درمان درد کف پا وخار پاشنه‌

شرح بیماری

خار پاشنه‌ پا عبارت‌ است‌ از به‌ وجود آمدن‌ یک‌ زائده‌ استخوانی‌ در پاشنه‌ پا که‌ باعث‌ درد و مشکل‌ در راه‌ رفتن‌ می‌ شود. اصلی ترین علت درد کف پا ناشی از فشار و یا التهاب فاسیای پلنتار (رباط طولانیدر کف پا) می‌باشد. این بیماری به عنوان التهاب پلانتار شناخته شده است و گاهی اوقات با بروز خار پاشنه در ارتباط است.

علایم‌ شایع‌

گاهی‌ علامتی‌ ندارد.

درد کف پا به‌ صورت‌ خود به‌ خودی‌ یا در اثر فشار آوردن‌

علل‌ خارپاشنه

علت خار پاشنه می تواند موارد زیر باشد:

وارد آمدن‌ استرس‌ یا آسیب‌ به‌ بافت‌ پاشنه‌ پا که‌ منجر به‌ التهاب‌ و استخوانی‌ شدن‌ رباط‌های‌ کف‌ پا می‌ شود.

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر

دویدن‌

این‌ حالت‌ کمتر در اثر راه‌ رفتن‌ زیاد به‌ وجود می‌ آید.

ایستادن‌ به‌ مدت‌ طولانی‌

چاقی‌

پیشگیری‌

– از انجام‌ فعالیت هایی‌ که‌ در زمان ابتلا به این بیماری باعث‌ وارد آمدن‌ فشار مداوم‌ به‌ پا می‌ شوند، خودداری‌ کنید.

– کفشی‌ بپوشید که‌ در قسمت‌ پاشنه‌، یک‌ بالشتک‌ پلاستیکی‌ یا نمدی‌ داشته‌ باشد.

عواقب‌ مورد انتظار

معمولاً درمان درد کف پا با درمان‌ محافظه کارانه‌ قابل‌ معالجه‌ است‌. اگر درمان‌ محافظه‌ کارانه‌ موفقیت ‌آمیز نبود، خار پاشنه‌ را غالباً می‌ توان‌ با جراحی‌ معالجه‌ کرد.

عوارض‌ احتمالی‌

به‌ وجود آمدن‌ مشکلاتی‌ در قسمت‌ پایین‌ کمر یا زانو  به‌ دلیل‌ لنگیدن‌ مداوم‌

درمان‌

– یک‌ کفی‌ مناسب‌ در کفش‌ خود بگذارید تا فشار روی‌ پاشنه‌ کم‌ شود.

– از وسیله‌ مناسب‌ حفظ‌ قوس‌ کف‌ پا یا قالب‌ مناسب‌ کف‌ پایتان‌ استفاده‌ کنید.

– در مواردی‌ که‌ درد حاد وجود دارد، روی‌ ناحیه‌ دردناک،‌ کمپرس‌ سرد یا کیسه‌ یخ‌ 4-3 بار در روز هر بار به‌ مدت‌ 15-10 دقیقه‌ بگذارید.

– ندرتاً جراحی‌ برای‌ در آوردن‌ خار پاشنه‌

داروها

برای‌ برطرف‌ کردن‌ درد خفیف‌، می ‌توان‌ از داروهایی‌ مثل‌استامینوفن‌  استفاده‌ کرد.

تزریق‌ استرویید به‌ درون‌ ناحیه‌ ملتهب‌ برای‌ کاهش‌ التهاب‌

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

هر چقدر که‌ می‌ توانید روی‌ پاشنه‌ پا فشار نیاورید، خصوصاً در اوایل‌ درمان‌

رژیم‌ غذایی‌

رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی ‌شود، مگر این‌ که اضافه وزن داشته‌ باشید. در این‌ صورت‌، باید وزن‌ خود را کم‌ کنید تا از فشار وارده‌ به‌ کف‌ پا کم‌ شود.

در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علائم‌ خار پاشنه‌ را دارید.

اگر علی‌ رغم‌ درمان‌، درد یا ناتوانی‌ ادامه‌ یابد

درمان خار پاشنه پا به شیوه طبّ سنّتی

1-ماساژ  :

یکی از بهترین راه ها برای درمان خار پاشنه پا و درمان درد کف پا ، اطراف تاندون آشیل با یک روغن گرم (زیتون،  سیاهدانه،کنجد،هسته قیسی،نارگیل،شترمرغ،کوهان شتر مرغ،و…………..) است.

برای درمان خار پاشنه بهتر است شب ها قبل از خواب انجام شود و ماساژ کف پا تا جذب کامل روغن به پوست ادامه پیدا کند.اضافه کردن کمی فلفل، دارچین یا زنجبیل به روغن و کشیدن یک پلاستیک فریزر روی محل ماساژ،اثر درمانی را بسیار بیشتر میکند معمولا کاهش درد از همان روز اول ملموس است و کم کم کامل می شود.اغلب،تداوم روغن مالی،به تنهایی بیماری را درمان می کند.

2-گرم نگه داشتن موضعی:

پیشنهاد ما آن است که به جای استفاده از پدهای معمول،تکه های پشم در کفش خود و زیر پاشنه پا قرار دهید و اثرات درمانی فوق العاده آن را مشاهده کنید.پوشیدن جوراب پشمی.استفاده از کرسی در فصل سرما و ایستادن روی آجر داغ هم راههای مناسب دیگری هستند.

3-حجامت یا  زالواندازی:

انجام این دو کار با کاهش سریع التهاب در پاشنه،اثر بسیار عالی در از بین رفتن بیماری دارد اکثر مواقع یک بار زالو اندازی یا حجامت کافیست؛اما در صورت ضرورت تکرار میشود. محل انجام حجامت یا زالو اندازی می تواند دو طرف تاندول آشیل (به ویژه سمت داخل پا)باشد.

4-پرهیز از مصرف غذاهای سرد:

همان طور که گفتیم خار پاشنه پا بیماری سردی است؛بنابراین بیمار در حد امکان از غذاهای گرم استفاده کند؛خار پاشنه سریعتر بهبود پیدا خواهد یافت.برای مثال:تداوم در مصرف سیر درد، درد خار پاشنه را بهبود خواهد داد.بنابر همین استدلال، مصرف غذاهای سردی-از جمله  بیشتر لبنیات-برای بیمار مضّرخواهد بود.

5-استفاده از کلسیم های طبیعی:

ایستادن طولانی مدت را باعث بروز خار پاشنه به خصوص در افراد چاق دانست و به افراد توصیه کرد: از فشار وارد کردن به این ناحیه پرهیز کنند.

خار پاشنه یک برجستگی استخوانی است که می‌تواند باعث درد در ناحیه پاشنه شود ولی برخلاف تصور خیلی از افراد خود این خار اغلب بدون درد است، اما به دلیل التهابی که متعاقب آن در غلاف کف پا به وجود می‌آید درد احساس می‌شود.

حتی در برخی مواقع چنین خاری نیز در تصویر رادیوگرافی مشاهده نمی‌شود، ولی پاشنه به علت وجود التهاب در غلاف کف پا دردناک است. این درد معمولاً بعد از استراحت طولانی مدت و بعد از بیدار شدن از خواب شدیدتر است. وزن روی پای درگیر، راه رفتن و دویدن می‌تواند موجب تشدید ناراحتی بیمار شود.

دلیل بروز این عارضه در افراد چاق و دارای کف پای صاف و یا خانم‌هایی که کفش پاشنه بلند می‌پوشند فشاری است که به این ناحیه از پا وارد می‌شود.

همچنین ایستادن‌های طولانی مدت و فعالیت‌هایی که باعث فشار زیاد و مکرر به پاشنه می‌شوند در ابتلا به خار پاشنه مؤثرند.

البته هدف از درمان این عارضه، از بین بردن خار ایجاد شده در پاشنه نیست بلکه تلاش می‌شود التهاب غلاف کف پایی برطرف شود.

علاوه بر تجهیزات فیزیوتراپی، تمریناتی نیز برای کشش یا تقویت برخی عضلات اطراف مچ پا تجویز می‌شود که با انجام آنها فشار وارده به پاشنه کمتر خواهد شد.

: برای جلوگیری از ایجاد و تشدید علائم، در کنار همه این روش‌ها بیماران می‌توانند از کفی‌های مخصوص نظیر پدهای ژله‌ای استفاده نمایند.

همه افراد باید از ایستادن‌های طولانی مدت اجتناب کنند و همواره در نظر داشته باشند که هر عاملی که موجب فشار بر روی پاشنه می‌شود می‌تواند زمینه ساز ابتلا به خار پاشنه باشد

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)