لامینیت(لمینت) دندان یا ونیر کامپوزیتی

معمولاً دندان هایی که تغییر رنگ داده اند یا شکسته و خراب شده اند را می شود ترمیم کرد تا در ظاهر، طرح لبخند دندان و کارایی دهان و تغذیه تأثیری نگذارند. از روش های درمانی برای مشکلات ذکر شده استفاده از لوینیرز دندان، ونیر و یا لامینت دندان است که روشی نسبتاً مقرون به صرفه و کارآمد است. با ما همراه باشید.

ونیر دندان چیست؟

ونیر دندان (که اغلب به نام ونیر پرسلین یا لمینت دندان (لامینت) پرسلین دندان شناخته می­شود) یک لایه نازک یا یک پوسته سفارشی ساخته شده از موادی است که به رنگ دندان هستند و برای پوشش سطح جلوی دندان جهت بهبود ظاهر آن و اصلاح طرح لبخند طراحی شده ­اند. این لایه در جلوی دندان­هایی که دچار تغییر رنگ، شکل، اندازه یا بلندی شده­ اند قرار می­گیرد و به این ترتیب ظاهر دندان­ها و طرح لبخند شما را بهبود می­بخشد.لومینیرز دندان نیز از بسیاری جهات شبیه ونیر لمینت دندان است، با این تفاوت که هنگام دندان قروچ هم استفاده از لومینیرز بخش کمتری از نسج دندان تراش داده می شود، به این ترتیب با استفاده از لومینیرز می توان بخش بیشتری از ساختار مینای دندان را برای طرح خنده حفظ کرد.

ونیر دندان را می­توان با استفاده از مواد پرسلین یا مواد کامپوزیت رزین تهیه کرد. ونیر ساخته شده از مواد پرسلین دارای سطح مقاومت بیشتر در مقایسه با ونیر ساخته شده از رزین است و ظاهر شبیه­ تری به دندان های عادی دارد. ونیر رزین نازک­تر از ونیر پرسلین است و نیازمند برداشتن یک سطح نازک از دندان قبل از جایگذاری و قرار گرفتن بر روی دندان است. احتمالاً برای انتخاب نوع ونیر کامپوزیت دندان و هزینه کامپوزیت دندان لازم است با دندان پزشک خود صحبت کنید. باندینگ کامپوزیت، یکی از ساده‌ترین و کم تهاجم‌ترین عمل‌های زیبایی دندان است. در این روش، از ماده‌ای رزینی همرنگ دندان‌ها با نام کامپوزیت ونیر ، برای اصلاح رنگ و شکل دندان‌ها استفاده می‌شود. باندینگ کامپوزیت قادر است به سادگی لب پریدگی‌ها، شکستگی‌ها، پوسیدگی و تغییر رنگ دندان‌ها را ترمیم کند. این کامپوزیت‌ها بر خلاف ونیرهای سرامیکی که در آزمایشگاه ساخته می‌شوند و نیازمند برداشتن بخش زیادی از ساختار سالم دندان هستند، تنها در یک جلسه و با حداقل آسیب به دندان، مورد استفاده قرار خواهند گرفت. عمل باندینگ دندان‌ها، برای بیمارانی با مشکلاتی اندک یا افرادی که نیازمند ترمیم سریع دندان‌های خود، به دلیل لب پریدگی کوچک دندان‌ها هستند، درمان مناسب‌تری خواهد بود. هزینه باندینگ دندان، بسته به شیوه‌ی انجام آن، مواد مورد استفاده و تجربه‌ی پزشک‌ متخصص دندانپزشکی زیبایی، متفاوت خواهد بود. معمولاً باندینگ کامپوزیت، به عنوان درمانی بسیار کم‌هزینه در میان تمام درمان‌های زیبایی دندانی شناخته می‌شود.

چه انواعی از مشکلات با استفاده از ونیر دندان­پزشکی قابل درمان است؟

انواع مختلف ونیرها (لمینیت دندان) بطور عادی برای درمان مشکلات زیر استفاده می­شوند:

  • دندان­هایی که تغییر رنگ داده­اند، صرف نظر از اینکه تغییر رنگ به خاطر عصب ­کشی، لکه های ناشی از مصرف تتراسیکلین یا داروهای دیگر، استفاده زیاد از فلوراید یا دلایل مانند آن باشد، یا بخش به نسبت بزرگی از دندان پرکردگی داشته باشد.
  • دندان­هایی که کوتاه شده باشند.
  • دندان­هایی که شکسته یا خراشیده شده باشد.
  • دندان­هایی که از نظر موقعیت در محل مناسب نبوده، به صورت نامتوازن یا به شکل غیر منظم در دهان قرار گرفته باشند (برای مثال دندان­ها نسبت به یکدیگر جلو و عقب باشند)
  • دندان­هایی که بین آنها فاصله وجود داشته باشد. (برای پوشاندن فاصله بین دندان­ها)
  • لبخند لثه ای به حالتی می گویند که شخص در هنگام خندیدن میزان زیادی ( بیش از حد معمول) از لثه اش  نمایان می شود و نسبت نمایان شدن دندان ها به لثه ها در هنگام خندیدن شخص نا متناسب است. این درست است که داشتن لبخند لثه ای یکی از انواع حالاتی است که اناتومی صورت یک فرد می تواند داشته باشد و این امری طبیعی است ، اما برخی افراد به خاطر داشتن لبخند لثه ای احساس خجالت  و عدم اعتماد به نفس می کنند و از ظاهر خود راضی نیستند. خبر خوب این است که راهی برای درمان لبخند لثه ای وجود دارد که میتوان به سادگی با جراحی لبخند لثه ای و یا روش های غیر جراحی از جمله استفاده از ونیر دندانپزشکی آن را درمان کرد.

رویه مورد استفاده برای ونیر دندان چیست؟

استفاده از ونیر دندان معمولاً نیازمند انجام سه فعالیت اصلی توسط دندان­پزشک شما است. در اولیه مرحله دندان­پزشک به شما مشاوره می­دهد، در مرحله دوم ونیر ساخته شده و در نهایت روی دندان­ها قرار داده می­شود. در این حالت یک یا چند دندان بطور هم­زمان می­توانند تحت پوشش ونیر قرار گیرند. فرآیند استفاده از پوشش ونیر به شرح زیر است:

  • تشخیص و برنامه­ریزی درمان. این مرحله با همکاری موثر فرد انجام می­شود. با دندان­پزشک درباره نتایج مورد انتظار خود و هزینه بستن فاصله بین دندانها  با استفاده از این روش درمانی صحبت کنید. در طول این جلسه، دندان­پزشک وضعیت دندان­های شما را بررسی می­کند تا مطمئن شود استفاده از این روش برای شما مناسب است و درباره روش درمانی و محدودیت­های آن به شما توضیح می­دهد. دندان­پزشک ممکن است از عکس رادیولوژی برای بررسی بهتر وضعیت دهان و دندان شما استفاده کند.
  • آماده­ سازی. برای آماده کردن دندان برای استفاده از ونیر، دندان­پزشک نیم میلیمتر از مینای دندان را از روی دندان بر می­دارد که این مقدار تقریباً برابر با ضخامت ونیر اضافه شده به سطح دندان است. قبل از حذف بخش مورد نیاز از روی مینا، دندان­پزشک درباره استفاده از بی­حسی موضعی در ناحیه مورد نظر تصمیم­ می­گیرد. در ادامه، دندان پزشک یک مدل یا الگو از دندان شما تهیه می­کند. این مدل برای آزمایشگاه دندان ارسال می­شود تا با توجه به آن ونیر مناسب برای دندان شما ساخته شود. انجام این کار معمولاً به 1 تا 2 هفته زمان نیاز دارد. برای هر یک از دندان­ها، می­توان از پوشش موقت ونیر با پرداخت هزینه لمینت دندان  استفاده کرد.
  • قرار دادن ونیر بر روی دندان. قبل از قرار دادن قطعی ونیر بر روی دندان با استفاده از مواد مخصوص دندان­پزشکی، دندان­پزشک بطور موقت ونیر ساخته شده را بر روی دندان قرار می­دهد تا به این ترتیب بتواند اندازه و رنگ آن را کنترل کند. در این مرحله دندان­پزشک سعی می­کند با دستکاری ونیر موقعیت صحیح آن را بر روی دندان ایجاد کند و رنگ ونیر را با سایه مواد دندان­پزشکی اصلاح نماید. در ادامه، برای آماده کردن دندان شما برای استفاده از ونیر، دندان تمیز شده و صیقل داده می­شود. به این ترتیب می­توان دندان را برای روکش ونیر آماده کرد. در این مرحله از یک سیمان مخصوص بر روی ونیر استفاده می­شود و سپس ونیر بر روی دندان قرار می­گیرد. هنگامی که ونیر به درستی بر روی دندان قرار گرفت، از یک پرتو نورانی خاص برای فعال کردن مواد شیمیایی موجود در سیمان استفاده می­شود که با این کار سیمان سفت شده و به سرعت به دندان می­چسبد. در نهایت لازم است هر گونه مواد باقیمانده بر روی دندان پاک شوند و وضعیت گاز گرفتن دندان بررسی شده و هر گونه اصلاح نهایی مورد نیاز بر روی ونیر انجام شود. دندان­پزشک ممکن است از شما بخواهد در طول چند هفته مجدداً برای بررسی لثه و وضعیت ونیر بر روی دندان به مطب مراجعه کنید تا به این ترتیب بتوان از وضعیت مناسب ونیر بر روی دندان اطمینان حاصل کرد.

مزایا

  • ونیر می­تواند ظاهر طبیعی دندان را بازیابی کند.
  • بافت لثه به خوبی می­تواند مواد پرسلین را تحمل کند.
  • پرسلین به کار رفته در ونیر در برابر ایجاد لک مقاوم است.
  • با توجه به اینکه رنگ ماده پرسلین ونیر را می­توان انتخاب کرد، با استفاده از ونیر می­توان ظاهر دندان­های تیره شده را سفید­تر کرد.
  • روکش ونیر یک روش محافظه­کارانه برای تغییر رنگ و ظاهر دندان در اختیار افراد قرار می­دهد. با استفاده از این روکش دیگر نیازی به تغییر شکل زیاد دندان در مقایسه با سایر روش­های درمانی نیست و با این وجود این روش می­تواند یک راهکار قوی­تر و از نظر زیبایی موثرتر برای حل مشکلات بیمار در این زمینه باشد.

معایب

  • فرآیند پیاده­سازی روکش ونیر و لامینت بر روی دندان برگشت­پذیر نیست و این مورد از عوارض لامینت دندان و روکش محسوب می شود.
  • روکش­ ونیر از نظر هزینه گران­تر از روش استفاده از رزین کامپوزیت دندانی است. رزین کامپوزیت ماده گرانی است، طوری که یک گرم آن از یک گرم طلا گران‌تر است. با توجه به این موضوع، هزینه کامپوزیت دندان برای پر کردن حفره‌های بزرگ یا بازسازی‌های بزرگتر نیز بسیار گران‌تر خواهد بود.
  • به دلیل حذف بخشی از مینای دندان، ممکن است دندان شما حساسیت بیشتری به غذاهای سرد یا گرم و نوشیدنی­ها پیدا کند.
  • رنگ روکش ونیر ممکن است بطور دقیق با رنگ سایر دندان­ها هماهنگی نداشته باشد. همچنین، نمی­توان رنگ روکش ونیر را در زمانی که بر روی دندان قرار گرفته است، تغییر داد. اگر شما قصد سفید کردن دندان های خود را دارید، باید این کار را قبل از استفاده از روکش ونیر انجام دهید. در اینصورت هزینه سفید کردن دندان به هزینه روکش دندان اضافه خواهد شد.
  • احتمال خارج شدن ونیر از موقعیت صحیح و افتادن آن وجود دارد، هر چند این احتمال کم و ناچیز است. برای حداقل کردن احتمال ایجاد این مشکل، ناخن خود را گاز نگیرید، مداد، یخ یا دیگر اشیاء سخت را نجوید؛ یا کاری نکنید که فشار زیاد به دندان­ها وارد شود.
  • دندان دارای روکش ونیر ممکن است هنوز با احتمال پوسیدگی مواجه باشد و برای اجتناب از این مشکل احتمالاً نیاز به روکش کامل دندان با یک تاج وجود دارد.
  • استفاده از روکش ونیر برای افرادی که دندان­های غیر سالم دارند (برای مثال افرادی دچار پوسیدگی دندان یا بیماری­های لثه)، دندان­های آنها ضعیف است (در نتیجه پوسیدگی، ترک­ خوردگی، یا پر کردگی زیاد)، یا برای کسانی که سطح مینای موجود بر روی دندان­ آنها کافی نیست، احتمالاً روش مناسبی نمی­باشد.
  • افرادی که دارای عادت دندان قروچه هستند، گزینه­های مناسب برای استفاده از روکش ونیر نیستند، زیرا این عادت باعث می­شود روکش ونیر شکسته شود یا دچار ترک خوردگی شود.

عمر مفید روکش ونیر دندان چقدر است؟

روکش ونیر دندان بین 5 تا 10 سال عمر مفید دارد و پس از این زمان، نیاز به تعویض این روکش وجود دارد.

آیا روکش ونیر نیازمند مراقبت خاص است؟

روکش ونیر نیازی به مراقبت­های ویژه ندارد. در این رابطه لازم است فقط رویه­ های حفظ بهداشت مناسب دندان رعایت شود که شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. با وجودی که روکش ونیر در مقابل لکه­ها مقاوم است، دندان­پزشک ممکن است به شما پیشنهاد بدهد از مصرف غذاها و نوشیدنی­هایی که باعث ایجاد لک بر روی دندان می­شود، خودداری کنید (برای مثال، قهوه، چای، یا شراب قرمز).

روش های جایگزین

 روش­های جایگزین برای تقبل هزینه لامینت دندان عبارت از باندینگ و تاج دندان هستند. به هر حال روکش ونیر می­تواند یک راهکار فوری برای رفع مشکلات زیبایی در اختیار فرد قرار دهد. روکش ونیر همچنین می تواند برای اشخاصی مناسب باشد که به دنبال تغییر شکل دندان­های خود به مقدار زیاد هستند. برای این کار می­توان از روش باندینگ استفاده کرد، اما استفاده از تاج دندان برای انجام این کار ممکن نیست.

هزینه و قیمت

هزینه لامینت دندان یا ونیر با توجه به شهر محل زندگی شما در کشور متفاوت است و بستگی به مقدار کاری دارد که بطور دقیق بر روی دندان­های شما انجام می­شود. هزینه استفاده از روکش ونیر معمولاً تحت پوشش بیمه ­های درمانی نیست. به منظور اطمینان از هزینه لمینیت دندان ، لازم است با شرکت ارائه دهنده خدمات بیمه خود تماس بگیرید.

با روش ونیر یا لامینت دندان می توانید نسبت به بازسازی دندانهایتان اقدام کنید. این روش طول عمر خوب و قیمت لمینت دندان مناسب است و البته مراقبت از آن همانند مراقبت از دندان های طبیعی است و می تواند بدشکلی و شکستگی دندان را ترمیم کرده و ظاهری زیبا به دندان های مشکل دار بدهد.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان