خواب رفتن پا : علت و عوامل

causes_of_paresthesia_illustration-300x195

همه ما دچار حالت سوزن سوزن شدن قسمتی از پوست خود شده ایم. اما آن چه نمی دانیم این است که چرا این حالت پیش می آید و چگونه می توان آن را از بین برد. آیا تا به حال از خود سوال کرده اید که نام علمی حالت سوزن سوزن شدن یا خواب رفتگی چیست؟

این حالت «پارکستیژیا» (Parqesthesia) نام دارد. حالت ناراحت کننده سوزن سوزن شدن در قسمت هایd چون دست، پا و کف پا به علت نشستن طولانی مدت و نادرست ایجاد می شود.

علت و عوامل

در بیشتر موارد، این حالت موقت است و بر اثر فشار وارد شده روی برخی قسمت ها ایجاد می شود. روند خون رسانی به اعصاب آن منطقه کاهش می یابد و پیامی به مغز ارسال نمی شود.

به طور معمول، وزن بخشی از اعضا روی قسمت دیگر از بدن یا پوشیدن لباس های تنگ می تواند باعث ایجاد این حالت شود.

اما اگر دچار کمبود آب هستید یا به نفس نفس افتاده اید، احتمال بروز این حالت زیاد است. برحسب مدت زمان قطع شدن جریان خون، حالت خواب رفتگی می تواند خفیف، شدید، ناراحت کننده یا کمی دردناک باشد.

به قدری این حالت ناراحت کننده است که در آن لحظه تنها چیزی که فرد می خواهد، از بین رفتن این حالت است. اولین کاری که باید کرد، تغییر دادن حالت نشستن و تکان دادن دست یا پایی است که بی حس شده است.

در صورت تنگ بودن لباس، آن را شل کنید، کفش را از پا در بیاورید تا جریان خون دوباره سرعت پیدا کند. در صورت ادامه پیدا کردن این حس، قسمت مذکور را به آرامی با انگشت ضربه بزنید.

در اغلب موارد خواب رفتن پا موقتی است و پس از چند دقیقه از بین می رود. اما گاهی نیز اگر بیماری دیابت داشته باشد یا این که اخیرا شیمی درمانی کرده است، این حالت مزمن می شود.

در صورت ادامه پیدا کردن این حالت به پزشک مراجعه کنید. گاهی این بیماری می تواند علایم بیماری هایی  مانند  سیاتیک، ام اس، سوءتغذیه، کمبود ویتامین B، سکته، تومور مغزی، آسیب دیدگی عصبی و … باشد.

“از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)