طب سوزنی کمر درد

teb-sozani52

کمردرد  شایع‌ترین علت ناتوانی در افراد زیر 45 سال و دومین علت مراجعه به پزشک است. حدود 80 درصد مردم در طول زندگی خود کمردرد یا پشت درد را تجربه می‌کنند.

ستون مهره‌ها از اجزای مختلف و متعددی تشکیل شده که هر یک از آنها ممکن است آسیب ببیند و سبب کمردرد شود.

درد پشت در نتیجه فشار مکانیکی یا آسیب دیدن ستون مهره‌ها ایجاد می شود، ولی معمولا از شدت آن کاسته می‌گردد، اما اگر کمردرد برای مدت طولانی باقی بماند یا شدید باشد، باید بررسی‌های دقیق‌تری صورت گیرد.

از مهم‌ترین موارد می‌توان به کمردرد غیراختصاصی، بیرون‌زدگی دیسک، درد سیاتیک و آرتروز اشاره کرد.

علت و دلایل

سن

شایع‌ترین سن ا بتلا‌‌ی به کمردرد، سنین میانسالی است.

بیماری‌ ها

از جمله  بیماری ها می توان پوکی استخوان، اسکولیوز (خمیدگی بیش از حد ستون فقرات تنگی کانال نخاع و آنفلوانزا را  نام برد.

ضربه

ضربـه یـ‌ا سقـوط به پشت می‌تواند باعث کشیدگی یا پارگی بافت‌های اطراف ستون فقرات یا حتی منجر به شکستگی استخوان شود.

استرس یا عصبانیت

هیجانات شدید می‌تواند باعث انقباض عضلا‌‌ت پشت شود و عضلا‌‌ت منقبض شده می‌توانند باعث ایجاد کمر درد شوند . همچنین عضلا‌‌ت منقبض شده، ‌مستعد کشیده شدن هستند.

ورزش نکردن

ستون فقرات انسان باید توسط عضلا‌‌ت قوی هم در ناحیه جلو و هم عقب حمایت شوند، اگر به‌اندازه کافی ورزش نکنیم این عضلا‌‌ت ضعیف گشته و ستون فقرات بدن را مستعـ‌‌د آسیب می‌کند.

ورزش‌های غلط

در صورتی که به طور مکرر مبتلا‌‌ به کمـ‌ردرد می‌شوید باید در ورزش مورد علا‌‌قه تان که باعث پیچش یا خم شدن ستون فقراتتان می‌شود، تجدید نظر کنید.

خوابیدن نادرست

طرز خوابیدن می‌تواند منجر به کمردرد شود; در صورتی که به شکم خوابیده شود یا تشک خیلی نرم باشد یا بالش خیلی بزرگ باشـ‌د ستون فقرات بـدن ممکن است بیش از حد خـم و به کمر درد منجـر شود از طرفی در صورتی که تشک خیلی سفت باشد ستون فقرات بدن ممکن است بیش از حد صاف قرار گیرد و احساس ناراحتی شود.

اضافه وزن

اضافه وزن احتمال کمردرد را در بدن افزایش می‌دهد. وزن اضافی باعث می‌شود که بار بیشتری بر کمر تحمیل شود.

وضعیت‌های قرارگیری نامطلوب

در صورتی که ساعت‌ها با پشت قوز کرده یا شانه‌های افتاده بنشینیم یا بایستیم یا در حالت قوز کرده راه برویم احتمال ابتل ا‌‌به کمر درد افزایش می‌یابد; به خصوص خانم‌هایی که کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند باید مراقب باشند و علت آن این است که ستون فقرات در حالت طبیعی به شکل حرفS می‌باشد و ناحیه کمر قوسی به سمت داخل دارد. استفاده از کفش‌های پاشنه بلند باعث می‌شود که این قوس افزایش یافته و کشش بیشتری بر روی عضلا‌‌ت و دیسک اعمال گردد.

برداشتن غلط و نادرست اجسام

برای انجام کارهای خیلی سنگین و سخت و یا کارهایی که به نیروی خیلی زیاد نیاز دارند سطح کار باید از حد معمول پایین‌تر باشد . از حمل و جابجا کردن وسایل سنگین با یک دست دوری نماییم.

اگر برداشتن بار بایستی به طور دایم انجام گیرد وزن بار باید هر دفعه نسبت به قبل سبکتر شده تا فرد زود خسته و آسیبی به کمر وی وارد نشود همچنین باید سعی کنیم تا آنجا که امکان دارد بار را به بدن خود نزدیک کنیم و از پاهای خود برای بلند کردن اشیا استفاده نماییم و هنگام حمل پشت خود را خم نکنیم و از لیز نخوردن پا و عدم وجود موانع در سر راه مطمئن شویم.

طب سوزنی و  کمر درد

طب سوزنی کمر درد مزایای فراوانی برای بیمارانی دارد که از کمردرد و درد دیسک کمر رنج می برند. این روش درمانی موثر و بی عارضه (البته اگر کاملا به روش صحیح و علمی خود انجام پذیرد ) در هر جلسه درمان کمر درد با طب سوزنی روی تمامی مهره های کمری و نیز مهره خاجی و هچنین روی مفاصل خاجی ، لگنی کمر نیز تاثیر گذاشته و باعث بهبود و کاهش درد و التهاب در این مفاصل می گردد.

البته در طول درمان بیماران  پزشک حتما از درمان های جانبی دیگری مثل “گرما درمانی”، انجام حرکات ورزشی خاص  و “ماساژ درمانی” نیز استفاده می نماید که مجموع این درمان ها باعث می شود تا بیمار از درد و محدودیت حرکتی رهایی یابد.

“از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)”