آنژین صدری مزمن: علائم، تشخیص درمان

قلب مانند سایر اعضای بدن برای بقاء نیازمند مواد غذایی و اکسیژن است. اکسیژن از طریق رگهای اصلی و خون به سلول های قلب می رسد.
با گذشت زمان رگهای قلب در اثر رسوب چربی، کلسیم و…دچار سفتی و گرفتگی تدریجی می شود، بنابراین اکسیژن و مواد مغذی به اندازه کافی به قلب نخواهد رسید. این عدم کفایت در رسیدن مواد غذایی به قلب بخصوص در هنگام فعالیت شدید، افزایش می یابد و آنژین صدری  از جمله بیماری هایی است که امکان وقوع آن وجود دارد؛ البته قبل از درمان از طریق آنژیوگرافی رگ های مسدود تشخیص داده می شود.

he2965

آنژین صدری و علت بروز آن

در اغلب موارد علت آنژین صدری آترواسکلروز (ضخیم شدن شریان هایی که خون، اکسیژن و مواد مغذی را به قلب می رسانند) است.
این اتفاق زمانی می افتد که رسوبات چربی به مرور زمان شریان ها را تنگ کرده و باعث کاهش جریان خون به قلب می شوند. علائم ممکن است تنها زمانی بروز کنند که قلب شما به جریان خون بیشتری نیاز دارد مانند بروز اتفاقات عاطفی و یا ورزش کردن.
در چنین حالت هایی قلب تلاش می کند تقاضای بدن به خون بیشتر را برآورده کند، لذا خون را سریعتر پمپاژ می کند، از طرفی شریان های تنگ شده باعث نگه داشته شدن خون می شوند. در این حالت قلب میزان کمی اکسیژن دریافت می کند و همین قضیه باعث ایجاد درد در قلب و در نتیجه احساس درد در قفسه سینه می شود. در موارد شدید آنژین صدری، ممکن است درد در قفسه سینه در حالت عادی و هنگام استراحت نیز بروز کند.

آنژین صدری مزمن چیست؟

آنژین صدری مزمن یک سندرم بالینی است که معمولاً بوسیله حملات مکرر درد و فشار در قسمت قدامی قفسه سینه مشخص میشود و ممکن است این درد به بازوها، گردن، صورت، پشت، یا شکم شما کشیده شود. علائم و نشانه های آنژین صدری مزمن معمولا ظرف کمتر از ۱۰ دقیقه کاهش می یابد، در بعضی از افراد این سفتی و انقباض بسیار حاد و دردناک و در بعضی یک ناراحتی جزئی است. علت آنژین صدری مزمن، جریان خون ناکافی در شریان های کرونر است، که سبب کاهش تامین اکسیژن به عضلات قلب می شود.
آنژین صدری علامت واضح بیماری قلبی است که همان درد قفسه سینه ناشی از بیماری عروق کرونر قلب است . این درد به علت کمبود اکسیژن قلب ایجاد می شود که میتواند به علت تنگی عروق کرونر یا اسپاسم این عروق ایجاد شود . آنژین صدری به صورت احساس فشار در قفسه سینه و درد با انتشار به گردن ،فک و بازوها ظاهر می شود.
آنژین صدری مزمن ممکن است در اثر فعالیت های بدنی ، یا ناراحتی های عصبی ظاهر می شود . معمولا هنگامی که شما مشغول راه رفتنید ظاهر می شود . اگر هوا سرد است یا آنکه شما پس از خوردن غذا مشغول راه رفتنید ، همان وقت ، ممکن است ماشه آن به سادگی کشیده شود . آن احتمال نیز وجود دارد ، زمانی که مشغول استراحتید این کار اتفاق بیفتد یا حتی ممکن است هنگامی که در خوابید این ماشه کشیده شود .
چه بسیار دردهای سینه که با آنژین صدری بی ارتباط است . دردهای کوتاه ، تند و نیز چون خنجر ، معمولا دردهای عضلانی است . درد گنگ و پایدار که جای آن در سمت چپ است معمولا وقتی ظاهر می شود که ما ناراحت و عصبانی هستیم . سوء هاضمه نیز می تواند در مرکز سینه درد بیافریند ولی این درد معمولا به غذا مرتبط می شود و نه ورزش .
بعضی افراد آنژین صدری مزمن را به دردی کند و گنگ و بعضی دیگر درد آنژین صدری مزمن را به دردی سمج تعبیر کرده اند. علائم و نشانه های این بیماری معمولا ظرف ده دقیقه کاهش می یابد . برای بعضی ها این سفتی و انقباض بسیار حاد و دردناک و برای بعضی دیگر بیش از یک ناراحتی جزئی نبوده است .

علائم و نشانه های آنژین صدری

درد قفسه سینه
درد بازو، گردن، فک، شانه و یا پشت
تهوع
خستگی
تنگی نفس
عصبانیت
تعریق
سرگیجه
ممکن است درد قفسه سینه با فشار، سنگینی، احساس پری و یا درد در مرکز قفسه سینه همراه باشد.
برخی از بیماران مبتلا به این بیماری، حس می کنند که یک وزنه سنگین بر روی قفسه سینه آنان گذاشته شده است.
شدت، مدت و نوع آنژین بسیار متفاوت است.
آنژین مقاوم شایع ترین نوع آنژین می باشد.
آنژین مقاوم با فعایت بدنی بوجود می آید و با استراحت کردن از بین می رود.
اگر این نوع آنژین، بدتر شد و یا دچار تغییراتی گردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص آنژین صدری

حتی در زمان استراحت نیز می تواند رخ دهد.
– ناگهانی می باشد.
– معمولا شدید است و مدت زمان بیشتری نسبت به آنژین مقاوم طول می کشد (بیشتر از 30 دقیقه طول می کشد.)
– با استراحت کردن و مصرف داروی آنژین از بین نمی رود.
– ممکن است علامت یک حمله قلبی باشد.

اصولی‌ کلی‌
هدف‌ درمان‌ عبارت‌ است‌ از کاهش‌ نیاز قلب‌ به‌ اکسیژن‌ یا افزایش‌ اکسیژن‌رسانی‌ به‌ قلب‌. این‌ هدف‌ معمولاً با دارو قابل‌ دستیابی‌ است‌.
اگر آنژین‌ صدری‌ با دارو کنترل‌ نشد، درمان‌های‌ دیگر عبارتند از: آنژیوپلاستی‌ با بادکنک‌ برای‌ بازکردن‌ سرخرگ‌های‌ قلبی‌ مسدودشده‌، یا جراحی‌ بای‌پاس‌ در حالتی‌ که‌ سرخرگ‌های‌ قلبی‌ شدیداً مسدود شده‌اند.
توصیه‌هایی‌ که‌ در قسمت‌ پیشگیری‌ ذکر شد را رعایت‌ نمایید.
از موقعیت‌هایی‌ که‌ کار قلب‌ را افزایش‌ می‌دهند پرهیز کنید، مثلاً عصبانیت‌، هوای‌ خیلی‌ گرم‌ یا سرد، ارتفاع‌ بالا (البته‌ به‌ جز مسافرت‌ با هواپیمای‌ مسافربری‌)، یا فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری شدید بدنی‌ به‌ طور ناگهانی‌
داروها

نیتروگلیسیرین‌ آنژین‌ صدری‌ حاد را بهبود می‌بخشد، اما تأثیری‌ بر علایم‌ سایر بیماری‌ها ندارد. این‌ می‌تواند در عرض‌ چند ثانیه‌ درد را برطرف‌ کند. همیشه‌ آن‌ را برای‌ استفاده‌ فوری‌ همراه‌ داشته‌ باشید.
امکان‌ دارد سایر داروها مورد استفاده‌ برای‌ بیماری‌ سرخرگ‌های‌ قلبی‌، مثل‌ آسپیرین‌، بتا ـ بلوکرها، یا داروهای‌ مسدودکننده‌ کانال‌ کلسیم‌، نیز تجویز شوند. در این‌ صورت‌، رعایت‌ دقیق‌ دستور دارویی‌ بسیار مهم‌ است‌.

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری خود را طوری‌ تنظیم‌ کنید که‌ درد بروز نکند.
البته‌ این‌ طور نباشد که‌ آنژین‌ صدری‌ را بهانه‌ کنید و اصلاً ورزش‌ نکنید. باید توجه‌ داشته‌ باشید که‌ انجام‌ ورزش‌ به‌ صورت‌ متعادل‌ و منظم‌ (با نظر پزشک‌) می‌تواند به‌ کنترل‌ علایم‌ کمک‌ کند.
رژیم‌ غذایی‌
توصیه‌ می‌شود غذاهای‌ کم‌ چرب‌ و کم‌ نمک‌ استفاده‌ نمایید.
در صورت‌ اضافه‌ وزن‌، وزن‌ خود را کم‌ کنید.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)