بهترین روش درمان ﺧﺎﺭ ﭘﺎﺷﻨﻪ

ﺩﺭ ﮐﻒ ﭘﺎ ﯾﮏ ﻓﺎﺳیای ﺧﺎﺹ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻓﺎﺳیای ﭘﻼﻧﺘﺎﺭ ﻣﯽ ﮔﻮئیم ﮐﻪ ﺍﺯ ﻋﻠﻞ ﻣﻬﻢ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻗﻮﺱ ﮐﻒ ﭘﺎ است.

ﻓﺎﺳیا بر ﺍﺛﺮ انجام ﺍﻋﻤﺎﻝ ﮐﺸﺶ ﻁﻮﻻﻧﯽ ﻣﺪﺕ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﭼﺎﺭ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﭘﺎﺷﻨﻪ ﭘﺎ باعث ﺭﺷﺪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﺍﺿﺎﻓﯽ شود ﮐﻪ ﺑﻪ خار پاشنه معروف است. درد پاشنه پا ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ ﺗﺤﺘﺎﻧﯽ مخصوصاً در زمانی که وزن روی پاشنه پا بیفتد از نشانه‌های این بیماری است. ﮔﺎﻫﯽ ﻣﻮﺍﻗﻊ نیز ﺩﺭﺩ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﭘﺎﺷﻨﻪ پا ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. معمولاً درد خار پاشنه پا ﺻﺒﺢ ﺷﺪﯾﺪ می شود ﻭ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﺩﺭ ﻁﯽ ﺭﻭﺯ ﺑﺮﻁﺮﻑ می شود ﯾﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ. ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻭ ﻓﺸﺎﺭ ﺭﻭی ﭘﺎ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﻓﻊ ﻋﻼﺋﻢ بهترین روش درمان این عارضه است ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻏﻠﺐ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﮐﺎﺭﻫﺎی ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﻭ نیاز ﺑﻪ ﭘﻮﺷیدﻥ ﮐﻔﺶ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﯾﻦ روش ﺭﺍ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻁﻮﻝ ﺭﻭﺯ ﺩﺍﺋﻤﺎً ﺑﻪ ﻓﺎﺳیای ﮐﻒ ﭘﺎ نیرو ﻭﺍﺭﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺗﺸﺪﯾﺪ ﻣﯽ شود. ﺷﺎﯾﻌﺘﺮﯾﻦ ﻋﻠﺖ ﺍﯾﺠﺎﺩ خار پاشنه ﻭﺟﻮﺩ ﻋﻀﻼﺕ ﺳﻔﺖ ﻭ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﺳﺎﻕ پا است ﮐﻪ باعث ﮐﺸﺶ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﮐﻒ ﭘﺎ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ در نتیجه باعث ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺁﻥ ﻭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺩﺭﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺑﺴﺘﻦ ﮐﻒ ﭘﺎ ﺑﺎ ﻧﻮﺍﺭﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽ ﺗﻮﺍند ﻓﺸﺎﺭ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺮ پاشنه پا ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﺩهد ﻭ ﺳﺒﺐ ﺗﺴﺮﯾﻊ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺁﻥ شود. همچنین ﺳﺮﻣﺎ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﯾﺦ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ به ﮐﺎﻫﺶ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ درد آن کمک کند. ﺗﺠﻮﯾﺰ ﺩﺍﺭﻭﻫﺎی ﺿﺪ ﺍﻟﺘﻬﺎﺑﯽ غیر ﺍﺳﺘﺮﻭئیدی، ﺗﺠﻮﯾﺰ ﻭﺳﺎﯾﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺭﺗﻮﭘﺪی برای ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻼﺋﻢ، ﺑﺴﺘﻦ ﻧﻮﺍﺭ ﭘﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﺵ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺍﻧﺠﺎﻡ تکنیکهای ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﺎﺳﺎژ ﺑﺮﺍی ﺷﻞ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﭘﺬﯾﺮی ﻋﻀﻼﻧﯽ، ﺗﺰﺭﯾﻖ ﮐﻮﺭﺗﻮﻥ ﺑﺮﺍی ﺍﺯ بین ﺑﺮﺩﻥ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ و ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺭﺍﺩﯾﻮﮔﺮﺍﻓﯽ ﺑﺮﺍی ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺭﺷﺪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﯽ روشهای دیگر درمان خار پاشنه به شمار می روند.

9428_998

خار پاشنه پا (Heel Spur) عبارت است از به وجود آمدن یک زایده استخوانی در پاشنه پا که باعث درد و مشکل در راه رفتن می شود. علت این بیماری می تواند وارد آمدن فشار یا آسیب به بافت پاشنه پا باشد، که منجر به التهاب و استخوانی شدن رباط های کف پا شود.

▪ علایم شایع

علایم این بیماری درد در کف پاشنه پا به صورت خود به خودی یا در اثر فشار آوردن به پاشنه و کف پاست. همچنین این بیماری می تواند گاها بدون هیچ گونه علامتی باشد.

▪ عوامل افزایش دهنده خطر

از عواملی که باعث پدید آمدن این بیماری می شود، می توان از دویدن یا ایستادن به مدت طولانی و چاقی را نام برد. این حالت در موارد معدودی هم در اثر راه رفتن زیاد به وجود می آید.

▪ پیشگیری

برای پیشگیری از به وجود آمدن این عارضه باید از انجام فعالیت هایی که باعث وارد آمدن فشار مداوم به پا می شوند، خودداری کنید. کفشی بپوشید که در قسمت پاشنه یک بالشتک پلاستیکی یا نمدی داشته باشد. همچنین می توانید از کفی های طبی مناسب در کف کفش خود استفاده نمایید. نهایتا هر چقدر که می توانید روی پاشنه پا فشار نیاورید، خصوصا در اوایل درمان بیماری.

▪ عواقب

خار پاشنه معمولا با درمان محافظه کارانه قابل معالجه است . درمان های موثری برای این بیماری موجود است که بهترین آنها استفاده از شوک ویوتراپی می باشد. شوک ویو با استفاده از امواج مافوق صوت (Ultra Sonic) درمان موثری را جهت رفع این عارضه ارایه می دهد. اگر درمان های محافظه کارانه موفقیت آمیز نبود، خار پاشنه را غالبا می توان با جراحی معالجه کرد. از عوارض این بیماری به وجود آمدن مشکلاتی در قسمت پایین کمر یا زانو به دلیل لنگیدن مداوم است.

▪ درمان

همان طور که گفته شد، بهترین راه درمان این عارضه استفاده از شوک ویو می باشد. از جمله راه های کاهش درد خار پاشنه این است که یک کفی مناسب در کفش خود بگذارید تا فشار روی پاشنه کم شود. از وسیله مناسب حفظ قوس کف پا یا قالب مناسب کف پای تان استفاده کنید. ندرتا جراحی برای در آوردن خار پاشنه ، به جز در مواردی که درد حاد وجود دارد، تجویز می شود. روی ناحیه دردناک کمپرس سرد یا کیسه یخ سه، چهار بار در روز هر بار به مدت ۱۵ ۱۰ دقیقه بگذارید. همچنین برای برطرف کردن درد خفیف ، می توان از داروهایی مثل استامینوفن یا آسپیرین استفاده کرد. تزریق استرویید به درون ناحیه ملتهب برای کاهش التهاب نیز گاها موثر می باشد.

▪ رژیم غذایی

جهت بهبود این عارضه رژیم غذایی خاصی توصیه نمی شود، مگر اینکه اضافه وزن داشته باشید. در این صورت ، باید وزن خود را کم کنید تا از فشار وارده به کف پا کم شود