علل ودرمان درد ران پا در ناحیه کشاله

علل درد ران پا

درد کشاله ران پا به هرگونه درد و ناراحتی گفته می شود که بر روی ناحیه ای که از استخوان پلویس که به سمت زانو کشیده شده است تاثیر می گذارد . ناحیه ران توانایی حرکت را دارد این ناحیه از ماهیچه،استخوان،تاندون،لیگامنت ،عصب ورگ ساخته شده است. درد کشاله ران پا تا زانو ممکن است بر اثر بیماری هایی باشد که در خود کشاله ران، مفصل ران و یا لگن وجود دارد. با این حال در مواردی، منشا درد ران پا در ارگان های دیگر بوده و درد بطور ثانویه به کشاله ران انتشار میابد. بیماری های سیستم ادراری و تناسلی از دسته مشکلاتی هستند که درد ناشی از آنها میتواند در ناحیه کشاله ران احساس شود.

علت پا درد می تواند متفاوت باشد. با این حال، بعضی از دلایل درد پا از لحاظ پزشکی شدید هستند. ناراحتی خفیف اغلب در کوتاه مدت از بین می رود و با درمان های خانگی تسکین می شود. از دلایل پا درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• گرفتگی عضلات: علت اصلی پا درد گرفتگی یا اسپاسم عضلانی است. خستگی عضلانی، کم شدن آب بدن و بعضی از داروها مثل داروهای ادرار آور و استاتین منجر به گرفتگی عضلانی و درد پا می شوند.
  • آسیب دیدگی: پادرد همچنین اغلب نشان دهنده نوعی آسیب دیدگی است. این آسیب دیدگی ها از قرار زیر هستند:
  1. کشیدگی عضله و درد ران پا
  2. التهاب تاندون
  3. درد ساق پا (دردی که پس از استفاده بیش از حد در قسمت پایین ساق پای خود تجربه می کنید)
  4. شکستگی تنشی استخوان

شایع‌ترین علت درد ران در ناحیه کشاله کشیدگی عضلانی است. کشیدگی های عضلات ناحیه کشاله ران معمولا بدنبال فعالیت های شدید بدنی و فعالیت های ورزشی ایجاد میشوند. این کشیدگی ها  و درد ران با مدتی استراحت و کاعش فعالیت ها بهبود میابند.

علل درد ران پا با منشا لگن و مفصل ران

کشاله ران Groin جایی است که شکم شما تمام شده و ران شما شروع می‌شود. علل بسیاری از دردهای ران پا در خود لگن یا مفصل ران است.

شایعترین علل درد ران پا عبارتند از:

شکستگی حاد لگن یا مفصل ران پا

شکستگی استرسی لگن

آرتریت مفصل ران به هر علتی مانند استئوآرتریت (آرتروز)، روماتیسم مفصلی، اسپوندیلیت انکیلوزان

نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران

پوکی استخوان گذرای مفصل ران

بورسیت

استئیت پوبیس

پارگی لابروم در مفصل ران

التهاب تاندون ایلیوپسواس و بورس آن

گیر یا ایمپینجمنت مفصل ران

التهاب مفصل ساکروایلیاک

علل درد ران پا با منشا سیستم ادراری و تناسلی

مهم ترین علل درد کشاله ران با منشا سیستم ادراری و یا تناسلی عبارتند از:

عفونت سیستم ادراری

سنگ کلیه

بیماری‌های انتقال یابنده از طریق تماس جنسی

علل درد ران پا در آقایان

ضربه به بیضه

التهاب بیضه (اپیدیدیمیت) مانند اوریون

واریکوسل ( متسع شدن وریدهای اطراف بیضه)

چرخش بیضه

سرطان بیضه

اسپرماتوسل

هیدروسل (تجمع مایع در کیسه بیضه)

علل درد ران پا در خانم ها

بارداری

کیست تخمدان

عفونت‌های لگنی در خانم‌ها

حاملگی خارج رحمی

علل دیگر درد ران پا در ناحیه کشاله

درد ران پا میتواند به علت بیماری های دیگری باشد مانند

هرنی یا فتق کشاله ران

هرنی ورزشی

سیاتیک

التهاب غدد لنفاوی کشاله ران

عفونت‌های سطحی یا عمقی در بافت‌های کشاله ران

درمان درد ران پا

درد ران پا و به طور کلی دردی که در پا منتشر می شود یکی از عللش بیرون زدگی دیسک است اما گاهی مشکلات خاص عضلات ناحیه دقیقا علایم مشابه را تکرار می کنند و از آنجا که مفاهیم درگیری عضلات و علایم ناشی از آنان در دنیا به تازگی مورد توجه پزشکان قرار گرفته است معمولا پزشکان با تجربه و حاذق قدیمی به آن توجهی نمی کنند.

از شواهدی که مبی بر درگیری عضلانی می باشد بهبود علایم با استفاده از گرما و کیسه آب گرم است

علائم  درد ران پا را با دقت بررسی کنید. ببینید چه چیز درد ران پای شما را بدتر و چه چیز درد ران پا را بهتر می‌کند. مخصوصا به‌ نوع فعالیتی که بر شدت یا طول مدت درد ران پا موثر است توجه کنید.

– برای کاهش درد ران پا اگر حرکت دادن مداوم یا مکرر پا جزئی از کار شما است، بهتر است در فواصل کاری استراحت کنید.

– ران پا را خنک کنید. گذاشتن کیسه یخ روی ران پا برای چند روز، جهت تسکین درد ناشی از آسیب‌دیدگی مؤثر است. هر بار تکه‌های یخ را در حوله‌ای پیچیده‌ و به‌ مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه دردناک بگذارید. اما فقط در دردهای ناشی از آسیب‌دیدگی یخ به‌کار ببرید، چون یخ درد بیماری‌های عروقی را تشدید می‌کند.

بستن پا با بند مخصوص برای درمان درد ران پا

– برای درمان درد ران پا ، ران پا را ببندید.باند پیچی کشی، درد و ورم ماهیچه‌های جلو و پشت ران پا را تسکین می‌دهد. برای تسکین درد التهاب همراه با لخته سیاهرگی، پوشیدن جوراب واریس خوب است. پوشیدن زانوبند ممکن است رگ‌ها را فشرده و با کم کردن جریان خون، درد پا را بیشتر کند.

– پا را بلند کنید. بالا گرفتن پای آسیب دیده، مایع جمع شده در آن را تخلیه کرده و درد و ورم را کم می‌کند. این کار سنگینی دردناک ناشی از التهاب همراه با لخته سیاهرگی را نیز کاهش می‌دهد.

–  ران پا را گرم کنید. گرم‌کردن ملایم پا، درد ناشی از گرفتاری‌های عروقی مثل التهاب همراه با لخته سیاهرگی را تسکین می‌دهد. اما تا سه روز بعد از آسیب‌دیدگی پا را گرم نکنید، چون این کار، ورم آن را بیشتر می‌کند.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)