خار پاشنه وراهای درمان

خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می‌شود که این امر سبب درد پاشنه می‌شود. فاسیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می‌شود. التهاب طولانی مدت فاسیا، می‌تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود.

تجمع کلسیم به تنهایی دردناک نیست و درد، ناشی از کشیدگی فاسیا است. درد در خار پاشنه، به صورت دردی مبهم است اما گاهی به صورت درد تیز حس می‌شود، محل احساس درد در مرکز پاشنه یا لبه داخلی آن است، در برخی موارد خار در عکس ساده رادیولوژی تشخیص داده می‌شود اما فرد هیچ‌گونه علامتی ندارد.

شدت درد خار پاشنه در ابتدای صبح، بعد از بیدار شدن و نیز بعد از استراحت، بیشتر است و با راه رفتن کم می شود. این درد، در اولین قدم بعد از استراحت طولانی مدت، بسیار دردناک است و علاوه بر این راه رفتن روی سطوح سخت و ناهموار و حمل اشیاء سنگین، منجر به افزایش درد می‌شود.

اضافه وزن، افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری، صاف بودن کف پا، مشکلات بیومکانیک “ناهنجاری‌هایی که منجر به راه رفتن غیر عادی می‌شود” نیز از علل مهم التهاب فاسیای کف پا است، التهاب مفاصل، پوشیدن کفش نامناسب با پاشنه خیلی بلند و تنگ یا کفش بدون پاشنه و صاف از مهمترین علل و عوامل بروز خار پاشنه است.

337492_756

درد خار پاشنه پا

اگرچه خار پاشنه درد زیادی ندارد اما میتواند یکی ازدلائل دردکف پا باشد. خار پاشنه با دردکف پا همراه است .التهابات دردناک باندهای فیبری بافتهای متصل به کف پا که درناحیه پایین پا قرارگرفته اند وبه قسمت توپکی شکل کف پا متصل هستند باعث ایجاد خار پاشنه میشوند. درمان خار پاشنه پا شامل تمریناتی که متناسب با این بیماری باشد، درمان های سفارشی متناسب،داروهای ضدالتهاب وتزریق کورتیزون میباشد. اگراین درمان ها نتیجه بخش نباشد انجام عمل جراحی برای درمان خار پاشنه ضروری میباشد. معمولا بیمار و دکتر در تشخیص علت درد کف پا دچار تردید میشوند که آیا این دردناشی از خار پاشنه پا است و یا دلایل دیگری دارد اگرچه درد این دوبیماری به هم مرتبط میشوند اما یکی نستند.

دردکف پا ناشی از التهاباتی است که درب افتهای ناحیه کمانی کف پا به وجود می آید درحالیکه خار پاشنه پا یک زائده استخوانی است که میتواند در پاشنه پا به وجود می آید و بادردکف پا همراه میباشد.

حدود 70 درصد بیمارانی که دچار دردکف پا هستند دارای خار در پاشنه پای خود هستند که در عکس برداری توسط اشعه ایکس میتوان این خار رامشاهده کرد و اقدامات لازم را برای درمان خار پاشنه پا انجام داد. اگرچه خیلی ازبیمارانی که دارای خار پاشنه پا هستند هیچ دردی را احساس نمیکنند. هیچ رابطه دقیق ودرستی بین خار پاشنه ودرد کف پا وجودندارد. خار پاشنه دربیمارانی که سابقه دردکف پا داشته اند رایج میباشد. خار پاشنه بیشتر در افراد میانسال و خانمها رخ میدهد درحالیکه هیچ محدودیت سنی درابتلابه این بیماری وجود ندارد و همه افراد مستعد ابتلابه این بیماری میباشند.

علائم و نشانه های خار پاشنه پا

خار پاشنه اغلب هیچ نشانه ای ندارد. اماخار پاشنه میتواند باعث بروز دردهای شدید درهنگام پیاده روی ، دوی آهسته ،دویدن های سریع به دلیل التهاب در این ناحیه بشود. معمولا بابروز خار پاشنه درد ایجاد نمیشود اما باعث آسیب دیدگی بافتهای نرم پاشنه پا مشود .

بیشتر مردم درد خار پاشنه یا کف پا را اینگونه توصیف میکنند؛ زمانیکه روی پاهای خود می ایستید احساس میکنیدکه هنگام برخاستن از خواب یک چاقو یاسوزن در پای شما رفته است وکم کم درد آن خفیف میشود. آنها اغلب ازدردهای شدیدی که بعداز برخاستن ازجای خود درکف پا برای مدت طولانی دارند گلایه میکنند.

تشخیص

پزشک به شما انجام عکس برداری از کف پا را پیشنهادمیکند ؛ برای تشخیص اینکه آیاخار پاشنه، علت درد کف پای شما است ویادلایل دیگری دارد.

اشعه ایکس

اشعه ایکس تصاویر واضحی از استخوان ها به ما نشان میدهند . اشعه ایکس بسیار به ما کمک میکند که علت های دیگر درد کف پا مانند شکستگی ویا آرتروز را تشخیص دهیم .خار پاشنه در عکس هایی که توسط اشعه ایکس گرفته میشود کاملامشخص میشود.

تصویربرداری

تصویربرداری های دیگر چون ام آر آی و فراوادرمانی به طورمنظم برای تشخیص خار پاشنه استفاده نمیشود وبه ندرت انجام میشود . ام آر آی زمانی انجام میشود که درمان های اولیه نتیجه بخش نباشد.

درمان:
اولین قدم در درمان خار پاشنه، استراحت است در بسیاری از موارد دیده شده که استراحت به تنهایی حتی دردهای شدید را از بین برده است. از ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید. همچنین کاهش وزن در درمان خارپاشنه موثر است.

استفاده از پد پاشنه: پد مخصوص خار پاشنه را از داروخانه تهیه کرده و به طور دائم در کفش خود استفاده کنید. پد، باعث کاهش فشار بر روی پاشنه و موجب بهبود درد پا خواهد شد.

انجام ورزش هایی که در خار پاشنه مؤثر هستند:
کشش فاسیای کف پا: یک باند پهن در کف پا زیر انگشتان پا قرار دهید و دو سر آن را در در دست گرفته بکشید به طوری که انگشتان پا به صورت نزدیک شوند. این وضعیت را به مدت سی ثانیه نگه دارید. هفت یا هشت مرتبه در روز، این کار را تکرار کنید.

کشش تاندون آشیل: باید یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار دهید، پای جلویی را از زانو خم کنید. دقت کنید که تماس کف هیچ یک از پاها نباید با زمین قطع شود. در این حالت باید در پشت ساق، احساس کشش کنید. این حالت را به مدت سی ثانیه نگه دارید و هفت یا هشت بار در روز انجام دهید.

گرفتن خودکار با پا: یک خودکار را روی زمین قرار دهید و با پاها آن را از زمین بردارید به‌طوری که کل انگشتان پا اطراف خودکار را بگیرد برای پنج ثانیه خودکار را به همین حالت نگه دارید. انجام این کار، سه یا چهار بار در روز کافی است.

نوشتن حروف الفبا: با انگشت بزرگ پا، حروف الفبا را در هوا بنویسید. این کار را سه بار در روز برای هر پا، انجام دهید.

استفاده از آب گرم
 استفاده از آب گرم بهترین و مؤثرترین روش است، به‌طوری که اگر هر روز عصر یا صبح یا قبل از بیرون آمدن از رختخواب، به مدت پانزده دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید. سپس پای خود را خشک کرده و به مدت پنج تا ده دقیقه با گوشت کوب به ملایمت روی پاشنه پا بکوبید، این در حالی است که مراقب باشید ضربه هایتان محکم نباشد، می‌توان تاثیر آن را مشاهده کرد.

استفاده از یخ
در یک لیوان بستنی، آب بریزید و در فریزر قرار دهید . پس از نیم ساعت یک چوب بستنی در لیوان قرار دهید و بگذارید کاملا یخ ببندد، سپس چوب بستنی را در دست گرفته و به صورت دایره‌های هم پوشان روی پاشنه پا بکشید به طوری که هر دایره، نصف دایره قبل را بپوشاند.

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل بروفن، مفنامیک و ایندومتاسین این داروها علایم را از بین برده و درد را به طور موقت کاهش می دهند اما علت اصلی را از بین نمی‌برند.

تزریق کورتیزون در صورت عدم بهبودی با روش‌های گفته شده قبلی از این دارو استفاده می‌شود. کورتیزون داروی ضد التهاب است و از طریق کاهش التهاب پاشنه، موجب کاهش درد می‌شود اما تأثیر آن موقت است.

پس از بهبودی از پد پاشنه و ورزش‌های کششی استفاده کنید. مصرف چربی‌ها را کمتر کنید و ویتامین C بیشتری مصرف کنید، به طوری که می‌توان گفت این فعالیت‌ها از بازگشت مجدد جلوگیری می‌کند.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)