سفلیس چیست؟ علائم، تشخیص، درمان و پیشگیری

سفلیس‌ یک بیماری‌ آمیزشی‌ مسری‌ که‌ باعث‌ تخریب‌ گسترده‌ بافتی‌ می‌گردد. بیماری سفلیس با عنوان‌ «مقلد بزرگ‌» شناخته‌ شده‌ است‌ زیرا علایم‌ آن‌ شبیه‌ بسیاری‌ از بیماری‌های‌ دیگر است‌. دستگاه‌ تناسلی‌، پوست‌ و دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی‌ را درگیر می‌کند.

se
سفلیس چیست؟

سفلیس (سیفلیس) یک بیماری بسیار مسری است که عمدتا از طریق رابطه جنسی (دهانی، مقعدی و واژنی) منتقل می شود. گاهی اوقات این بیماری از طریق بوسیدن طولانی مدت و یا از طریق تماس بدنی نیز منتقل می شود. اگر چه این بیماری از طریق زخم گسترش پیدا می کند اما اکثریت قریب به اتفاق این زخم ها تشخیص داده نمی شوند. فرد مبتلا اغلب از بیماری خود بی اطلاع است و ندانسته آن را به شریک جنسی خود منتقل می کند.
زنان باردار مبتلا به این بیماری می توانند سفلیس را به نوزاد خود منتقل کنند. این نوع سفلیس را سفلیس مادر زادی می گویند که می تواند باعث اختلالاتی در نوزاد شود و گاهی موارد حتی می تواند منجر به مرگ نوزاد شود.

علائم

بیماری سفلیس سه مرحله متفاوت دارد. اگر شما هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:
•    در مرحله اول بیماری سفلیس که معمولا در حدود سه هفته بعد از قرار گرفتن در معرض آلودگی به بیماری شروع می شود، زخم هایی بدون درد در اندام های تناسلی، دهان و یا مقعد ظاهر می شوند. ممکن است غدد لنفاوی نزدیک این زخم ها بزرگ تر و متورم شوند. این زخم ها سه تا شش هفته وجود خواهند داشت و سپس به صورت خود به خودی ناپدید می شوند. این فرایند به این معنا نیست که آنها درمان شده اند. عدم درمان این بیماری ممکن است باعث پیشرفت این بیماری و وارد شدن آن به مرحله دوم شود.
•    در مرحله دوم بیماری سفلیس که حدود دو هفته تا دو ماه بعد از ظاهر شدن زخم های بدون درد رخ می دهد، ممکن است با بثورات پوستی به صورت لکه های بدون خارش و قرمز رنگ (و یا قرمز مایل به قهوه ای رنگ) مواجه شوید. ممکن است این لکه ها در هر کجای بدن بروز کنند اما اغلب بر روی کف دست ها و کف پاها رخ می دهند. همچنین ممکن است با علائم دیگری نیز مواجه شوید که البته ممکن است این علائم نشانه ی بیماری های دیگری باشند. این علائم عبارتند از:
o    سردرد
o    تب
o    خستگی
o    گلو درد
o    درد عضلانی
o    ورم غدد لنفاوی
o    ریزش موی ناحیه ای
o    از دست دادن اشتها
o    کاهش وزن
o    درد در استخوان ها و مفاصل
پس از مدتی ممکن است علائم ناپدید شوند اما این، نشانه‌ی از بین رفتن سفلیس نبوده و با درمان نشدن آن ممکن است شما وارد مرحله سوم بیماری شوید.
•    در مرحله سوم (آخر) سفلیس، که ممکن است هر زمانی از یک سال تا چندین دهه بعد از ابتلای شما به سفلیس بروز کنند، مفاصل تحت تاثیر قرار می گیرند که نتیجه آن ورم مفاصل خواهد بود. عفونت همچنین می تواند سایر بخش های خاص بدن از جمله مغز، اعصاب، قلب، چشم، رگ های خونی، استخوان ها و کبد را تحت تاثیر قرار دهد.حدود 15 درصد افرادی که سفلیس آنها تحت درمان قرار نمی گیرد وارد این مرحله از سفلیس می شوند. این حالت ممکن است به سفلیس قلبی عروقی و یا سفلیس عصبی منجر شود.
سفلیس قلبی و عروقی می تواند 10 تا 30 سال بعد از عفونت اولیه بروز کند و باعث ایجاد آسیب به قلب و عروق خونی شود. سفلیس عصبی می تواند در اعصاب رخ دهد و می تواند به مشکلاتی مانند فلج، کوری، روال عقل، مشکلات روانی و یا از دست دادن حس در پاها منجر شوند.
اگر سفلیس درمان نشود می تواند به یک بیماری تهدید کننده ی زندگی تبدیل شود.

تشخیص

تشخیص بالینی سیفلیس در ابتدای بیماری کار دشواری است تایید ابتلا به این بیماری، یا از طریق آزمایش خون یا با بررسی میکروسکوپی امکان‌پذیر است. به‌کارگیری آزمایش‌های خونی به دلیل سهولت اجرای آنها، رایج‌تر است با این حال، آزمایش‌های تشخیصی که در بین مراحل این بیماری انجام می‌شود، قادر به شناسایی بیماری نیستند.

تاثیر بیماری سفلیس بر نوزادان و زنان باردار

هرچقدر مدت زمان بیشتری از آلودگی مادر به سفلیس گذشته باشد، احتمال مرده به دنیا آمدن و یا مرگ نوزاد بعد از مدت کوتاهی پس از زایمان بیشتر می شود.
اگر درمان انجام نشود، نوزاد آلوده ممکن است بدون هیچ علائمی از بیماری به دنیا بیاید اما بعد از چند هفته پس از زایمان علائم بروز می کنند. این علائم و نشانه های می توانند بسیار جدی باشند. نوزادان آلوده ممکن است با مشکلات در رشد، تشنج و یا حتی مرگ مواجه شوند.

درمان

اگر از ابتلای شما به بیماری سفلیس کمتر از یک سال می گذرد، ممکن است تنها درمان مورد نیاز داروی پنی سیلین باشد که معمولا برای از بین بردن عفونت کافی خواهد بود. (پنی سیلین ممکن است در افراد ایجاد حساسیت کند لذا قبل از مصرف خودسرانه هر گونه دارویی به پزشک مراجعه کنید.). اگر شما در مراحل پیشرفته تر این بیماری قرار دارید، دوز بیشتری از این دارو مورد نیاز خواهد بود.
افراد مبتلا به سفلیس که تحت درمان قرار دارند باید تا زمانی که عفونت به طور کامل از بین نرفته است از برقراری رابطه جنسی بپرهیزند. همچنین شریک (یا شرکا) جنسی فرد مبتلا نیز باید آزمایش داده و در صورت لزوم تحت درمان قرار بگیرند.

پیشگیری

مطمئن ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به عفونتهای منتقله از راه جنسی ( از جمله سیفلیس ) این است که همسر شخص از نظر سیفلیس تست شده باشد و غیر بیمار تشخیص داده شود.
زخمهای تناسلی نظیر زخمهای سیفلیس در نواحی پوشیده یا غیر پوشیده از کاندوم لاتکس ممکن است بوجود بیاید هرچند که استفاده مداوم و صحیح از کاندوم لاتکس، می تواند خطر ابتلا به سیفلیس را کاهش دهد.

برای کاهش احتمال ابتلا به سفلیس موارد زیر را به یاد داشته باشید:

از تماس نزدیک با افراد آلوده به این عفونت بپرهیزید.
اگر شما از آلوده و یا سالم بودن شریک جنسیتان مطمئن نیستید حتما از کاندوم استفاده کنید.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)