خواب رفتن دست و پا : درمان و پیشگیری

feet1

حس ناخوش آیند خواب رفتن و گزگز دست و پا می تواند علل مختلفی داشته باشد. در موارد موقتی و بی خطر این حس ممکن است به علت فشار بر یکی از اعصاب به وجود آمده باشد.

به عنوان مثال وقتی دستتان زیر سرتان مانده باشد و شما به خواب رفته باشید. یا برای مدت طولانی پاهایتان را بر روی هم انداخته باشید و به یکی از اعصاب پا فشار وارد شده باشد.

در هر دو این مثال ها حس سوزن سوزن شدن که معمولا بدون درد است پس از مدت کوتاهی که فشار برطرف شود از بین خواهد رفت.

در سایر موارد خواب رفتن دست و پا ممکن است شدید و مزمن بوده و کارهای روزانه شما را مختل کند. همچنین خواب رفتن دست و پا می تواند همراه با علائم دیگری از قبیل درد٬ خارش و بی حسی باشد.

در این موارد خواب رفتن دست و پا می تواند به دلیل آسیب دیدن عصب بر اثر ضربه٬ فشار مداوم بر روی عصب٬ عفونت باکتریایی یا ویروسی٬ قرار گرفتن در معرض مواد سمی و بیماری هایی از قبیل دیابت باشد.

این گونه آسیب های عصبی را به اصطلاح نوروپاتی محیطی می گویند زیرا این اعصاب از مغز و نخاع دور هستند و معمولا در اعصاب دست و پا مشاهده می شوند.

نوروپاتی محیطی با گذشت زمان می تواند وخیم شود و حتی حرکت کردن را مختل کند. در انگلستان از هر ۵۰ نفر یک نفر مشکل نوروپاتی محیطی دارد.

راه های درمان

درمان موفق بستگی به تشخیص دقیق و پیدا کردن علت اصلی خواب رفتن دست و پا دارد . اگر چه هیچ درمانی برای نوع ارثی نوروپاتی محیطی یافت نشده است٬ سایر موارد با تشخیص درست قابل کنترل و درمان هستند.

به عنوان مثال ، کنترل قند خون  در دیابت می تواند از پیشرفت نوروپاتی دیابتی جلوگیری کند و استفاده از  مکمل های ویتامین می تواند نوروپاتی محیطی را در افراد مبتلا به کمبود ویتامین برطرف نماید.

توصیه های کلی در رابطه با شیوه زندگی سالم٬ مانند حفظ وزن مطلوب بدن، پرهیز از قرار گرفتن در معرض مواد سمی، ورزش مناسب، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و اجتناب از مصرف الکل یکی دیگر از راه های جلوگیری از آسیب های عصبی است.

همچنین سیگار کشیدن باعث انقباض عروق خونی می شود و در تامین مواد مغذی برای اعصاب محیطی اختلال ایجاد می کند. لذا توصیه می شود برای ترک سیگار اقدام کنید.

در سایر موارد ، سوزش٬ به خواب رفتن و سایر علائم نوروپاتی محیطی ممکن است با داروهای مسکن و داروهای دیگری که در اصل برای درمان تشنج و افسردگی استفاده می شوند کاهش یابد.

پیشگیری از خواب رفتن دست ها هنگام خواب

– هنگام خواب، دست ها را زیر بالش یا سر قرار ندهید.

– روی دست ها نخوابید، زیرا این امر باعث قطع گردش خون می شود.

– کف دست را هنگام خوابیدن مشت نکنید و باز بگذارید.

– دست ها را روی قلب قرار دهید تا بی حسی آن برطرف شود.

– ورزش های مخصوص برای تقویت شانه، گردن و دست ها را انجام دهید.

– از بالش های نرم تر استفاده کنید، از بالشت زیر زانو هم استفاده کنید و به پشت بخوابید.

– در صورت ابتلا به سندروم تونل کارپل که باعث به خواب رفتن یا بی حسی دست می شود،از داروی ضدالتهاب با تجویز پزشک استفاده کنید.

” از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)”