نحوه درمان پوکی استخوان

hhs1775

پوکی استخوان یا استئوپروز، عبارت از حالتی است که در اثر تخریب بافت استخوانی، توده‏ای استخوان کاهش یافته سرانجام به شکستگی استخوان منجر می‏شود (تعداد و اندازه‏ی تیغه‏ های استخوانی بافت استخوانی کاهش می‏یابد).

علائم و نشانه ها

پوکی استخوان معمولا در مراحل اولیه علامت خاصی ندارد و علائم آن کم کم یعد از اینکه بیماری پیشرفت کرد خود را نشان می دهند، بعضی از علائم شایع شامل:

درد مفاصل

مشکل در ایستادن

مشکل در راست نشستن

کوتاه شدن قد در گذر زمان

آسان شکستگن استخوان با ضربات کم شدت

هرچند پوکی استخوان بخودی خود دردناک نبوده، اما شکستن استخوان در اثر پوکی استخوان دردناک می باشد، معمول ترین شکستگی استخوان در بیماری پوکی استخوان شکستن استخوان های ستون فقرات می باشد.

راه های درمان

اگر فرد به هر دلیلی دچار پوکی استخوان، علایم و عوارض آن شود، باید جهت تشخیص و درمان پوکی استخوان خود به پزشک متخصص  مراجعه کند.

اکثر درمان هایی که برای پوکی استخوان انجام می شوند در جلوگیری از کاهش تراکم استخوان و پیشگیری از شکستگی استخوان مفید می باشند.

بعضی از انواع پوکی استخوان با رژیم غذایی و تغییرات سبک زندگی قابل مدیریت می باشند. سایر روش های درمانی استفاده از دارو بوده که باید توسط پزشک تجویز شود. این درمان ها می توانند شامل:

ورزش هایی که باعث تقویت ماهیچه ها می شوند

ترک سیگار

داروهای درمان پوکی استخوان و همچنین بعضی از انواع هورمون ها

تزریق داروهایی برای خانم ها که خطر شکستگی را کاهش می دهند

اجتناب از مصرف الکل

مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین D

قرص­ های حاوی ترکیبات کلسیم مثل کربنات کلسیم، ترکیبات ویتامین D ، استروژن­دار و ترکیبات فسفری.

” از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان) “