دلیل و درمان گردن درد

2014_08_05_13_08_05

کافی است کوچک ترین بخشی از بدن درد بگیرد، آن وقت تمرکزمان برهم می خورد و دیگر نمی توانیم مسوولیت هایمان را آنطور که انتظار داریم انجام دهیم. گردن که سر را به تنه وصل می کند گاهی چنان درد می گیرد که مجبور می شویم کار را تعطیل کنیم و به این عضو استراحت دهیم. انسان امروزی هم که برای پیشبرد زندگی اش وقتی برای آساییدن بیش از حد ندارد. از طرفی گاهی گردن درد نشانه یک بیماری مهم است که باید هر چه سریع تر بررسی شود.

گردن درد در چه سنی شایع تر است؟

این درد میان مردم به خصوص افراد بالای ۵۰ سال خیلی شایع است. درد گردن ممکن است در هر نقطه گردن یعنی درست از انتهای سر تا ابتدای شانه ها ایجاد شود و به قسمت های بالایی پشت و بازوها هم بزند.

آیا درد گردن می تواند نشانه یک بیماری به خصوص باشد؟

بله، برخی بیماری های غیرشایع هم گردن درد را پدید می آورند؛ مثلا عفونت به خصوصی در گردن، درگیری ریشه های عصبی گردن، تنگ شدن کانال نخاعی در گردن، آرتروز بین مهره ای، مننژیت (که سبب التهاب بافت مغز و نخاع می شود)، آنفلوانزا یا آرتریت روماتویید.

لطفا از علایم دردهای گردنی برایمان بگویید.

ممکن است درد گردن را به صورت گره ، سفتی یا درد شدید در ناحیه گردن خود حس کنید. گاهی درد به شانه ها و پشت منتشر می شود یا در مواقعی سرتان هم درد می گیرد. شاید به دنبال ایجاد این درد نتوانید سروگردنتان را به راحتی تکان دهید یا بالا بگیرید. اگر به هر دلیلی ریشه عصب نخاعی تحت فشار باشد، ممکن است در ناحیه شانه خود احساس درد، کرختی، سوزن سوزن شدن (گِزگِز) یا ضعف کنید. اگر درد ناحیه گردنتان مدتی طولانی با شماست یا به عبارتی مزمن است احتمال دارد در انجام فعالیت های روزمره تان دچار مشکل شوید و بنابراین عوارض جانبی گردن درد یعنی خستگی، افسردگی یا اضطراب سراغتان بیاید.

چه عواملی خطر ابتلا به گردن درد را افزایش می دهند؟

گردن درد در افراد بالای ۵۰ سال که در معرض خطر آسیب های مفصلی و دیسکی هستند، بیشتر دیده می شود. اگر شخصی به تازگی جراحی کرده یا دچار سانحه ای شده احتمال دارد گردن درد بگیرد. بیماری هایی که ذکر کردم هم می توانند خطر ابتلا را افزایش دهند. این عوامل قابل مهار نیستند اما عوامل خطری چون حالت بدن، افسردگی، نارضایتی شغلی، اعتیاد به دخانیات و سیگار و ورزش نکردن را می توان از زندگی حذف کرد.

اگر فرد مبتلا به گردن درد سراغتان بیاید، مشکل او را چطور تشخیص می دهید؟

من و همکارانم ابتدا از بیمارمان درباره علایمی که به تازگی داشته می پرسیم سپس معاینه فیزیکی انجام می دهیم. ممکن است طی این کندوکاو ها متوجه رخداد سانحه ، ابتلا به یک بیماری یا عادت به انجام فعالیتی به خصوص شویم که باعث گردن درد شده باشند. طی معاینه فیزیکی دقت می کنیم که بیماری می تواند گردنش را به راحتی تکان دهد یا نه. به علاوه توجه می کنیم که بیمار دچار کرختی، بی حسی، گزگز یا بی حسی در بازوهایش است یا نه.

در چه مواقعی از بیمار می خواهید که آزمایش های تشخیصی انجام دهد؟

اگر گردن درد بیمار بعد از یک سانحه ایجاد شده باشد یا با گذشت چند هفته هنوز از بین نرفته باشد، برای او عکس های تشخیصی از قبیل عکس رادیولوژی، ام آر آی و سی تی اسکن تجویز می کنیم. به کمک این عکس ها می توانیم عضلات، استخوان ها و دیسک های ستون مهره ها، ریشه های عصبی ستون فقرات و نخاع بافت های ناحیه را بررسی کنیم.

بیماری که گردن درد دارد، باید انتظار چه درمان هایی را داشته باشد؟

نوع درمانی که برای گردن درد در نظر می گیریم به علت ایجاد آن بستگی دارد. بیشتر گردن دردهایی که در اثر فعالیت های ناصحیح روزانه ایجاد می شوند با روش های آموزشی در خانه قابل بهبودند مثلا اگر درد ناگهانی و بی سابقه ایجاد شود، می توان هر ۳ ۲ ساعت یک بار به مدت ۱۵ دقیقه از پدهای گرمازا یا دستمالی که با اتو داغ شده در محل درد استفاده کرد. دوش آب گرم هم برای درمان این دردها موثر است. استفاده از کیسه آب یخ به مدت ۱۵ ۱۰ دقیقه و با تناوب ۳ ۲ ساعت هم می تواند سودمند باشد. این روش ها تجربی اند و اگر برای کسی چاره ساز است می تواند از آنها کمک بگیرد. استفاده از استامینوفن، آسپیرین، ایبوپروفن و داروهای ضدالتهابی هم می تواند برای رفع درد گردن موثر باشد. اگر درد گردن شما ناشی از عادت های بد روزانه است، توصیه می کنم حتما نحوه نشستن، خوابیدن و فعالیت شغلی خود را اصلاح کنید وزیر نظر یک فیزیوتراپ یا متخصص طب ورزشی به انجام تمرین های سودمند به درمان گردن درد بپردازید. ماساژ و یوگا هم برای درمان این دردها مفیدند.

آیا روش جراحی هم برای درمان گردن درد انجام می شود؟

برای درمان درد گردن خیلی به ندرت از جراحی استفاده می کنیم اما اگر فرد بیماری به خصوصی داشته باشد مثلا تومور، فشار بر ریشه های عصبی یا تنگی کانال نخاعی، ممکن است برای رفع آن بیمار را جراحی کنیم که در نتیجه گردن درد او هم بهبود می یابد.

آیا می توان از ابتلا به گردن درد پیشگیری کرد؟

می توان با اصلاح عادت ها از گردن دردهایی که به علت حالت های نادرست بدنی ایجاد می شوند، پیشگیری کرد. یادتان باشد در هر حالتی که قرار دارید و کار می کنید بعد از ۱۵ ۱۰ دقیقه کمی نرمش گردن انجام دهید تا از فشار وارد بر ناحیه گردن کاسته شود. مشاغل پرخطر تنها موضوع صحبتم نیست. کتاب خواندن، رانندگی و کار با کامپیوتر هم شامل این توصیه می شوند. گاهی بیماران می گویند که در پایان روز گردن درد می گیرند که به این عزیزان توصیه می کنم به حالت نشستن خود در طول روز توجه کنند. اگر هم شخصی صبح ها گردنش درد می گیرد باید وضعیت استراحت شبانه خود را بهبود بخشد مثلا از بالشی با ارتفاع مناسب استفاده کند و روی شکم نخوابد.

درمان گردن درد و سردرد با ورزش

جهت حفظ عضلات اطراف گردن و جهت ایجاد ریلکسیشن و احساس آرامش در گردن درد و سردرد می توان از تمرینات ایزومتریک استفاده کرددر تمرین شماره ۱ بیمار درحالت نشسته دو دست خود را جلوی پیشانی خود  قرار داده و به سمت عقب فشار وارد می کند.

در حالی که بیمار سر خود را به سمت جلو فشار  می دهد و در این بین هیچ حرکتی اتفاق  نمی افتد و فقط عضلات قدام گردن منقبض می شوند. این انقباض حدود ۶ ثانیه نگه داشته می شود. این تمرین از ناحیه پشت سر( شکل شماره ۲) و از طرفین سر نیز می تواند انجام گیرد.

28

در تمرین  شکل زیر جهت اصلاح وضعیت  نادرست سر و گردن که مدل چرخ دنده ای نیز آن را نشان می دهد، بیمار درحالت نشسته می باشد؛ چانه  را به سمت عقب و بالا برده و درعین حال سعی می کند ستون فقرات گردنی را صاف و در حالت طویل شده خود  قرار دهد.

38

در تمرین شکل زیر نیز همین کار درحالی که بیمار به شکم خوابیده روی هر دو ساعد، سر و تنه را بلند کرده است انجام می گیرد. شکل  وضعیت شروع تمرین است

62

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)