کف پای صاف:علت،عوارض و درمام

عکس-۷

تاکنون با دقت به پاهایتان نگاه کرده‌اید؟ اگر جوابتان منفی است همین حالا این‌کار را انجام دهید.

نگاهی به کف پاهایتان بیندازید، به قوس کف پاهایتان! تعجب نکنید عدم وجود همین قوسی که هرگز به آن توجه نمی‌کنیم ممکن است عامل مشکلاتی در شما شود.

این قوس در شیرخواران و کودکانی که تازه شروع به راه رفتن کرده‌اند، وجود ندارد و کف پای آنها صاف است. در بیشتر موارد قوس پا طی دوران کودکی کامل می‌شود اما در برخی از کودکان این اتفاق نمی‌افتد و در برخی موارد هم با گذشت زمان قوس کف پا از بین می‌رود.

علت

نحوه قرارگیری صحیح این اجزا باعث ایجاد قوسی طبیعی در کف پا می‌شود. این قوس باعث می‌شود وزن بدن شما هنگام راه رفتن در کل سطح پاهایتان پخش شود و در نحوه راه رفتنتان تاثیر زیادی خواهد داشت.

عوارض

کف پای صاف در درازمدت می‌تواند باعث بروز عوارضی مانند خار خارپاشنه، زانو درد، کمردرد و حتی منجر به سردرد شود.

بروز التهاب در رباط‌های کف پا، التهاب زردپی آشیل و زردپی عضله خلفی استخوان درشت نی، شکستگی‌های فشاری در اندام تحتانی و ایجاد بافت‌های مرده پوستی نابجا از دیگر عوارض احتمالی صافی کف پا هستند.

قوس کف پا باعث می‌شود نیروهایی که از طرف زمین به بدن اعمال می‌شود کاهش پیدا کرده و اجازه ورود به همه نیروهای وارده را به بدن نمی‌‌دهد، این در حالی است که در افرادی با کف پای صاف تمام این نیروها به دلیل فقدان قوس پا به سمت بدن سوق داده شده و باعث بروز عوارض زنجیره‌ واری در تمام مفاصل بدن خصوصا ستون فقرات می‌شود.

کاهش ارتفاع قوسی طولی داخلی پا یا همان کف پای صاف با علائم و عوارضی مانند بیرون‌زدگی استخوان ناوی در لبه داخلی پا، تبدیل تقعر داخلی پا به تحدب، کاهش ارتفاع لبه داخلی پا تا زمین، افزایش سطح تماس کف پا با زمین، انحراف انگشت شست به خارج، برآمدگی کفش در قسمت داخل، انحراف وتر آشیل به خارج، بروز درد در قسمت داخلی و خارجی مچ پا، خستگی زودرس، تمایل زانو به تغییر شکل ( زانوی ضربدری ) همراه است.

درمان

صافی کف پا به دو نوع ساختاری و عملکردی است و استخوان‌بندی استخوان‌های پا به نحوی است که در نوع ساختاری شکل‌گیری قوس کف پا انجام نمی‌شود. درمان این نوع کف پای صاف معمولا با جراحی امکانپذیر است.

کف پای صاف گاه ناشی از ضعف عضلات و بافت همبندپا، وزن زیاد یا عوامل ژنتیکی است که در این موارد راه‌های مختلفی برای درمان وجود دارد. در این موارد با انجام درمان‌های فیزیوتراپی و تمرین‌های لازم می‌توان به کم شدن و رفع قوس کف پا به وسیله تقویت عضلات کمک کرد.

گاهی در کنار انجام تمرین‌های درمانی استفاده از کفش های طبی هم موثر است.

“از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)