نکاتی درباره درد کف و پاشنه پا

شایعترین علت ایجاد کننده درد کف پا التهاب نوعی بافت همبند است که در این ناحیه قرار گرفته است.کف پای دردناک مشکل شایعی است. درد در استخوان کنار انگشت شست، پینه ها و میخچه ها،‌ درد انگشتان پا، التهاب مفاصل و آرتروز از علل شایع درد پا هستند. درد پشت پاشنه معمولا به علت التهاب تاندون آشیل و یا بورسیت (التهاب کیسه ای که حاوی کمی مایع است و بین تاندون و استخوان قرار می گیرد) ایجاد می شود. شایعترین علت ایجاد کننده درد کف پا التهاب نوعی بافت همبند است که در این ناحیه قرار گرفته است و در اصطلاح آناتومی به آن فاشیا گفته می شود.
مکانیسم آسیب دیدگی چگونه است؟ – وارد شدن مکرر نیروی کششی و فشاری به قوس کف پا. -اختلال آناتومی کف پا که نیروی زیادی را به این ناحیه وارد کند مانند کف پای صاف. – وجود دوره هایی از آسیب دیدگی و بهبود این ناحیه. – سپس در اثر آسیب واسطه های شیمیایی التهابی آزاد می شوند که درد ایجاد می کنند. – در برخی موارد کف پای صاف ممکن است در مواردی در این ناحیه به صورت خودبخود دچار پارگی شود. – در اثر التهاب بافت آسیب دیده به صورت بافت همبند (اسکار) ترمیم می شود و آهکی شدن بافتی (کلسیفیکاسیون) ایجاد می شود که دردناک خواهد بود.
عوامل خطر: سن بالای 40 سال اضافه وزن بی تحرک بودن فرد کاهش حرکات رو به بالای مچ پا (دورسی فلکشن) راه رفتن مکرر روی سطوح سخت پوشیدن کفش تخت شواهد کافی مبنی بر ارتباط شغل با التهاب بافت همبند کف پا (فاشئیت پلنتار) وجود ندارد و نمی توان آن را یک آسیب شغلی دانست. علائم: درد ممکن است در یک محل مشخص احساس نشود. ممکن است درد در زیر پاشنه ، پشت پا یا در مچ پا احساس گردد. اما اگر درد به قسمت جلوی پا ، پنجه ها و یا به ساق پا انتشار پیدا کند ممکن است آسیب نخاع کمری مطرح باشد. درد در اوایل صبح و با گذاشتن پا روی زمین بدتر می شده و پس از یک دوره استراحت بهتر می شود اما معمولا در طول روز و با حرکت بیشتر پاها درد بهتر می شود. ماهیت درد حالت کششی و از هم گسیختگی دارد. در معاینه خم کردن مچ پا به بالا (حرکت دورسی فلکشن) به علت ایجاد کشش در بافت همبند کف پا (فاشیا) موجب ایجاد درد می شود. معمولا تورم وجود ندارد یا کم است.
تشخیص های افتراقی: اگرچه شایعترین علت درد پاشنه پا التهاب بافت همبندی کف پا (فاشیای پلنتار) است اما عوامل دیگری نیز می توانند عامل این مشکل باشند و به خصوص اگر مشکل بیمار به درمان جواب ندهد باید مد نظر قرار گیرند.
سندرم پاشنه کبود: این مشکل در افراد مسن چاق یا افراد جوانتری که ورزشکار هستند و روی سطوح سخت ورزش می کنند ممکن است روی دهد. درد معمولا عقبتر و در ناحیه خلفی تری است و زیر بالشتک چربی استخوان پاشنه احساس می شود. کفی های مخصوص ممکن است تجویز شوند و یا درمانهای دیگری صورت گیرند. بورسیت زیر پاشنه: بورسیت یا التهاب کیسه ای که حاوی کمی مایع است و بین تاندون و استخوان قرار می گیرد. ممکن است در ناحیه زیر استخوان پاشنه ایجاد شود که بیشتر در افراد مسنی که کفش جدیدی را پوشیده اند روی می دهد. ممکن است یک تورم حساس به لمس در زیر پاشنه ایجاد شود که درد با خم کردن پنجه و حرکت مچ پا تغییری نمی کند. درمان با بیرون کشیدن مایع ملتهب و یا تزریق دارویی ممکن است موثر باشد.
سندرم تونل تارس: یکی از عصب های پا از زیر عناصری عبور می کند که برخی اوقات ممکن است تحت فشار عناصر اطراف خود قرار گیرد. در این صورت درد، بی حسی و احساس سوزش در قسمت داخلی پا، مچ یا حتی ساق پا روی می دهد. این علائم در یک محل خاص احساس نمی شود و شبها بدتر می شود. این مشکل ممکن است با دیابت، کم کاری تیروئید، التهاب مفاصل و اختلالات آناتومیک پا مانند کف پای صاف مرتبط باشد. تزریق استروئید در کنار درمان عامل زمینه ای می تواند کمکم کننده باشد.
علل دیگر: در موارد نادری ممکن است درد پاشنه علت مهمتری داشته باشد به خصوص اگر درد علیرغم درمان 6-3 ماه طول بکشد. نقرس در موارد نادری ممکن است با علائمی شبیه به التهاب بافت همبند کف پا بروز کند. در موارد نادری مشکلات دیگری مثل فیبروسارکوما، متاستاز، جسم خارجی، اوستئومیلیت، توبرکلوزیس نیز می توانند علت این مشکل باشند.
تشخیص: تشخیص معمولا بالینی و از طریق معاینه است اما ممکن است در مواردی نیاز به انجام رادیوگرافی،‌ آزمایش خون و یا آزمایشات هدایت عصبی باشد. اگر پس از سه ماه درمان مشکل برطرف نشود در مواردی سونوگرافی ویا ام.آر.آی ممکن است درخواست شوند.
درمان: درمان به شدت علائم بستگی دارد.
در موارد خفیف: آموزش به منظور کاهش فشاری که بر پاها وارد می شوند ، کاهش وزن و عدم فعالیت بر روی سطوح سخت ، کفی کفش طبی و مناسب ، تمرینات کششی غیر فعال ، استفاده از سرما و گرما، ماساژ مالشی کف پا ، و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی توصیه می شوند.
در موارد درد با شدت متوسط: در این موارد ممکن است فرد به سطوح تخصصی تر ارجاع داده شود. علاوه بر درمان های فوق، ‌فیزیوتراپی ، تزریق داروهای بی حس کننده و ضد التهاب ،‌ آتل شبانه از جنس سخت و آتل غیر ثابت هنگام راه رفتن. در موارد شدید و یا مواردی که به درمان پاسخ نمی دهند: ارجاع به سطوح فوق تخصصی و ارزیابی مجدد برای بررسی عامل ایجاد کننده و در مواردی جراحی توصیه می شود.

برای تسکین درد و برطرف شدن مشکل شما تمرینالت کششی هم برای تاندون آشیل و هم برای فاشیای کف پا (بافت همبندی که در کف پا قرار دارد) اهمیت دارد.

تمرینات ورزشی زیر را حداقل دوبار در روز انجام دهید تا فرایند ترمیم و بهبودی شما تسریع شده و درد با سرعت بیشتری کاهش پیدا کند.1. نرمش کششی تاندون آشیل و فاشیای کف پا :اولین کاری که در آغاز صبح انجام می دهید می تواند این تمرین باشد. مطابق شکل یک باند الاستیک یا یک حوله را دور قسمت برجسته ی پا که کمی پایینتر از انگشتان است قرار دهید،‌ زانو را مستقیم نگه دارید و پنجه پا را به سمت صورت بکشید و این  حالت را به مدت 30 ثانیه حفظ کنید. این تمرین را سه مرتبه برای هر پا تکرار کنید.
pa3

2. شنا روی دیوار برای کشش تاندون آشیل:تاندون آشیل یک بافت فیبری است که از انتهای عضلات پشت ران و ساق منشا می گیرد و به استخوان پاشنه متصل می شود.  بنابرین این تمرین را ابتدا با زانوی مستقیم و سپس با زانوی خمیده انجام دهید تا هر دو قسمت تاندون آشیل تحت کشش قرار گیرند. این تمرین را دوبار در روز انجام دهید. در حالت اول روبروی دیوار بایستید و کف دستها را در مقابل شانه روی دیوار قرار داده و پاها را مطابق شکل و یکی را در جلوی دیگری قرار دهید. پای جلویی باید حدود 30 سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد.  زانوی جلو را فقط کمی خم کنید ،  زانوی عقب را مستقیم نگه دارید و با کف دستها به دیوار تکیه کنید تا در ساق پای عقب کشش احساس کنید.  چند ثانیه صبر کنید و بعد رها کنید. این تمرین را 10 مرتبه تکرار کنید.

paaaaa1

حالت دوم مشابه قبلی است اما در اینجا باید کمی پای عقبی را جلوتر بیاورید تا زانوی عقب کمی خم شود. تمریت را 10 مرتبه تکرار کنید.
 3- کشش تاندون آشیل و فاشیای کف پا با پله  :در ابتدا برای حمایت کافی ، نرده پله ها را بگیرید ، با پنجه ی پا روی پله ی اول بایستید و پاها را کمی از هم باز نگه دارید. مطابق شکل طوری بایستید که پاشنه ها بیرون قرار بگیرند. زانوها را مستقیم نگه دارید و کمی پاشنه ها را پایین بیاورید تا کششی در ساق پا حس کنید. این حالت را به مدت 10 تا 20 ثانیه حفظ کنید و سپس پاشنه ها را بالا و به حالت اول بیاورید. تمرین را حداقل دو بار در روز و هر بار 6 مرتبه انجام دهید.
p_o_425_3 4- 4- کشش فعال فاشیای کف پا :
akharish برای این تمرین بایستید و تکیه گاه مناسبی مانند پشت یک صندلی را با دست نگه دارید و یا اینکه بنشینید. در این حرکت شما می توانید قوس کف پا را بر روی یک شئ غلطان مانند وردنه ، بطری یا قوطی های نوشیدنی که مقاومت کافی داشته باشند ،  یا بر روی توپ تنیس قرار دهید.  پا و مچ پا را در جهتهای مختلف روی شئ غلطان حرکت دهید.
این حرکت را چند دقیقه انجام دهید و زمانی که احساس ناراحتی در کف پا داشتید آنرا متوقف کنید. این تمرین را حداقل دوبار در روز تکرار کنید. در صورتی که حرکت را روی جسم غلطان سرد مانند قوطی نوشیدنی که در یخچال بوده انجام دهید احساس ناراحتی کف پا کمتر خواهد شد