مرکز آموزش بیمار

عفونت لثه: عوارض و پیشگیری

By: | Tags: | Comments: 0

عوارض عفونت لثه

در حقیقت عفونت دندان و لثه را نباید کم اهمیت دانست زیرا این گونه عفونت ها به دهان محدود نشده و ممکن است از طریق خون ، سایر قسمت های بدن مثل قلب برسد و باعث آسیب  آنها شود .

بوی بد دهان

یکی از مشکلات بعضی افراد بوی بد دهان است که علاوه بر این که موجب دوری اطرافیان می شود برای خود فرد نیز آزار دهنده است . از جمله گلو درد ،سینوزیت و بیماری های داخلی است . البته بایستی توجه داشت که باقیماندن قضا در بین دندان ها و رشد میکروب ها روی دندان باعث بروز چنین حالتی می شود .

بیماری قلبی

عفونت لثه با افزایش خطر بیماری قلبی همراه است . افراد با بالا ترین سطح ویتامین c کمتر در معرض خطر بروز بیماری لثه قرار می گیرد .
این بیماری در نتیجه پاسخ ایمنی التهابی غیر طبیعی به تشکیل پلاک باکتریایی در بافت اطراف دندان به وجود می آید . بیماری لثه با افزایش خطر بیماری قلبی ، دیابت نوع دو و از دست دادن دندان همراه است

عفونت لثه در بارداری

عفونت لثه ، دوران بارداری را با خطر مواجه کرده و احتمال زایمان زود رس را افزایش می دهد
بخشی از میکروب های موجود در دهان با مواد موجود در بزاق لایه نرم بی رنگ و چسبنده ای تشکیل میدهند که با آب شسته نمی شود که تشکیل یک لایه می دهد به این لایه پلاک میکروبی می گویند . اگر با مسواک و نخ دندان از روی دندان ها تمیز نشود باعث ناراحتی لثه می شود .
لثه ها تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار می گیرند در دوران بارداری التهاب لثه از ماه دوم شروع و تا ماه هشتم به شدن آن افزوده می شود . در همین دوره زمانی است که زنان متوجه تورم ، خونریزی و تورم لثه خود می شوند . در بعضی از موارد ناراحتی لثه در دوران بارداری شدید و به صورت یک برجستگی بزرگ روی لثه دیده می شود که به این برامدگی (تومور حاملگی ) گفته می شود که بدون درد است .
بهترین راه پیشگیری از بیماری لثه در دوران بارداری مراجعه به پزشک قبل از حاملگی است. در دوران باردای نیز هر سه ماه یکبار برای بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان باید به دندان پزشک مراجعه شود .
لثه زنان بر اساس شرایط جسمی آنها در بلوغ و یائسگی نیز به دلیل تغییرات هورمونی مستعد بیماری است به زنان توصیه می شود برای مراقبت های بهداشتی از دهان مسواک زدن ،استفاده از نخ دندان و معاینات دوره ای توسط دندان پزشک را در دوران بلوغ و یائسگی فراموش نکنند.

پیشگیری

طبق گزارش محققان سطوح بالای آنتی اکسیدان های خون به پیشگیری از بروز این بیماری کمک می کند . آ نتی اکسیدان ها مانند ویتامین c ،ملکولهای ناپایدار که باعث تخریب سلول  می شود را خنثی می کند و در برابر بیماری های مرتبط با پیری و التهاب اثر محافظت کننده دارد. محققان دریافتند که سطوح بالاتر ویتامین c، بیلی روبین و کل آنتی اکسیدان ها با کاهش خطر بیماری های دهان و دندان مخصوصا موارد شدید آنها مرتبط است . افراد با بالا ترین سطح ویتامین  cکه 39 درصد است کمتر در معرض خطر بروز این بیماری قرار گرفته اند. افرادی که بیشترین سطح ویتامین Cدارند هرگز دخانیات استعمال نمیکنند و در مقایسه با افرادی که پایین ترین سطح ویتامین  cرا دارند 50 درصد کمتر به بیماری های دهان و دندان مبتلا می شوند .

مبع: راهپویان