روش درمان گزگز پا

NeuropathyInFeet-300x207

عوامل مختلفی باعث گزگز پا می‌شود. از آسیب‌های فیزیکی گرفته تا درد‌های عصبی و حتی کفشی که اندازه پا نباشد. حفظ سلامت پا، برای کل بدن لازم است.

این ناراحتی حتی در فعالیت‌های روزانه مردم هم تاثیر دارد و باعث عقب‌ماندن کارها می‌شود. گزگز پا نیاز به مراقبت صحیح دارد. راه‌هایی برای درمان گزگز پا وجود دارد.

راه های درمان

کفشی که می‌پوشید باید اندازه پایتان باشد. کفش‌های تنگ یا کفش‌هایی که پاشنه خیلی بلندی دارند، پا را خم کرده و مانع گردش خون می‌شود و در نتیجه باعث درد، تاول، پینه و نافرم شدن پا می‌شود.

هنگام نشستن، یک پا را روی پای دیگر قرار ندهید. این کار جلوی گردش خون پا را گرفته و باعث درد عصبی می‌شود. حین نشستن، هر دو پا را روی زمین بگذارید و اگر می‌خواهید پاها را روی هم بگذارید، بجای اینکه زانوها را روی هم قرار دهید، مچ ‌پاها را روی هم بگذارید.

برنامه ورزشی خود را تغییر دهید. ورزش‌هایی که روی پا تمرکز بیشتری دارند و به پا فشار وارد می‌کنند، مثل پیاده روی، می‌توانند پا را بی‌حس و گردش خون را ضعیف‌تر کنند و حتی باعث شکستگی استخوان شوند.

با پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید صحبت کرده و عوارض جانبی آن را بررسی کنید. بعضی داروها باعث احساس درد و سوزش پا می‌شود و باعث دردهایی از نوع پلی‌نوریت می‌شود.

با دادن آزمایش خون، میزان تیروئید خود را چک کنید. هیپوتیروئید باعث علائم مختلفی در بدن می‌شود که از جمله آنها، درد پا و یخ کردن پا به همراه حس سوزن‌سوزن شدن است. اگر تست خون، میزان تیروئید را پایین نشان داد، داروهای تجویزی می‌تواند این کمبود را جبران کند.

دیابت هم یکی از عوامل درد و گزگز کردن پاهاست. پزشک، در صورت تشخیص دیابت،‌ درمان لازم را انجام می‌دهد. درد پا که ناشی از دیابت باشد، با انسولین و تغییراتی در رژیم غذایی قابل درمان است.

نقرس، نشانگان رینود، و سرمازدگی هم عواملی از این دردهاست. این بیماری‌ها، همگی مربوط به گردش ضعیف خون هستند و با نرمش و دارو و گرم نگه داشتن پاها، می‌توان به درمان این بیماری‌ها کمک کرد.

جوراب‌های فشرده بپوشید تا گردش و رسانایی خون بهتر شود.

پاها را همیشه گرم نگه داشته و همیشه از آن محافظت کنید و کفش روباز نپوشید و در هوای سرد، پابرهنه نگردید.

” از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)”