مرکز آموزش بیمار

آبا, 1393

خونریزی لثه : علت و درمان

By: | Tags: | Comments: 0

به علت های مختلف مانند مسواک زدن شدید و یا ناراحتی خونی مثل هموفیلی لثه ها می توانند دچار خونریزی شوند. به همین منظور سعی کرده ایم تا شما را با علائم و نشانه های آن آشنا کنیم و در پایان چند درمان کار آمد ارائه دهیم تا سلامت دهان و دندانهایتان حفظ شود.

خون­ ریزی لثه چیست؟

خون ­ریزی لثه یکی از علائم رایج ابتلا به بیماری­ لثه است. خون­ریزی لثه عمدتاً به خاطر پاک نشدن کافی پلاک­ها از روی دندان در خط لثه مشاهده شده و باعث ایجاد التهاب و تورم لثه می­شود. به هر حال، خون­ریزی مزمن لثه می­تواند همچنین با علائم بیماری جدی همچون سرطان خون و ناهنجاری در پلاکت­ها و فرآیند انعقاد خون ارتباط داشته باشد. در این شرایط، خون­ریزی آسان و کبودی نیز می­تواند در سایر نقاط بدن وجود داشته باشد.

التهاب خط لثه همچنین می­تواند منجر به شکل­ گیری بیماری­های جدی لثه و استخوان فک به نام پریودنتیت شود. علت خونریزی لثه می­تواند شامل فقر ویتامین و عوارض جانبی حاصل از استفاده برخی داروهای مشخص باشد. در این حالت برخی از انواع داروها، به خصوص آنهایی که برای رقیق کردن خون استفاده می­شوند، می­توانند دارای عارضه جانبی خون­ریزی لثه باشند.

خون­ریزی لثه می­تواند علامت ایجاد مشکلات جدی برای فرد مبتلا باشد. اگر شما بطور مزمن دچار این مشکل هستید یا این موضوع شما را نگران کرده است، یا اگر خون­ریزی لثه شما با سایر علائم جدی همچون خون­ریزی شدید، مشکل در تنفس یا بلع غذا، یا تب بالا (بیشتر از 101 درجه فارنهایت) همراه است، در اسرع وقت با پزشک متخصص تماس بگیرید.

چه علائم دیگری ممکن است با خون­ریزی لثه همراه باشند؟

خون­ریزی لثه ممکن است با علائم دیگر همراه باشد که این علائم بستگی به بیماری، ناهنجاری یا شرایط زیربنایی مشکل دارد. خون­ریزی لثه می­تواند با علائم دیگری نیز همراه باشد که در عمل بر روی ناحیه لثه تاثیر می­گذارد. این علائم شامل موارد زیر هستند:

• مشکلات تنفسی
  • تغییر رنگ لثه­ ها به قرمز روشن یا رنگ زرشکی
  • افزایش حساسیت لثه­ ها
  • از دست­ دادن دندان
  • ایجاد زخم یا جراحت در دهان
  • ایجاد مشکل در استفاده از دندان مصنوعی یا سایر ابزارهای دندان­پزشکی
  • عقب کشیدن لثه­ ها
  • ایجاد التهاب و ورم در لثه­ ها

خون­ریزی لثه ممکن است با علائمی همراه باشد که مربوط به سیستم­های فعال در سایر نقاط بدن هستند. این علائم به شرح زیر هستند:

• درد یا حساسیت استخوان یا مفصل
  • استفراغ خونی (هماتمز)
  • مدفوع تیره یا قیری رنگ (ملنا)
  • کبود شدن بدن به سادگی
  • تب شدید
  • کم اشتهایی و کاهش وزن
  • بی­نظمی در قائدگی
  • عرق کردن شبانه
  • خون دماغ یا خون­ریزی پوستی
  • رنگ پریدگی پوست یا کمرنگی آن
  • خارش پوست
  • التهاب غدد گردن (لنفادنوپاتی)، زیر بازو، و کشاله ران
  • خستگی و ضعف

در اکثر مواقع، خون­ریزی لثه می­تواند با سایر علائمی همراه باشد که احتمال وجود شرایط جدی و خطرناک طبق آنها برای فرد وجود دارد و باید بلافاصله وضعیت فرد به صورت اورژانسی بررسی شود. بنابراین در صورت مشاهده علائم زیر به همراه خون­ریزی لثه بلافاصله با مراکز اورژانس تماس بگیرید:

• خون­ریزی در سایر نقاط بدن
  • غش یا تغییر در سطح هوشیاری یا بی­حالی
  • تب بالا (بالاتر از 101 درجه فارنهایت)
  • از دست دادن دندان

BXP56252

علت ها و دلایل

علت خونریزی لثه در اکثر مواقع در نتیجه تشکیل پلاک بر روی دندان و در خط لثه ایجاد می­شود و در عمل باعث ایجاد شرایطی می­شود که در اصطلاح به آن التهاب یا ورم لثه گفته می­شود. التهاب ایجاد شده بر روی خط لثه یکی از دلایل معمول خون­ریزی لثه است. اگر پلاک از روی دندان پاک نشود، به تدریج سخت شده و تبدیل به رسوب می­شود. تشکیل رسوب می­تواند به افزایش خون­ریزی و ابتلا به بیماری­های پیشرفته ­تر لثه و استخوان فک تحت عنوان پریودنتیت کمک کند.

شرایطی که می­تواند علت خونریزی لثه باشد عبارت از فقر ویتامین­هایی همچون ویتامین کا و ویتامین سی است که در نهایت می­تواند ابتلا به بیماری آسکوربوت را به همراه داشته باشد. سایر مشکلات خون ریزی همچون بیماری هموفیلی، سرطان خون، و بیماری پورپورای کاهش پلاکت نیز می­توانند باعث خون ریزی لثه شود. استفاده از داروهایی همچون داروهای رقیق­کننده خون یا داروهای شیمی درمانی نیز می توانند دارای عوارض جانبی خون­ریزی لثه باشند.

خون­ریزی لثه می­تواند باعث ابتلای فرد به بیماری­های لثه شود. برخی از این بیماری­های عبارتند از:

• التهاب لثه­ها (عفونت لثه ­ها)
  • پریودنتیت (عفونت خط لثه شامل ایجاد عفونت دندان و استخوان و آبسه دندان)
  • عدم قرارگیری صحیح دندان مصنوعی یا ابزارهای مشابه آن در دهان

خون­ریزی لثه می­تواند در نتیجه مصرف برخی داروهای خاص ایجاد شود که برای نمونه در این رابطه می توان از داروهای زیر نام برد:

• داروهای ضد انعقاد همچون وارفارین
  • داروهای ضد پلاکت همچون آسپیرین و کلوپیدوگرل (پلاویکس)
  • داروهای خاص بیماری صرع، تشنج و مشکلات مانند آن
  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهای کاهش سطح فعالیت سیستم ایمنی بدن

خون­ ریزی لثه همچنین می­تواند در نتیجه شرایط زیر ایجاد شود:

• هر گونه ناهنجاری خونی همچون هموفیلی
  • مسواک زدن بسیار شدید دندان­ها
  • تغییرات هورمونی در طول دوره بارداری
  • پورپورای کاهش پلاکت، کبودی زیاد پوست به خاطر تعداد غیر کافی پلاکت ­های موجود در خون
  • اسکوروی (فقر ویتامین سی)
  • فقر ویتامین کا

در برخی موارد، خون­ریزی لثه می­تواند نشانه­ای از وجود شرایطی باشد که زندگی فرد را تهدید می­کند و باید به سرعت و در شرایط اورژانسی مورد معاینه و بررسی قرار گیرد. این علائم عبارتند از:

• تاثیرات دارویی معکوس
  • مشکلات خونی یا پلاکت
  • سرطان خون
  • قرارگیری در معرض مواد سمی یا ایجاد مسمویت

به منظور تشخیص شرایط، دکتر یا متخصص از شما چندین سوال درباره خون­ریزی لثه می­پرسد که برخی از این سوالات می­تواند شامل موارد زیر باشد:

• آیا خون­ریزی لثه شما زیاد است؟
  • خون­ریزی لثه شما از چه زمان شروع شده است؟
  • با چه فاصله زمانی خون­ریزی لثه برای شما اتفاق می­افتد؟
  • شما به چه میزان دندان­های خود را شدید مسواک می­زنید؟
  • شما از چه داروهایی استفاده می­کنید؟
  • بهترین درمان برای خون­ریزی لثه پاک کردن دندان­ها از پلاک تشکیل شده از باکتری­ها است که دلیل اصلی ابتلا به بیماری­های لثه است. هنگامی که بر روی دندان پلاک ایجاد می­شود، این پلاک سفت شده و در ادامه به جرم یا رسوب تبدیل می­شود و به دندان­های شما می­چسبد. در این حالت بدون تمیز کردن مرتب دندان­ها، جرم دندان می­تواند باعث ایجاد محیط مناسب برای تشکیل پلاک بیشتر بر روی دندان شود و در نهایت می­تواند با نفوذ به خط لثه و ایجاد عفونت در آن باعث خون­ریزی لثه شود.
  • بنابراین اگر متوجه خون­ریزی لثه در دهان خود شدید، در اسرع وقت با دندان­پزشک برای درمان عفونت دندان ملاقات کنید. درمان به موقع این مشکل می­تواند در معکوس شدن فرآیند التهاب لثه و جلوگیری از ابتلا به بیماری پریودنتیت کمک فراوان کند. سایر انتخاب­های موجود برای درمان این مشکل می­توانند فرآیند ابتلا به بیماری لثه را آهسته و کُند کنند. اگر به نوع پیشرفته بیماری پریودنتیت مبتلا هستید، دندان­پزشک ممکن است به شما توصیه کند روش درمانی مورد نیاز را بطور مداوم دنبال کنید یا از درمان پریودنتال استفاده کنید. در برخی موارد، ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی دندان برای کنترل خون­ریزی وجود داشته باشد.

درمان خون­ریزی لثه

بنابراین اگر متوجه خون­ریزی لثه در دهان خود شدید، در اسرع وقت با دندان­پزشک ملاقات کنید. درمان به موقع این مشکل می­تواند در معکوس شدن فرآیند التهاب لثه و جلوگیری از ابتلا به بیماری پریودنتیت کمک فراوان کند. سایر انتخاب­های موجود برای درمان این مشکل می­توانند فرآیند ابتلا به بیماری لثه را آهسته و کُند کنند. اگر به نوع پیشرفته بیماری پریودنتیت مبتلا هستید، دندان­پزشک ممکن است به شما توصیه کند روش درمانی مورد نیاز را بطور مداوم دنبال کنید یا از درمان پریودنتال استفاده کنید. در برخی موارد، ممکن است نیاز به انجام عملجراحی لثه دندان برای کنترل خون­ریزی وجود داشته باشد.

پیشگیری

بهترین راه برای جلوگیری از خون­ریزی لثه ملاقات با دندان­ پزشک است. دندان ­پزشک می­تواند به شما درباره چگونگی توقف خون­ریزی توضیح دهد. در این توضیح ممکن است برخی نکات زیر مطرح شود:

• از یک مسواک دارای موی نرم استفاده کنید و درست مسواک بزنید! دندان­های خود را حداقل دو بار در روز به مدت دو دقیقه و بعد از هر غذا مسواک بزنید. مسواک زدن شدید می­تواند به بافت نرم دهان شما آسیب وارد کند.
  • حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید تا به این ترتیب مطمئن شوید مواد غذایی باقیمانده بین دندان­ها و در خط لثه که باعث ایجاد پلاک هستند، از دهان شما خارج می­شوند.
  • خون­ریزی لثه را با استفاده از کمپرس آب سرد در محل خون­ریزی کنترل کنید.
  • از قرقره آب نمک استفاده کنید یا از هیدروژن پروکسید برای تمیز نگه داشتن محل خون­ریزی استفاده کنید. از مصرف دندان­شویه­های حاوی الکل که می­توانند دهان شما را خشک کنند، خودداری کنید.
  • سیگار نکشید و از سایر انواع تنباکو که می­توانند خون­ریزی لثه را تشدید کنند، استفاده نکنید.
  • از یک رژیم غذایی متوازن استفاده کنید و در بین وعده­های غذا تنقلات مصرف نکنید. کربوهیدرات و شکر می­توانند مواد لازم را برای تغذیه در اختیار پلاک­های دندان قرار دهند.
  • از ابزار شستشوی دهان با آب برای تمیز کردن مواد غذایی باقیمانده در اطراف خط لثه استفاده کنید.
  • در صورت نیاز وضعیت قرار گرفتن دندان­های مصنوعی خود در دهان را تنظیم کنید.

در هر حال، اگر خون­ریزی لثه دارید لازم است با دندان­پزشک ملاقات کنید. دندان­پزشک تنها فرد متخصصی است که می­توان بر روی توضیحات وی درباره خون­ریزی لثه و نیز روش­های درمانی توصیه شده او برای رفع مشکل حساب کرد.

عوارض

به دلیل اینکه خون­ریزی لثه می­تواند علت بوی بد دهان باشد و حتی منجر به ابتلای فرد به بیماری­های جدی و خطرناک شود، عدم درمان مناسب آن می­تواند عوارض جدی و آسیب­های دائمی برای فرد مبتلا به همراه داشته باشد. هنگامی که دلیل اصلی ایجاد مشکل تشخیص داده شد، مهم است که از یک روش درمانی مناسب برای بازیابی سلامتی شما استفاده شود تا از طریق آن بتوان از عوارض بالقوه ناشی از خون­ریزی لثه جلوگیری کرد. برخی از این عوارض بالقوه شامل موارد زیر هستند:

• بیماری قلبی
  • خون­ریزی شدید
  • از دست دادن دندان­ها

خونریزی دندان به هر علتی که باشد، قابل درمان است و می توان جلوی آن را گرفت. با از بین بردن پلاک های دندانی، طریقه درست مسواک زدن و بیماری های لثه و سایر روش های پیشگیری و درمانی می توانید از آن جلوگیری کنید و سلامتی را به دهان و لثه هایتان بازگردانید.