تزریق بوتاکس زیر بغل

large

بعضی افراد خصوصا دحتران یا پسران نوجوان وجوان دچار تعریق شدید و بیش از حد در مناطق خاص مثل زیر بغل یا کف دست وپا هستند و این حالت بسیار ایشان را زجر می دهد بطوریکه حتی در فصول سرد هم از زیر بغل یا دست های این افراد عرق می چکد و قادر نیستند خودکار را بمدت چند دقیقه مدام دست بگیرند و بنویسند یا اینکه مرتب لباس های زیر این افراد به علت تعریق شدید در ناحیه زیر بغل خیس می شود و بعضا به علت اضافه شدن عفونت های میکروبی ترشحات عرق این افراد زرد و عفونی میشود این حالت در تمام فصول دیده میشود ولی هنگام هیجان های روحی و استرس ها و هوای گرم شدیدتر میشود و بعضا باعث کاهش اعتماد به نفش وحتی گوشه گیری و افسردگی میشود.جدا از انکه تعریق زیاد زیر بغل و کف دست و پا در بعضی مواقع ممکن است به علت بیماریهای غددی و عصبی خاص باشد در اغلب موارد این بیماری شخص هیچ مشکل یا بیماری زمینه ای ندارد و به علت استعداد یا زمینه های سرشتی و ژنتیکی خاص در سن نوجوانی و جوانی دچار این مشکل زجر اور میشود علت ان هم ترشح بیش از حد استیل کولین از پایانه های عصبی است که به غدد عرق متصل هستند.در افراد طبیعی تحریک وترشح این اعصاب برای تحریک غدد عرق تنظیم شده و نرمان است ولی در این بیماران این تعادل و تنظیم به هم خورد و اعصاب این ناحیه  زیر بغل یا کف دست وپا  بیش از حد تحریک و باعث ترشح بیش از حد غدد عرق در این نواحی یعنی زیر بغل یا کف دست و پا میشود معمولا هم این مشکل بعد از چند سال بطور خوب میشود ،البته این یک نکته مثبت و امید برای این بیماران است چرا که اغلب مبتلایان از این نکته زجر میکشند که فکر میکنند مشکل ایشان تا اخر عمر طول میکشد.نکته بد و منفی که وجود دارد اکثر درمان های موضعی مثل دئودرانت های حاوی الومینیوم کلرید و خوراکی مثل پروبانتین و….. که برای کاهش ترشح عرق زیر بغل یا کف دست و پا این افراد وجود دارد هم مقطعی است ومهمتر اغلب کم اثر است حتی بعضی موارد به توصیه بعضی متخصصین اعصاب و داخلی شخص مبتلا را تحت عمل جراحی سمپاتکتومی قرار میدهند و عصب ان ناحیه را با جراحی باز و در متد های جدید تر با جراحی های بسته با اندوسکوپی قطع میکنند و البته این عمل هم گاها با عوارضی ممکن است همراه باشد و حتی در موارد کمی ممکن است عصب قطع شده مجددا رشد کند و مشکل بیمار مجددا ایجاد شود و یا سایر عوارضی که احتمال ان وجود دارد که لازم است در یک مبحث جداگانه کاملا در مورد این عمل و عواقب و عوارض احتمالی ان بحث شود.طی چند سال اخیر بهترین کمکی که به این گروه از مبتلایان شده و در عمل هم تا حدود زیادی موثر و نسبتا کم عوارض بوده تزریق بوتاکس زیر بغل و یا کف دست و پا بوده و در عمل هم بهترین راه درمان تعریق شدید و زیاد در نواحی ذکر شده است است بطوریکه حدود 10 تا 15 نقطه از زیر بغل بصورت زیر پوستی ان هم بدون درد یا با درد بسیار کم بوتاکس تزریق میشود و بعد از چند روز بوتاکس تزریق شده باعث بلوک یا توقف عملکرد عصبی میشود. البته تاثیر تزریق بوتاکس زیربغل بین 6 تا 9 ماه و گاها تا 12 ماه می باشد و اگر پزشک باتجربه باشد معمولا هم عوارضی متوجه فرد تزریق شده نمیشود بعداز اتمام اثر بوتاکس زیر بغل یا سایر نواحی ذکر شده مجددا میتوان تزریق را تکرار کرد تا جایی که بعد از چند سال در بسیاری از این افراد بتدریج و خود بخود بهبودی حاصل میشود و اعصاب سمپاتیک این نواحی از لحاظ عملکردی نرمال می شوند.

درمان

بیماران دچار مشکل تعریق بیش ازحد زیر بغل می توانند به صورت قدم به قدم از درمان های زیر کمک بگیرند:

• درمان اولیه باترکیبات بهداشتی ضدتعریق یادئودوارنت ها.
  • استفاده موضعی ازمحلول کلریدآلومینیوم25 -10 درصد.
  • تزریق بوتاکس زیربغل.
  • جراحی برداشتن غددعرق زیربغل یا قطع اعصاب سمپاتیک ناحیه پشتی.

عوارض

مواردی مشاهده شده است که افراد بر اثر از استفاده از بوتاکس‌های غیرمجاز یا تزریق توسط غیر متخصص دچار سرگیجه و دوبینی چشم شده‌اند.این احتمال وجود دارد که بوتاکس به اشتباه به ماهیچه‌های کناری تزریق شود، یا حتی در اثر تزریق عمیق روی آنها تاثیر بگذارد.مقادیر کم این سم مهلک می‌تواند در مدت چند دقیقه جان فردی را بگیرد و باعث فلج شدن دستگاه عصبی و در نهایت باعث اختلال قلب و تنفس افراد شود.تزریق غیرکارشناسانه بوتاکس ممکن است خطرات گوناگونی مثل نامتقارن شدن صورت و ابرو، افتادگی پلک و یا فلج صورت را به‌دنبال داشته باشد.نکته دیگری که در این تزریق‌های غیرکارشناسانه وجود دارد این است که تزریق بوتاکس ممکن است باعث فعال شدن برخی از بیماری ‌های نهفته در فرد شود.این پزشک است که با سؤالاتی که از بیمار می‌پرسد و فرم‌هایی که از این طریق بررسی می‌‌کند، بیماری‌ های زمینه ‌ای مداخله کننده را تشخیص می‌دهد. به این معنی که حتی اگر فرد مراجعه کننده ظاهر سالمی داشته باشد،باید از لحاظ بیماری‌ های قبلی، بیماری‌های خانوادگی و ارثی مورد بررسی قرار گیرد.از آنجا که بوتاکس به هر حال یک سم است، چنانچه درست تهیه، خالص و نگهداری نشده باشد و همچنین درست تزریق نشود، موجب عوارضی که گاهی نیز جبران پذیرنیستند، برای بیمار خواهد شد.سم بوتولونیوم با از بین بردن انتقال پیام عصبی به عضله موجب کاهش قدرت انقباض عضله می‌شود.دوز استفاده از این سم بسیار حائز اهمیت است، چرا که میزان زیاد این سم به‌ علت ایجاد فلج عضلانی، حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.مقادیر خیلی کم و کنترل شده از این سم در بیماران مبتلا به اسپاسم عضلانی مورد استفاده قرار گرفته که با شل کردن عضله موجب کنترل مشکل بیمار می‌شود، اما اگر به میزان زیاد و غیرکارشناسانه تزریق صورت گیرد،حتی می‌تواند مرگ را به‌دنبال داشته باشد.

از دیگر عوارض این عمل می‌توان به خشکی موقتی چشم و اشک، ورم پلک، خطای دید، التهاب قرنیه، هماتوم یا تراوش و تجمع موضعی خون که به زودی منعقد می‌شود، دردهای موقتی و سوزش خفیف اشاره کرد.

موارد منع مصرف

• افراد کمتر از ١٨یا بیشتر از ۶۵سال
  • افراد دچار حساسیت به پروتئین شیر گاو
  • افرادی که به محصول بوتولینیوم دیگری واکنش حساسیتی داده اند.
  • افرادیکه در محل تزریق عفونت پوستی دارند.
  • خانم های باردار یا در دوران شیردهی

مراقبت های بعد از عمل

برای جلوگیری از پخش شدن بوتاکس زیربغل به عضلات غیرهدف باید بیمار حدود ۲ تا ۴ ساعت به صورت نشسته یا ایستاده باشد و از مالیدن و دستکاری محل محل تزریق تا ۲۴ خودداری کند. از بیمار خواسته می‌شود که ۲ تا ۳ ساعت بعد از تزریق عضلات هدف را منقبض و منبسط کند.

طول مدت اثر بوتاکس زیر بغل بطور معمول 3تا4 ماه است ولی به ندرت تا 6 الی 8 ماه نیز مشاهده شده است و خطوط بتدریج به حالت قبل از درمان بر می گردند بعد از چند بار تزریق اثر بوتاکس بیشتر باقی می ماند و فواصل بین دو تزریق طولانی تر می شود. در بعضی از افراد اثر نسبی طولانی مدت یا پاسخ حافظه ای مشاهده می شود بطوریکه چین و چروکها هرگز به طور کامل به حالت قبل از شروع تزریق بر نمی گردند.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)