

  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل دو بار در روز به ویژه پس از مصرف مواد غذایی حاوی شکر و مشروبات و ملاقات با دندان­پزشک هر شش ماه یک بار برای کنترل و تمیز کردن دهان و دندان می­تواند تاثیر خاص در جلوگیری از ایجاد این لکه­ها داشته باشد؛
  • استفاده از مقدار کافی کلسیم در رژیم غذایی؛
  • استفاده از دهان­شوی حاوی فلوراید؛
  • اجتناب از مواد غذایی شیرین و اسیدی و نیز مشروبات الکلی؛
  • توجه به رویه­ های خاص سلامت دهان در صورتی که از سیم­کشی دندان استفاده می­کنید.

علاوه بر این شما می­توانید از مسواک اورال بی یا مسواک برقی استفاده کنید. این نوع از مسواک­ها می­توانند تاثیر بهتری بر کاهش سطح پلاک در دهان در مقایسه با مسواک­های دستی داشته باشند. در عمل دندان پزشک یا متخصص ارتودنسی می­تواند به شما پیشنهاد دهند از جرم­گیرهای آبی برای کمک به حذف مواد غذایی باقیمانده پشت سیم­کشی دندان­ها در دهان و یا از روی بافت لثه استفاده کنید.

اگر لکه­ های سفید دندان شما جدی نباشند و بیشتر یک مسئله زیبایی محسوب شوند، احتمالاً دندان­پزشک از شما می­خواهد بطور منظم این لکه­ها را مورد معاینه قرار دهد. از طرف دیگر، اگر مشکل جدی بوده و احتمال ایجاد پوسیدگی در دندان به واسطه لکه­ های سفید زیاد باشد، شما ممکن است نیاز به تاج دندان داشته باشید. همچنین اگر لکه ها بر روی یک ناحیه کوچک باشند که بتواند باعث ایجاد پوسیدگی شود، می­توان از پرکردگی سفید کوچک بر روی محل لکه­ها استفاده کرد.

اگر لکه­ های سفید بر روی دندان­های جلو فاقد پوسیدگی باشد، احتمالاً استفاده از روش میکرو ابریژن و سفید کردن دندانها در این رابطه می­تواند مفید باشد. البته، اگر دندان جلو یا سایر دندان­ها بطور جدی­تر تحت تاثیر لکه­ها قرار گرفته باشند، احتمالاً شما نیاز به استفاده از پرکردگی سفید و مواد پرسلین خواهید داشت.

در برخی موارد، لکه­ های سفید فقط مشکلات زیبایی برای فرد به همراه دارد و می­تواند اعتماد به نفس را از بین ببرد. اما در بسیاری از موارد، این لکه­ها نشانه وجود مسائل جدی­تر هستند. اگر شما متوجه شدید لکه های سفید بر روی دندان­هایتان ایجاد شده است، در اسرع وقت با دندان­پزشک خود تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان