در رفتگی مفصل شانه

222-78

در عارضه دررفتگی شانه سر استخوان بازو در ناحیه شانه به دنبال حادثه ورزشی یا ضربه دیگری از کاسه خود در استخوان کتف خارج می‌شود . آسیب مسبب این حادثه ممکن است به صورت مستقیم به مفصل شانه وارد شود یا به صورت غیرمستقیم به دنبال زمین خوردن روی دست‌های باز به وجود آید .

پیشگیری از بروز آسیب های شانه در افراد مسن بیشتر از تشخیص درست آن اهمیت دارد. یک فرد مسن  برای درمان دررفتگی شانه باید با انجام مرتب  ورزش و نرمش های کششی شانه قابلیت انعطاف این مفصل را در حد متعادلی نگهدارد. داشتن یک دامنه حرکتی خوب در مفصل شانه میتواند تا حدود زیادی از آسیب های وارد به آن پیشگیری کند.

علائم و نشانه ها

مهمترین علائم دررفتگی شانه درد است. درد به حدی شدید است که بیمار با دست سالم خود آرنج و بازوی طرف صدمه دیده را محکم گرفته و اجازه هیچ حرکتی را به شانه نمی دهد.

وقتی که از جلو به یک مفصل شانه طبیعی نگاه میکنیم حاشیه شانه بصورت گرد و محدب است ولی در یک بیمار با دررفتگی شانه این تحدب از بین می رود و برجستگی زائده آکرومیون خارجی ترین چیزی است که در لبه شانه دیده می شود. ممکن است بتوانیم برجستگی سر استخوان بازو را در زیر زائده کوراکوئید لمس کنیم. این علائم ظاهری البته در افراد چاق ممکن است دیده نشود.

در دررفتگی قدامی شانه احتمال آسیب به عروق و اعصابی که از اطراف مفصل عبور میکنند و جود دارد. مهمترین عصبی که در این دررفتگی می تواند دچار آسیب شود عصب آگزیلری Axillary nerve است و نشانه آسیب این عصب کاهش حس در روی قسمت بیرونی شانه است.

در رادیوگرافی ساده از مفصل شانه سر استخوان بازو در مقابل حفره گلنوئید قرار ندارد.

علائم بالینی در رفتگی خلفی شانه

دررفتگی خلفی شانه علائم خیلی واضحی ندارد و ظاهر شانه در این دررفتگی تغییری نمی کند و به همین خاطر در بسیاری اوقات ممکن است از نظر پنهان بماند.

یک علامت مهم این نوع دررفتگی این است که بازوی بیمار در حالت چرخش به داخل می ماند و بیمار نمی تواند بازو را به خارج بچرخاند ( وقتی شما سر پا بایستید و هر دو اندام تحتانی شما در کنار بدنتان آویزان باشند اگر کف دست شما به سمت جلو باشد به این معنی است که بازوی شما به خارج چرخیده و اگر کف دست شما به سمت عقب باشد یعنی بازوی شما چرخش داخلی دارد).

در حالت معمولی در زیر زائده آکرومیون می توانیم برجستگی سر استخوان بازو را لمس کنیم ولی در در رفتگی خلفی شانه این برجستگی لمس نمی شود. در رادیوگرافی ساده رخ که از مفصل شانه تهیه میشود هم ممکن است تشخیص در رفتگی به سادگی امکان پذیر نبوده و مشکل بیمار از نظر پنهان بماند. به همین خاطر در مواردی که پزشک معالج به دررفتگی شانه مشکوک است رادیوگرافی را به طریقه مخصوصی انجام میدهد.

در این نوع عکسبرداری، بیمار ابتدا بازوی خود را تا می تواند از تنه دور می کند و سپس اشعه ایکس از جهت زیر بغل بیمار به سمت شانه تابانده می شود. به این نوع عکسبرداری Axillary view میگویند. البته برای بیمار با در رفتگی ممکن است بالا بردن بازو مشکل بوده و نیاز به تهیه رادیوگرافی در جهت های مایل پیدا شود.

علت و دلایل

در رفتگی شانه به دو نوع در رفتگی قدامی و خلفی تقسیم بندی می شود. دررفتگی قدامی وقتی است که سر استخوان بازو از حفره گلنوئید خارج شده و به سمت جلو حرکت می کند و در دررفتگی خلفی شانه، سر استخوان بازو به خلف یا عقب حفره گلنوئید جابجا می شود.

دررفتگی قدامی شانه بسیار شایعتر از دررفتگی خلفی است. شایعترین علت دررفتگی شانه به زمین خوردن با کف دست یا بر روی شانه است.

در حین زمین خوردن، فرد بطور غریزی دستش را به طرف جلو دراز می کند تا از زمین خوردن و بخصوص برخورد سرش به زمین جلوگیری کند. در این حال اولین جایی که به زمین برخورد میکند کف دست است. برخورد به زمین با کف دست و در حالتی که دست به خارج چرخیده است می تواند موجب دررفتگی قدامی مفصل شانه شود. ابن دررفتگی همچنین در کشتی گیران بطور مکرر دیده می شود.

شایعترین نوع دررفتگی قدامی شانه حالتی است که در آن کپسول مفصل شانه در قسمت جلویی پاره شده و سر استخوان بازو از آن خارج می شود. سر به زیر زائده کوراکوئید رفته و به همین علت گاهی به آن دررفتگی زیر کوراکوئیدی یا ساب کوراکوئید Subcoracoid dislocation می گویند.

در دررفتگی خلفی، ضربه بطور مستقیم به جلوی شانه وارد شده و سر استخوان بازو را به خلف گلنوئید هل می دهد. گاهی اوقات دررفتگی خلفی شانه بدنبال برق گرفتگی یا تشنج ایجاد می شود که در این مواقع به علت چرخش داخلی شدید استخوان بازو، سر به عقب جابجا می شود. در این موارد ممکن است هر دو مفصل شانه دچار در رفتگی شوند.

“از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)”